
Verkkomainonta kasvoi Euroopassa 11,9 prosenttia vuonna 2013
Tiedote
20.5.2014
Julkaisuvapaa
Verkkomainonta kasvoi Euroopassa 11,9 prosenttia vuonna 2013
Verkkomainonta jatkaa vahvaa kasvua koko Euroopassa. Kokonaisuutena maanosan verkkomainonnan panostukset kasvoivat 11,9 prosenttia 27,3 miljardiin euroon edellisvuoteen verrattuna. Online-mainonta on toiseksi suurin mainospanostusten kohde Euroopassa television jälkeen.
Tiedot käyvät ilmi IAB Europen AdEx Benchmark -tutkimuksesta, joka julkaistiin tänään IAB Europen vuosittaisessa Interact-kongressissa Pariisissa.
Mobiilimainonnan panostukset kasvoivat 128,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja siivittivät display-mainonnan kategorian vahvaan nousuun. Mobiili mukaan lukien display-mainonnan panostukset kasvoivat 14,9 prosenttia, kun taas ilman mobiilipanostuksia tarkasteltuna display-mainonnassa oli kasvua vain 1,1 prosenttia.
Toinen vahva kasvaja viime vuonna oli online-videomainonta. Siihen panostettiin lähes 1,19 miljardia euroa, mikä on 45,4 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Tämä on ensimmäinen kerta, kun online-videomainonnan panostukset ylittivät miljardin euron rajan.
Kasvuun ylsivät myös hakumainonta (13,0 prosenttia) sekä luokitellut ja hakemistot (3,6 prosenttia).
IAB Europe kerää AdEx-tutkimuksen tiedot eri maiden IAB-järjestöiltä. Tämänvuotisen tutkimuksen tiedot on kerätty 26 maasta, ja ne kattavat 90 prosenttia Euroopan markkinoista. Kolme suurinta mainosmarkkinaa, Iso-Britannia, Saksa ja Ranska, kattavat yli puolet koko Euroopan mainospanostuksista.
Suurimmat mainosmarkkinat Euroopassa
1. Iso-Britannia 7,4 mrd €
2. Saksa 4,7 mrd €
3. Ranska 3,5 mrd €
4. Venäjä 1,8 mrd €
5. Italia 1,7 mrd €
Panostukset Euroopassa mediatyypeittäin
1. Televisio 32,2 mrd €
2. Online 27,3 mrd €
3. Sanomalehdet 20 mrd €
IAB Europen tiedote: http://www.iabeurope.eu/news/european-online-advertising-market-records-new-high-273bn
Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala (at) iab.fi
IAB Finland ry on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin etujärjestö, jonka jäsenistöön kuuluu yli sata jäsenyritystä. Jäsenyritykset ovat digitaalisia medioita, mainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internetteknologiaa kehittäviä yrityksiä sekä mainosverkostoja. IAB Finland on IAB Europen jäsen.
19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää