 
		Verkkomainonta kasvoi Euroopassa 11,9 prosenttia vuonna 2013
Tiedote
20.5.2014
Julkaisuvapaa
Verkkomainonta kasvoi Euroopassa 11,9 prosenttia vuonna 2013
Verkkomainonta jatkaa vahvaa kasvua koko Euroopassa. Kokonaisuutena maanosan verkkomainonnan panostukset kasvoivat 11,9 prosenttia 27,3 miljardiin euroon edellisvuoteen verrattuna. Online-mainonta on toiseksi suurin mainospanostusten kohde Euroopassa television jälkeen.
Tiedot käyvät ilmi IAB Europen AdEx Benchmark -tutkimuksesta, joka julkaistiin tänään IAB Europen vuosittaisessa Interact-kongressissa Pariisissa.
Mobiilimainonnan panostukset kasvoivat 128,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja siivittivät display-mainonnan kategorian vahvaan nousuun. Mobiili mukaan lukien display-mainonnan panostukset kasvoivat 14,9 prosenttia, kun taas ilman mobiilipanostuksia tarkasteltuna display-mainonnassa oli kasvua vain 1,1 prosenttia.
Toinen vahva kasvaja viime vuonna oli online-videomainonta. Siihen panostettiin lähes 1,19 miljardia euroa, mikä on 45,4 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Tämä on ensimmäinen kerta, kun online-videomainonnan panostukset ylittivät miljardin euron rajan.
Kasvuun ylsivät myös hakumainonta (13,0 prosenttia) sekä luokitellut ja hakemistot (3,6 prosenttia).
IAB Europe kerää AdEx-tutkimuksen tiedot eri maiden IAB-järjestöiltä. Tämänvuotisen tutkimuksen tiedot on kerätty 26 maasta, ja ne kattavat 90 prosenttia Euroopan markkinoista. Kolme suurinta mainosmarkkinaa, Iso-Britannia, Saksa ja Ranska, kattavat yli puolet koko Euroopan mainospanostuksista.
Suurimmat mainosmarkkinat Euroopassa
1. Iso-Britannia 7,4 mrd €
2. Saksa 4,7 mrd €
3. Ranska 3,5 mrd €
4. Venäjä 1,8 mrd €
5. Italia 1,7 mrd €
Panostukset Euroopassa mediatyypeittäin
1. Televisio 32,2 mrd €
2. Online 27,3 mrd €
3. Sanomalehdet 20 mrd €
IAB Europen tiedote: http://www.iabeurope.eu/news/european-online-advertising-market-records-new-high-273bn
Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala (at) iab.fi
IAB Finland ry on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin etujärjestö, jonka jäsenistöön kuuluu yli sata jäsenyritystä. Jäsenyritykset ovat digitaalisia medioita, mainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internetteknologiaa kehittäviä yrityksiä sekä mainosverkostoja. IAB Finland on IAB Europen jäsen.
23.09.2025
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää 
				
				
		