
Verkkomainonnan panostukset 221 miljoonaa euroa!
TNS Gallupin tänään julkaisemassa vuoden 2011 pienessä mainoskakussa verkkomainonnan yhteenlaskettu osuus mediamainonnasta oli 15,8 %. Verkkomainonta edustaa kolmanneksi suurinta mediaryhmää sanomalehtimainonnan (41,6 %) ja tv-mainonnan (20,3 %) rinnalla. Vuoden 2011 yhteenlaskettu panostus verkkomainontaan oli 220,7 miljoonaa euroa, ja kasvua edellisvuoteen oli yhteensä 8,2 %.
Display-mainonta jatkoi vahvaa kasvuaan koko vuoden päätyen TNS Gallupin kuukausiseurannassa olevien verkkomedioiden osalta 25,3 %:n kasvuun. Lisätyn vuosittaisen erillisseurannan mukaan kokonaiskasvu oli 16,6 % ja kokonaispanostukset 86,3 miljoona euroa. IAB keräsi ensimmäisen kerran myös Facebook-mainonnan panostuksia. Nämä panostukset olivat 4,6 miljoonaa euroa ja ne ovat sisällytetty display-mainonnan määrään TNS Gallupin erillisseurannassa. Luokitellun verkkomainonnan 25,3 %:n kasvu oli huima panostuksen noustessa 37,7 miljoonaan euroon.
Panostukset sähköisiin hakemistoihin olivat 30,9 miljoonaa euroa, näyttäen 9,6 %:n laskua. Hakumainonnan panostukset säilyivät edellisvuoden tasolla (+0,2 %) ollen 65,8 miljoonaa euroa.
”Hakumainonnan osalta markkinoille on tullut paljon uusia hakumainontaa välittäviä tahoja, jotka eivät ole seurannassamme. Arvioimme, että hakumainonnan panostuksista jäi nyt noin 20 % seurantamme ulkopuolelle. Vuonna 2012 tulemme laajentamaan seurantaamme”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.
Mediamainonnan kokonaismäärä vuonna 2011 oli noin 1,4 miljardia euroa ja sen muutos edelliseen vuoteen oli +3,7 %.
”Verkkomainonnan kehitystä on vauhdittanut kohderyhmäostamisen monipuolistuminen, liikkuvan kuvan asteittainen siirtyminen verkkoon sekä luottamus verkkomainonnan toimivuuteen mainostajien keskuudessa”, toteaa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Tiina Järvilehto.
Media- ja verkkomainonnan määrät kaavioina täällä.
IAB Finland kerää hakumainonnan, sähköisen hakemistomainonnan sekä Facebook-mainonnnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat seuraavat yritykset: AdQ Company, Aegis Media, Dagmar, Dynet, Estime, Fonecta, Happi Mindshare, Infocenter, Klikkicom, Kontaktia, Kwantic, Media Contacts, Mediatoimisto Voitto, Microsoft, NetBooster, Omnicom Mediagroup, Opasmedia, PMI, Toinen Helsinki, Tulos Helsinki ja Virta Mediacommunity.
Hakusanamainonta: IAB Finlandin keräämissä hakumainonnan panostustiedoissa on estimoitu mainostajien suoraan ostaman hakumainonnan osuus. Estimaatti perustuu Mainostajien Liiton ja TNS PäättäjäAtlas tutkimuksiin hakumainonnan kanavoitumisesta. Estimaatin mukaan vuonna 2011 hakumainonnasta kanavoituu toimistojen kautta 50 prosenttia ja suoraan ostettuna 50 prosenttia. Hakumainonnan estimaatti on sisällytetty sekä 2010 että 2011 tietoihin.
Lisätietoja:
Birgitta Takala, IAB Finlandin toiminnanjohtaja, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
Tiina Järvilehto, IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja, 0400 503 082, tiina.jarvilehto(at)iltalehti.fi
03.02.2023
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää13.01.2023
IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus
IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.
lue lisää07.12.2022
Verkkomainonnan määrä jatkaa kasvu-uralla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 kolmannella kvartaalilla oli ennätyksellisen suuri, noin 173 milj. euroa. Lähes 60 prosenttia mediamainonnasta on jo digitaalista. Vuoden 2021 kolmanteen kvartaaliin verrattuna digimainonta kasvoi 7 %
lue lisää05.12.2022
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023
IAB Finlandin syyskokouksessa 30.11.2022 päätettiin tulevan vuoden painopisteistä ja valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus ja IAB:n kaksitoistahenkisessä hallituksessa on medioiden sekä palveluntarjoajien lisäksi mukana ennätysmäärä mainostajia.
lue lisää