
Verkkomainonnan markkinaosuus on 18,8 % vuoden ensimmäisellä neljänneksellä
Verkkomainonta on tasaisesti kasvattanut markkinaosuuttaan mediamainonnan 309 miljoonan euron kokonaiskakusta päätyen 58,2 miljoonaan euroon ja 18,8 %:n osuuteen vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. TNS Gallupin raportoiman mediamainonnan kokonaiskasvun jäädessä 1,4 %:iin verkkomainonnan kasvu kipusi 21,2 %:iin verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2011.
”Verkkomainonnan kasvu jatkuu edelleen odotetusti. Kasvulle on edelleen tilaa, sillä useassa maassa, mm. muissa Pohjoismaissa, verkkomainonnan osuus on jo reippaasti ylittänyt 20 %”, toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen.
Display ja luokiteltujen ilmoitusten osuus oli noin 29 milj. euroa, jossa viime vuodesta kasvua on kertynyt 13,8 %.
Haku- ja sähköisen hakemistomainonnan osuus oli 27 milj. euroa näyttäen 24,1 %:n kasvua.
Verkkomainonnan eri osa-alueet kehittyivät seuraavasti:
Display-mainonnan osuus oli 19,3 milj. euroa, jossa kasvua oli 18,4 %.
Luokiteltu mainonta oli 9,6 milj. euroa ja kasvu viime vuoteen verrattuna 5,5 %.
Hakusanamainontaan panostettiin seurantajaksolla 19,4 milj. euroa, näyttäen piristynyttä kasvua jopa 35,3 %.
Sähköisten hakemistojen osuus on palannut kasvukäyrälle 7,7 milj. euron panostuksella ja kasvua oli 2,7 %.
IAB Finlandin toimistoilta kerätyn Facebook-mainonnan panostukset olivat 2,2 milj. euroa näyttäen huimaa 175 %:n kasvua. Facebook-panostukset raportoidaan nyt ensimmäistä kertaa IAB:n kvartaaliseurannassa.
”Display-mainonnan iso harppaus tehtiin viime vuonna ja kasvu jatkuu edelleen kaksinumeroisena. Luokitellun mainonnan kehitys indikoi talouden epävakautta sekä muutoksia markkinoilla. Hakumainonta näytti viime vuonna vetävän henkeä Suomessa, mutta nyt se on kivunnut taas kasvukäyrälle ja on saanut seurakseen myös hakemistomainonnan. Facebook-mainonta kasvaa kohisten. Vuoden takainen lähtöluku oli pieni, mutta 175 %:n kasvu kertoo paljon ja lähes kaikkien toimistojen tileissä näkyy reipas kasvu”, kommentoi IAB toiminnanjohtaja Birgitta Takala tyytyväisenä ensimmäisen kvartaalin lukuja.
Kaavio 1: Verkkomainonnan jakautuminen 1. kvartaalilla 2012
Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Jarkko Kyttänen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, etunimi.sukunimi(at)sanoma.fi
IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat kaikki mediatoimistot, Avaus, Dynamiitti Medialabs, Estime, Fonecta, Klikkicom, Kontaktia, Kwantic, Microsoft, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki ja Webinfo. Google Finland ei toimita hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan hakukoneyritykseltä ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Facebook-panostukset on sisällytetty display-mainonnan lukuihin ja ne raportoidaan vain vuositasolla TNS Gallupin mainoskakussa. Tässä IAB:n kvartaaliseurannassa on korjattu vuoden 2011 vertailujakson tiedot vertailukelpoisiksi.
24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää08.04.2025
REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.
lue lisää28.03.2025
IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä
IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.
lue lisää27.02.2025
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin
IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää