
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä lähes 20% kasvussa
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2022 oli 52,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua oli noin 19 %.
Vaikuttajamarkkinoinnin määrittely ja sen piiriin luettavien markkinointiinvestointien laskeminen ei ole täysin yksiselitteistä. Tämän vuoden markkina-arvio perustuu osin sekä vaikuttajatoimistoilta että vaikuttajilta kerättyihin tietoihin, ja osin arvioihin markkinan eri toimijoiden suuruusluokasta.
Lisäksi on huomionarvoista, että edellisiin vuosiin verrattuna vaikuttajamarkkinoinnin määrä arvioitiin nyt uudella tavalla. Vuosina 2020 ja 2021 markkina-arvio käsitti vain vaikuttajan omissa kanavissa tehdyn yhteistyön euromääräisen arvon ja nyt siihen lisättiin myös muut media- ym. elementit eli esimerkiksi tapahtumat, sponsorointi ja mainospaikat vaikuttajien omien kanavien yhteydessä. Tämän vuoden tiedonkeruun yhteydessä kerättiin myös vuoden 2021 markkina uuden mallin mukaisesti.
IAB Finlandin Vaikuttavuus ja vastuullisuus somessa -webinaarissa 19.4.2023 puhuttiin myös vaikuttajamarkkinoinnista - katso tästä tallenne webinaarista!
Lisätiedot:
Pasi Raassina
IAB Finland, Toiminnanjohtaja
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726
23.09.2025
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää