Icon
Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021 Uutiset ja tiedotteet

Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

14.06.2022 | IAB Finland

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

Muiden mediaryhmien trendejä mukaillen myös ulkomainonta digitalisoituu ja Euroopan maihin verrattuna Suomi on jo pitkään ollut digitaalisen ulkomainonnan kehityksen kärkimaita. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) työryhmä arvioi historiallisesti ensimmäistä kertaa digiulkomainonnan määrän Suomessa vuonna 2021 olevan 36 miljoonaa euroa (virhemarginaali n +/- 2milj €).

Markkina-arvio muodostettiin mediatoimistoille suunnattun kyselyn sekä DOOH-työryhmän markkinamallinuksen avulla. Lukua tarkasteltaessa on huomattava, että se ei ole suoraan verrannollinen Kantarin raportoimaan ulkomainonnan kokonaismäärään (vuonna 2021 yhteenä 64,5 miljoonaa euroa), sillä kaikki ulkomainosyhtiöt eivät toimita myyntilukuja Kantarille.

“Ensinnäkin haluan kiittää IAB:n DOOH-työryhmää sekä tiedontoimittajan roolissa kunnostautuneita mediatoimistoja erinomaisesta yhteistyöstä. Jatkuvasti muuttuvassa mainosmarkkinassa uuden markkinatiedon tuottaminen on IAB:lle tärkeää ja samalla data konkretisoi muutoksen suuruutta. Noin 36 miljoonan euron potti on reilut 5 % kaikesta Suomen digimainonnasta ja vertailtavuuden puutteet huomioiden joka tapauksessa huomattava osa kaikkea ulkomainontaa. Tarkoitus on jatkaa DOOH-tiedon tuottamista myös tulevaisuudessa, eli uusia lukuja tippuu markkinalle kerran puolessa vuodessa tai vähintään kerran vuodessa.”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

Mainonnan määrän projektin lisäksi Digitaalisen ulkomainonnan työryhmällä on pitänyt muutenkin kiirettä. Työryhmä on päivittänyt kevään aikana myös vuonna 2020 ensimmäistä kertaa julkaistun DOOH-ostajan oppaan, jonka pääsee lataamaan täältä. Uusitussa oppaassa käsitellään kattavasti mm. digitaalisen ulkomainonnan trendejä, ohjelmallista ostamista sekä vastuullisuuden teemaa.

Lisätiedot:
Pasi Raassina
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726

27.02.2025

Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!