Icon
Ohjelmallisen kasvu jatkuu Suomessa Uutiset ja tiedotteet

Ohjelmallisen kasvu jatkuu Suomessa

03.06.2019

Estimaatin mukaan ohjelmallisen ostamisen määrä nousi 54,2 miljoonaan euroon.

IAB Finland on kartoittanut ohjelmallisen ostamisen määrää Suomessa jo vuodesta 2014. Vuoden 2018 ensimmäisen vuosipuoliskon osalta kyselyä tarkennettiin, eivätkä tiedot ole suoraan vertailukelpoisia edellisten vuosien tuloksiin. Vuosi 2018 on nyt kuitenkin koottu ja IAB Finlandin estimaatin mukaan ohjelmallisen ostamisen määrä vuonna 2018 nousi 54,2 miljoonaan euroon ja sen osuus Kantar TNS:n julkaisijoilta keräämästä display-mainonnasta kasvoi 36 prosenttiin. Kasvua edellisvuoteen kertyi 26 %.

Tiedon toimittajina ovat olleet mainostilan ostajat, eli mediatoimistot ja mainostajat.
IAB Finlandin luvuissa ei ole mukana ns. self service -alustojen (Facebook, Google) kautta tehtyjä ostoja.

"Ohjelmallinen ostaminen on jo Suomessakin vakiintunut digimainonnan ostotavaksi, muiden tapojen joukossa. Ohjelmallinen helpottaa ja tehostaa ostamista. Tästä syystä kasvua on edelleen odotettavissa”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Viidennes julkaisijoiden myymästä displaystä ohjelmallista

Myös Kantar TNS on kartoittanut ohjelmallisen määrää vuoden 2019 alusta lähtien. Kantarin tapa kerätä ohjelmallisen tiedot eroaa IAB Finlandin tiedonkeruusta, sillä tiedon toimittajina Kantar TNS:lle ovat suomalaiset julkaisijat. Sen keräämä ohjelmallisen määrä oli kumulatiivisesti vuoden 2019 tammi-huhtikuussa 29 % display-mainonnan kokonaisuudesta.

Kantar TNS:n raportoima osuus eroaa sekä kansainvälisistä vertailuluvuista että IAB Finlandin aiemmista estimaateista

IAB Finlandin ohjelmallisen työryhmän puheenjohtaja Maarit Toivonen avaa eroavia lukuja näin:
"Maailmalla ohjelmallisen ostamisen raportoidaan kattavan usein jo valtaosan display- ja videomainonnasta. Kansainvälisessä raportoinnissa näitä osuuksia nostavat usein jätit kuten Facebook ja Google.”
Suomalaisten julkaisijoiden vastaava luku 21 % kertoo kuitenkin siitä, että perinteinen tapa ostaa digimainontaa on edelleen suosittua. Tähän vaikuttaa esimerkiksi videomainonta, joka Suomessa vielä usein ostetaan perinteisesti.
”Kun vertaa Kantar TNS:n ja IAB Finlandin keräämiä lukuja, voidaan päätellä suomalaisten julkaisijoiden raportoivan vähemmän euroja kuin ostajien raportoima määrä. Tärkeää on ymmärtää, että kyselyt tehdään eri tahoille; IAB Finland ostajille ja Kantar TNS julkaisijoille. Tulokset kertovat mielenkiintoisesti siitä, kuinka ohjelmalliseen ostamiseen kuuluvat myös panostukset, jotka eivät ohjaudu julkaisijoille asti. Näitä ostojen tehostamiseen tähtääviä panostuksia voivat olla esimerkiksi teknologia- ja datakustannukset", Toivonen toteaa.

Lisätietoja antavat:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
Maarit Toivonen, Ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja, 010 665 2056, maarit.toivonen(at)almamedia.fi

15.04.2024

LIVESTRIIMI: Marketing Next - Ruudun takaa kuluttaja kurkistaa

Tervetuloa IAB:n kevään toiseen seminaariin, jonka teemana on mediankäytön ja markkinoinnin muutokset sekä kuluttajien tavoittaminen innovatiivisilla ratkaisuilla. Tässä tapahtumassa avataan ovet uusiin mahdollisuuksiin ja yllättäviin kanaviin, jotka muovaavat tulevaisuuden markkinointistrategioita. Keskitymme erityisesti älylaitteiden, suurten näyttöjen ja uusien kaupallisten ympäristöjen kautta kuluttajien tavoittamiseen sekä pohdimme, kuinka suomalaisen kuluttajan alati muuttuva mediankäyttö vaikuttaa markkinoinnin kokonaisuuteen.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!