
Mediapanostuksista kolmannes digimainontaan vuonna 2017
Digimainonta oli vuoden 2017 suurin mediaryhmä 370,4 miljoonan euron panostuksilla, joka on 30,4 % koko mediamainonnasta. Verrattuna vuoteen 2016 digimainonta kasvoi 11,8 %, kun mainonnan kokonaiskasvu jäi nollatasolle.
Mainostajien panostukset sähköisiin medioihin vahvistuvat edelleen ja ne kattavat jo 56 % mediamainonnan 1217 miljoonan euron kokonaispanostuksista.
IAB seuraa digimainonnan kehitystä
Digimainonnan kasvu päätyi kaksinumeroiseksi (11,8 %) koko vuoden vertailussa ja sen markkinaosuus mediamainonnan kokonaisuudesta kasvoi 2,2 prosenttiyksikköä vuodesta 2016.
Kasvua kertyi edelleen kaikissa digimainonnan osa-alueissa. Vahvinta kasvua nähtiin Facebook-mainonnassa 43,3 %, natiivimainonnassa 39,6 % sekä YouTube-mainonnassa 16,7 %. Mobiilimainonnan seurantaa vaikeuttaa kasvanut cross screen -monimediakampanjoiden määrä ja osa mobiilimainonnan panostuksista tilastoituukin displaymainontaan.
” IAB seuraa digimainosmuotojen kehitystä ja tekee yhteistyötä Kantar TNS:n kanssa, jotta saamme myös Suomessa mahdollisimman kattavan seurannan digimainospanostuksille. Kantar TNS kerää kuukausittain luokitellun-, display-, mobiili-, instream video- ja natiivimainonnan panostustiedot julkaisijoilta ja IAB Finland täydentää tätä kvartaaleittain mediatoimistoilta kerättävillä haku-, Facebook- ja YouTube-mainonnan tiedoilla. Vuoden 2017 osalta suurien kansainvälisten toimijoiden osuus digimainonnan panostuksista oli 49 % ”, kertoo IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala.
IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot: Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, Dentsu Aegis Network, GroupM, ZMG Media Group ja Omnicom Media Group sekä Avaus Marketing, Solteq, Nordic Morning, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.
Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.
19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää