Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023
IAB Finlandin syyskokouksessa 30.11.2022 päätettiin tulevan vuoden painopisteistä ja valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus ja IAB:n kaksitoistahenkisessä hallituksessa on medioiden sekä palveluntarjoajien lisäksi mukana ennätysmäärä mainostajia.
Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus, joka jalkautuu muihin painopisteisiin sekä kaikkiin IAB-työryhmiin ja tapahtumiin. Kotimarkkinan yleisen osaamis- ja ymmärrystason nostamisen lisäksi tavoitteena on mm. tiedottaa markkinaa evästeiden asteittaisen häviämisen seurauksena tapahtuvasta markkinoinnin kohdentamisen ja mittaamisen muuttumisesta ja perehtyä verkkokauppamarkkinoinnin saloihin.
Syyskokouksessa jaettiin myös kuusi IAB Finlandin hallituspaikkaa. Industry Partner -jäsenyyden kautta hallituspaikan vuosille 2023 ja 2024 lunasti Clear Channel Suomi. Vaaleissa kahden vuoden hallituspestin ansaitsivat Elisa, Kesko, Matterkind, Neste sekä Veikkaus. Hallitus valitsee itselleen puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan vuoden 2023 ensimmäisessä tapaamisessa.
IAB:n painopisteet ja koko toimintasuunnitelma pohjautuu syksyllä 2022 tehtyyn jäsentutkimukseen. Tätä kautta tavoitteena on lunastaa yhteisön perustehtävä jäsenetujen tuottamisesta sekä jäsenten tukemisesta. Jäseniä on kuunneltu myös IAB:n työryhmien kehittämisessä ja tapahtumatarjonnan suunnittelussa. Vuonna 2023 IAB:lla on 12 digimarkkinaa kehittävää työryhmää, joista uutukaisina päivänvalon näkevät Vastuullisen digimainonnan, Retail median sekä pelimainonnan työryhmät. Ensi vuonna IAB:n tapahtumakattaus käsittää viisitoista tapahtumaa aina lyhyistä tunnin webinaareista puolen päivän streamattuihin livetapahtumiin.
”IAB Finlandilla on takana hieno vuosi, jossa olen saanut olla myös itse entistä tiiviimmin mukana. Keskellä aika arvaamatonta ja epävarmaa maailmaa digitaalisoitumisen vauhti on kiihtyvä ja pelkästään tämä valtatrendi, yhdistettynä ajassa elämiseen sekä jäsenten toiveiden kuuntelemiseen, on tehnyt IAB:sta entistä vaikuttavamman ja tärkeämmän toimijan yhä useammalle yritykselle.”, kommentoi IAB Finlandin vuoden 2022 hallituksen puheenjohtaja Eliisa Puikkonen.
Mikäli olet kiinnostunut kuulemaan IAB:sta ja vuoden 2023 suunnitelmista enemmän, ole yhteydessä Toiminnanjohtaja Pasi Raassinaan (pasi.raassina@iab.fi , 040 575 3726.
IAB Finlandin työryhmät 2023:
- Tietosuoja
- Markkinointiteknologia
- Vastuullinen digimainonta
- Ohjelmallinen ostaminen
- Sisältömarkkinointi
- Videomainonta
- Digitaalinen audio
- Digitaalinen ulkomainonta
- Sosiaalisen median markkinointi
- Data
- Retail media
- Pelimainonta
IAB Finland ry:n hallitus 2023:
- Adform Software Finland, Jan Ketonen
- Alma Media, Johanna Vartiainen
- Clear Channel Suomi, Lassi Tolonen
- Dagmar, Antti Kallio
- Elisa, Eliisa Puikkonen
- Kesko, Johanna Ekholm
- Matterkind, Christopher Fernandez
- Neste, Antti Ellonen
- Sanoma, Jaakko Kuivalainen
- SOK Smart Marketing, Hannaleena Koskinen
- TietoEVRY, Hanna Jerkku
- Veikkaus, Niclas Kourula
Pasi Raassina
Toiminnanjohtaja
IAB Finland
040 575 3726 / pasi.raassina@iab.fi
Eliisa Puikkonen
Head of Online Growth, B2B
Elisa Oyj
050 331 9398 / eliisa.puikkonen@elisa.fi
IAB Finland on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin tulevaisuutta kehittävä yhteisö, joka tarjoaa koulutusta, kohtaamisia sekä puolueetonta asiantuntijatietoa. IAB Finland on osa kansainvälistä 27 Euroopan maan muodostamaan IAB Europe -yhteisöä.
www.iab.fi
www.iabeurope.eu
29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää