Lähes neljännes mainospanostuksista menee verkkoon
Mainostajat panostavat entistä vahvemmin verkkoon. Kuluvan vuoden tammi–kesäkuussa verkkomainontaan laitettiin Suomessa yhteensä 127 miljoonaa euroa eli 12,8 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin samalla jaksolla.
Verkkomainonnan osuus maan mainospanostuksista oli vuoden ensimmäisellä puoliskolla noin 23 prosenttia, kun se viime vuoden vastaavalla jaksolla oli 18,8 prosenttia. Verkkomainonnan panostukset alkavat lähestyä televisioon (25 prosenttia ensimmäisellä puoliskolla) ja sanomalehtiin (30 prosenttia) laitettuja mainoseuroja.
Display-mainonta jatkaa tasaista 20 prosentin kasvuaan. Siihen panostettiin vuoden ensimmäisellä puoliskolla 52,2 miljoonaa euroa, ja se muodostaa 41 prosenttia verkon mainospanostuksista.
Toiseksi suurin verkkomainonnan luokka ovat hakumainonta ja sähköiset hakemistot, joiden kasvu on maltillisempaa. Hakumainontaan panostettiin vuoden ensimmäisellä puoliskolla 43,2 miljoonaa euroa.
Kuluvan vuoden tammi–kesäkuun vahvimpia kasvajia olivat Facebook-, mobiili- ja in-stream-videomainonta. Facebookin mainospanostukset kasvoivat vuoden ensimmäisellä puoliskolla 32,6 prosenttia, ja ne muodostavat jo kymmenesosan koko verkon mainospanostuksista. Mobiilimainonta (6,6, miljoonaa euroa) on kasvanut voimakkaasti jo muutaman vuoden ja on nyt ohittanut in-stream-videomainonnan panostukset (6,3 miljoonaa euroa).
Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin etujärjestön IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala uskoo verkon mainospanostusten kasvavan entisestään.
”Kasvu on vahvaa lähes kaikilla verkkomainonnan osa-alueilla, ja etenkin mobiilissa ja Facebookissa nousu on huimaa. On mahdollista, että verkko vie jo neljänneksen mainospanostuksista vuoden loppuun mennessä”, Takala sanoo.
Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
IAB Finlandin kvartaalitiedot perustuvat displayn ja luokitellun osalta TNS Ad Intelligencen kuukausiseurantaan. IAB Finland kerää haku-, hakemisto- ja Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, Havas Media, GroupM ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Quru, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki, Mainostoimisto Weblandia sekä Fiercer Media. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta.
29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää