Icon
Kasvusta jäätävä riittävästi kotimaahan Uutiset ja tiedotteet

Kasvusta jäätävä riittävästi kotimaahan

07.01.2019

Petri Kokkonen on IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja vuonna 2019.

IAB Finlandin tuore hallitus aloittaa kautensa koko alaa koskevan uhkakuvan kohtaamisella. Digimainosmarkkina kasvaa vauhdikkaasti, mutta miltei kaikki kasvu valuu Suomen rajojen ulkopuolelle. Alan toimijoiden pitää tehdä enemmän avointa yhteistyötä paikallisen markkinan kasvun turvaamiseksi.

"Paikallisten toimijoiden tulee tehdä yhä tiiviimpää yhteistyötä, jotta riittävän iso osa kasvusta jäisi Suomeen. Tälle yhteistyölle IAB tarjoaa hyvän alustan, yhdistäen sekä mainonnan ostajat, myyjät että markkinoinnin tekijät", hallituksen puheenjohtaja, Relevant Digital Oy:n Petri Kokkonen perustelee. "IAB:n toimisto ja ennen kaikkea lukuisat vapaaehtoiset työryhmissä työskentelevät asiantuntijat ovat tehneet upeaa työtä toimialan kehittämisen eteen, mutta lisää vauhtia tarvitaan. Mainostajat investoivat niihin kanaviin, jotka tuovat parhaat tulokset. Meidän tehtävämme on varmistaa, että parhaita tuloksia tuovat ratkaisut ovat useammin kotimaisia."

Relevant Digital Oy:n lisäksi IAB Finlandin hallituksessa on tällä kaudella edustettuna Alma Media Oyj, Dentsu Aegis Network Oy, Keskisuomalainen Oyj, Sanoma Oyj, SEK Oy, Otavamedia Oy, Veikkaus Oy, Kotipizza Group Oyj, Eversheds Asianajotoimisto Oy, IPG Mediabrands Oy ja Artefact Oy.

IAB:n toiminnan ytimessä, aktiivisina akuuttien ja tulevaisuuden aiheiden ympärillä, toimivat muun muassa Tietosuoja-, Videomainonta-, Ohjelmallinen ostaminen -, Markkinointiteknologia-, Ad spend -, Sisältömarkkinointi- ja Viewability-työryhmät. Uusina aloittavat Luovuuden työryhmä ja Digital Audio -työryhmä. IAB Finlandin työryhmien julkaisemat kaikille ilmaiset ohjeistukset ja oppaat ovat laajalti alalla arvostettuja. Lisäksi tänä vuonna on luvassa sekä maksullisia että maksuttomia seminaareja, uusia julkaisuja sekä natiivimainonnan, markkinointiteknologian ja ohjelmallisen ostamisen koulutuksia. IAB Finland tarjoaa myös kotimaisia ja kansainvälisiä digitaalisen mainonnan sertifiointiohjelmia sekä tutkintoja.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala, etunimi.sukunimi(at)iab.fi, 040 543 9165
IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja, Petri Kokkonen, etunimi.sukunimi(at)relevant.fi, 040 833 5077

IAB Finland on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kehitystä eteenpäin vievä ja muutoksesta kasvua luova yhteisö. Tuotamme puolueetonta tietoa digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin ammattilaisille Suomessa.

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

10.05.2021

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!