Icon
Kasvusta jäätävä riittävästi kotimaahan Uutiset ja tiedotteet

Kasvusta jäätävä riittävästi kotimaahan

07.01.2019

Petri Kokkonen on IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja vuonna 2019.

IAB Finlandin tuore hallitus aloittaa kautensa koko alaa koskevan uhkakuvan kohtaamisella. Digimainosmarkkina kasvaa vauhdikkaasti, mutta miltei kaikki kasvu valuu Suomen rajojen ulkopuolelle. Alan toimijoiden pitää tehdä enemmän avointa yhteistyötä paikallisen markkinan kasvun turvaamiseksi.

"Paikallisten toimijoiden tulee tehdä yhä tiiviimpää yhteistyötä, jotta riittävän iso osa kasvusta jäisi Suomeen. Tälle yhteistyölle IAB tarjoaa hyvän alustan, yhdistäen sekä mainonnan ostajat, myyjät että markkinoinnin tekijät", hallituksen puheenjohtaja, Relevant Digital Oy:n Petri Kokkonen perustelee. "IAB:n toimisto ja ennen kaikkea lukuisat vapaaehtoiset työryhmissä työskentelevät asiantuntijat ovat tehneet upeaa työtä toimialan kehittämisen eteen, mutta lisää vauhtia tarvitaan. Mainostajat investoivat niihin kanaviin, jotka tuovat parhaat tulokset. Meidän tehtävämme on varmistaa, että parhaita tuloksia tuovat ratkaisut ovat useammin kotimaisia."

Relevant Digital Oy:n lisäksi IAB Finlandin hallituksessa on tällä kaudella edustettuna Alma Media Oyj, Dentsu Aegis Network Oy, Keskisuomalainen Oyj, Sanoma Oyj, SEK Oy, Otavamedia Oy, Veikkaus Oy, Kotipizza Group Oyj, Eversheds Asianajotoimisto Oy, IPG Mediabrands Oy ja Artefact Oy.

IAB:n toiminnan ytimessä, aktiivisina akuuttien ja tulevaisuuden aiheiden ympärillä, toimivat muun muassa Tietosuoja-, Videomainonta-, Ohjelmallinen ostaminen -, Markkinointiteknologia-, Ad spend -, Sisältömarkkinointi- ja Viewability-työryhmät. Uusina aloittavat Luovuuden työryhmä ja Digital Audio -työryhmä. IAB Finlandin työryhmien julkaisemat kaikille ilmaiset ohjeistukset ja oppaat ovat laajalti alalla arvostettuja. Lisäksi tänä vuonna on luvassa sekä maksullisia että maksuttomia seminaareja, uusia julkaisuja sekä natiivimainonnan, markkinointiteknologian ja ohjelmallisen ostamisen koulutuksia. IAB Finland tarjoaa myös kotimaisia ja kansainvälisiä digitaalisen mainonnan sertifiointiohjelmia sekä tutkintoja.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala, etunimi.sukunimi(at)iab.fi, 040 543 9165
IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja, Petri Kokkonen, etunimi.sukunimi(at)relevant.fi, 040 833 5077

IAB Finland on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kehitystä eteenpäin vievä ja muutoksesta kasvua luova yhteisö. Tuotamme puolueetonta tietoa digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin ammattilaisille Suomessa.

14.06.2022

Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

07.06.2022

Interact 2022 terveisinä mm. ympäristövastuu ja kuluttajan käyttäytymisen muutokset

IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita

lue lisää

27.04.2022

55 % mediamainonnasta digitaalista vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 ensimmäisellä kvartaalilla oli 161,8 milj. euroa ja reilusti yli puolet (55 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Vuoden 2021 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna kaikki suurimmat digimainonnan momentit olivat yli 10 % kasvussa.

lue lisää

26.04.2022

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä yli 40 % kasvussa vuonna 2021

IAB Finlandin ja Kantarin alkuvuonna 2022 yhdessä tekemän selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin määrä Suomessa oli vuonna 2021 noin 39,4 miljoonaa euroa. Vuoteen 2020 verrattuna kasvua on peräti 41 %. Markkina-arvio perustuu osin sekä vaikuttajatoimistoilta että vaikuttajilta kerättyihin tietoihin, ja osin arvioihin markkinan eri toimijoiden suuruusluokasta.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!