Icon
IAB Europe: Euroopan parlamentti ei kannata mainoksilla tuettua internetiä Uutiset ja tiedotteet

IAB Europe: Euroopan parlamentti ei kannata mainoksilla tuettua internetiä

27.10.2017

IAB Europe pahoittelee Euroopan parlamentin eilistä päätöstä hyväksyä ehdotettu sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivin kiistanalainen selonteko. Parlamentti päätti vain pienellä äänten enemmistöllä kieltää mainosrahoitteisia yrityksiä antamasta online-sisällöt käyttäjille sitä vastaan, että käyttäjät antavat suostumuksen mainosprosessin kannalta olennaisten tietojensa käyttöön.

"Euroopan parlamentin ePrivacy-asetusta koskevassa tekstissä rajoitetaan olennaisesti yritysten mainosrahoitteista liiketoimintaa kieltämällä näitä rajoittamasta tai olemaan jakamatta sisältöjä sellaisille käyttäjille, jotka eivät anna suostumustaan datapohjaiseen mainontaan liittyvään tiedonkeruuseen", huomauttaa IAB Europen CEO Townsend Feehan.

ePrivacy-asetus saattaa vakavasti vaarantaa internetin luonteen sivuuttamalla datan ja yritysten digitaalisen liiketoiminnan välisen yhteyden. Lyhyen aikavälin seuraus olisi merkittävä askel taaksepäin eurooppalaiselle internetille. Kun julkaisijat eivät pysty kohdistamaan mainontaa yleisölle tehokkaasti ja osoittamaan, että mainokset näkyvät käyttäjillä, mainonta menettää arvonsa. Kun mainonnan arvo vähenee, niin verkkopalvelujen arvo - ja viime kädessä myös saatavuus – huononevat palveluissa, jotka eurooppalaiset ovat saaneet tähän asti käyttöönsä pienillä kustannuksilla tai kokonaan maksutta.

Lue IAB Europen lehdistötiedote kokonaan täältä.

markkinaluvutiabfinlandverkkomainontamediamainontaIAB FinlandIAB Europedigimarkkinointikantardigimainonnan määräteknologiaAdExdigimainontaohjelmallinen ostaminenmainonnan määräInteract

18.12.2025

Digimainonnan sosiaalinen vaikutus Euroopassa – ja mitä se tarkoittaa Suomelle

IAB Europen Beyond Reach: Mapping the Social Impact of Digital Advertising and Media -raportti tarkastelee, miten digitaalisen mainonnan ekosysteemi Euroopassa – ja laajemmin kansainvälisesti – on alkanut tunnistaa, arvioida ja hallita toimintaansa sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta.

lue lisää

17.12.2025

Vuoden 2025 katsotuimmat IAB Finlandin tapahtumien tallenteet

IAB Finlandin katsotuimmat tapahtumatallenteet pureutuvat mittaamiseen, tekoälyyn, huomion merkitykseen, retail median kasvuun ja vastuullisuuteen. Ne tarjoavat tiivistettyä asiantuntijatietoa ja konkreettisia oppeja suoraan digimainonnan arjesta.

lue lisää

16.12.2025

Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat

IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.

lue lisää

12.12.2025

IAB Finlandin syyskokous: uudet hallituksen jäsenet vahvistavat yhdistyksen asemaa digimainonnan ekosysteemin edelläkävijänä

IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!