Icon
Euroopan verkkomainonta jatkaa kasvua Uutiset ja tiedotteet

Euroopan verkkomainonta jatkaa kasvua

05.06.2012

Euroopan verkkomainonta jatkaa kasvua
– joka viides mainospanostus investoidaan verkkoon

Euroopan verkkomainonnan kasvuveturina hakumainonta vuonna 2011

Euroopan verkkomainonta kasvoi 14,5 % viime vuonna huolimatta yleisesti heikosta taloustilanteesta. Verkkomainonnan osuus koko Euroopan mainonnasta oli 21,8 % ja Euroopassa panostettiin verkkomainontaan yhteensä 20,9 miljardia euroa vuonna 2011. IAB Europen yhdessä Screen Digestin kanssa julkaiseman verkkomainonnan tutkimus kattaa nyt 26 maata. Ensimmäistä kertaa mukana oli Turkki.

Verkkomainonnan eri muodoista hakusanamainonta oli suurin 17,9 %:in kasvulla. Sen osuus Euroopan verkkomainonnan kakusta oli 46,5 %. Displaymainonnan osuus pysyi lähes vakaana 33,6 %:ssa, kasvun ollessa 15,3 % viime vuonna. Kasvua vauhdittivat uudet online video- ja mobiilimainosmuodot. Luokiteltu ja hakemistomainonta menettivät hieman osuuksiaan, laskien 19,2 %:iin. Kasvua kertyi kuitenkin 5,7 %.

Mobiilimainonnan keskimääräinen kasvuvauhti oli Euroopassa lähes 46 %

Vaikka mobiilimainonnan määrät ovat vielä kehittymässä, kasvavat niiden panostukset kovaa vauhtia. Tällä hetkellä ne muodostavat osaltaan keskimäärin 1–3 % displaymainoskuluista. Yhdeksän seurannassa mukana olevaa markkina-aluetta raportoi mobiilin displaymainonnan kasvaneen viime vuonna peräti 45,6 %.

Videon osuus displaymainonnasta oli 8,2 %

Adex Benchmark 2011 sisältää online videomainonnan luvut 14 markkinasta, missä videomainonta vastaa keskimäärin 8,2 % kaikista displaymainosnäytöistä. Online videomainonnan osuus oli korkeimmillaan 9,8 % Ruotsissa. Britanniassa videomainonnan panostukset olivat 126 milj. euroa ja Saksassa 117 milj. euroa.

USA ja Euroopan suuret markkina-alueet vuonna 2011

USA:n kasvuvauhti oli 25 % viime vuonna ja verkkomainontaan käytettiin yhteensä 24,5 miljardia euroa. Euroopan viiden suurimman markkina-alueen (Iso-Britannia, Saksa, Ranska, Italia, Hollanti) osuus oli 67,9 % kaikista verkkomainonnan panostuksista vuonna 2011. Suurimmat yksittäiset verkkomainonnan kasvuluvut olivat vielä jyrkässä kehitysvauhdissa olevilla Venäjällä (55,5 %) ja Serbiassa (46,0 %). Kaiken kaikkiaan Euroopan mainosmarkkinat kasvoivat 3,6 %. Ilman verkkomainonnan panostuksia kasvua olisi ollut vain 0,8 %.

”Big Data” – tiedon kerääminen ja hyödyntäminen

Displaymainonnan kasvu jatkui edelleen yli 15 %:n vauhdilla. Tämä kertoo displaymainonnan vahvistuneesta roolista brändimainonnassa sekä kerätyn tiedon hyödyntämisestä displaykampanjoinnissa. Tiedon kerääminen ja jalostaminen mainostajan tarpeisiin mahdollistaa niin laajojen yleisöjen kuin tarkkojen kohderyhmien tavoittamisen kustannustehokkaasti. Hakumainonta on menestyksekkäästi avannut tietä ja toiminut suunnannäyttäjänä kerätyn tiedon hyödyntämisessä nyt myös displaymainonnassa.

Tutustu AdEx 2011-kokonaisraporttiin

Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry
birgitta.takala(at)iab.fi, puh 040 543 9165

Aiheesta lisää:
IAB Europen lehdistötiedotteessa

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!