Icon
Digimainontaan panostettiin 421 miljoonaa euroa vuonna 2018 Uutiset ja tiedotteet

Digimainontaan panostettiin 421 miljoonaa euroa vuonna 2018

01.02.2019

Mainostajat panostivat Suomessa vuonna 2018 yhteensä 421 miljoona euroa digitaaliseen mainontaan. Kasvua edellisvuoteen verrattuna kertyi lähes 14 %. Digitaalisen mainonnan osuus mediapanostuksista oli 34 % ja se on edelleen suurin mediaryhmä. Mainostajien panostukset mediamainontaan vuonna 2018 olivat yhteensä 1 245,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua saavutettiin 2,3 %.

IAB Finlandin tilastoinnin mukaan digimainonta kasvoi 13,6 % ja se kasvatti markkinaosuuttaan 3,6 prosenttiyksikköä vuodesta 2017. Digitaalinen mainonta sanomalehdissä, aikakauslehdissä ja televisiossa on yhteensä 122,3 miljoonaa euroa, mikä vastaa 29 % digimainonnan kokonaisuudesta. Isojen kansainvälisten toimijoiden kuten Googlen ja Facebookin osuus digimainonnan kokonaisuudesta on ollut kasvussa koko vuoden 2018 päätyen 53,8 %:iin. Mediamainonnan kokonaisuudesta se on lähes viidennes. Mainonta sosiaalisessa mediassa sisältää Facebookin ja YouTuben. Facebookin osuus digimainonnasta on 19 % ja YouTuben 2,2 %.

IAB Finland peräänkuuluttaa mediapanostustietojen laadukkaampaa raportointia

”Yksi asia on selvää: digitaalinen mainonta on kirkkaasti suurin mainonnan osa-alue ja kasvu jatkuu vahvana. Harmillisesti vaikuttaa siltä, että mediapanostustietojen seuraaminen ja raportointi ei pysy kehittyvän toimialan vauhdissa. Markkina kaipaa tarkempaa tietoa mainonnan jakautumisesta eri näyttöihin ja päätelaitteisiin. Digitaalinen mainonta vyöryy kaikkialle, myös olohuoneiden ruuduille, audioon ja ulkomainontaan. On ikävä todeta, että vuoden 2018 osalta ei Suomesta ole saatavilla tarkempaa tietoa muun muassa mobiilimainonnan kehityksestä”, toteaa IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala. IAB Finland peräänkuuluttaa mediapanostustietojen raportointiin laadukkaampaa kehitystyötä tutkimustaloilta. ”Olemme pahasti muita Pohjoismaita jäljessä panostustietojen ja media-alan markkinatietojen tilastoinnissa ja raportoinnissa. Tämä ei voi olla osaltaan vaikuttamatta myös lopputulokseen. Kuinka paljon Suomen muihin maihin verrattuna vaatimattomat mediapanostustiedot johtuvat puutteellisesta tilastoinnista ja raportoinnista?" Takala kommentoi.

IAB Finlandin kvartaalitiedotteen luvut perustuvat Kantar TNS:n kuukausiseurantaan ja kokovuoden tietojen osalta lisäksi erillisseurantaan. Haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan luvut perustuvat IAB Finlandin kvartaaliseurantaan. Tiedontoimittajia ovat Mediatoimisto Happi, IPG Mediabrands, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, Dentsu Aegis Network, Avidly, Omnicom Media Group, GroupM sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, Artefact, Tulos Helsinki ja Fonecta. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuudesta. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta.

IAB:n kvartaalitiedotteet

Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää

28.06.2021

REKRY: Markkinointisuunnittelija IAB Finlandille

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä markkinointisuunnittelijaksi, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!