Icon
Digimainontaan 104 miljoonaa euroa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla Uutiset ja tiedotteet

Digimainontaan 104 miljoonaa euroa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

24.05.2019

Vuoden 2019 ensimmäinen kvartaali haastoi raportoinnin! Nopeasti muuttuva digimarkkina ja mainostajien in-house-tiimit asettavat uusia vaatimuksia tilastoinnille.

Raportoidun digimainonnan määrä kasvoi 104 miljoonaan euroon niukalla 2,7 %:n kasvulla.
Mediamainonnan kokonaisuus oli 266,3 miljoonaa euroa, jossa laskua oli hienoiset 0,5 %. Digimainonnan osuus koko mediamainonnasta oli 39 % ja sen markkinaosuus kasvoi yhdellä prosenttiyksiköllä verrattuna vuoden 2018 ensimmäiseen kvartaaliin.

Nyt raportoidun hakumainonnan määrä oli tämän vuoden ensimmäisellä kvartaalilla 35,9 miljoonaa euroa, ja kasvua kertyi 1,7 % verrattuna samaa jaksoon vuonna 2018. Sosiaalisen median mainonnassa (Facebook- ja YouTube-mainonta) raportoitiin 22,1 miljoonan euron panostus, joten ja se kasvoi 6,1 %.

Ostamisen tapa murroksessa?

IAB:n julkaisemissa luvuissa tiedontoimittajina on sekä mediatoimistoja että some- ja hakumainontaa välittäviä toimistoja. Suurimpien mainostajien in-house-toiminnot ovat kuitenkin merkittävästi lisääntyneet, eivätkä nämä luvut näy some- ja hakumainonnan panostustietojen tilastoinnissa oikein.
"Hakusanamainonnan luvut on kerätty hyvin vertailukelpoisilta toimistoilta (ostajilta) kuten aiempinakin vuosina. Saatujen vastausten perusteella näyttää, että kasvu joidenkin ostajien keskuudessa on hiipunut. Uskomme, että osa ostamisesta on siirtynyt kyselyn ulkopuolella oleviin toimistoihin ja mainostajien in-house-tiimeihin, joten oletamme todellisen kasvun olleen raportoitua lukua suurempi", kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Kantar TNS on muuttanut kuukausittaista digimainonnan panostusseurantaansa, eivätkä Kantarin luvut ole näin ollen myöskään verrannolliset vuoden 2018 lukuihin.

”Tarkan markkinatiedon kerääminen ei näytä nyt onnistuneen vuoden ensimmäisellä kvartaalilla. Toimialan osapuolten täytyy hakea ratkaisuja raportoinnin kehittämiseen tiiviissä yhteistyössä", toteaa Takala.



Lähde: IAB Finland ja Kantar TNS

Kantar TNS:n seurannassa luokittelua on muutettu, joten vuoden 2019 luvut eivät ole vertailukelpoisia
vuoden 2018 lukuihin.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- ja YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IPG Mediabrands, Dentsu Aegis Network, Avidly, Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, Tulos Helsinki, Fonecta ja Medialuotsi. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

IAB:n kvartaalitiedotteet

Lisätietoja antavat:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
Petri Kokkonen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 833 507, petri.kokkonen(at)relevant.fi

markkinaluvutverkkomainontaiabfinlandIAB FinlandmediamainontaIAB Europedigimarkkinointidigimainonnan määräteknologiaAdExdigimainontakantarohjelmallinen ostaminenmainonnan määräInteract

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

16.06.2025

Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024

IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.

lue lisää

16.06.2025

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.

lue lisää

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!