Digimainonta yli 9 % kasvussa vuoden 2019 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana
Digitaalisen mainonnan määrä H1/2019 nousi 228 miljoonaan euroon. Mainospanostukset kasvoivat sekä TNS:n raportoimiin kotimaisiin medioihin, että IAB:n raportoimaan hakusana- ja sosiaalisen median mainontaan.
Mediamainonnan kokonaisuus tammi-kesäkuussa 2019 oli 584,9 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 3,9 %. Digimainonnan osuus koko mediamainonnasta oli 39 % ja sen markkinaosuus kasvoi kahdella prosenttiyksiköllä verrattuna vuoden 2018 ensimmäiseen vuosipuoliskoon.
”Hienoa nähdä, että verkkomainonnan kasvu jatkuu tasaisena. Digi oli kasvussa ainoana mediaryhmänä kaikkein isoimpien mediaryhmien (sanomalehdet, televisio ja verkkomedia) joukossa vuoden ensimmäisen puoliskon aikana. Myös ulkomainonta kasvoi vahvasti, ja vaikka faktatiedot tämän osalta uupuvat, uskon digillä olevan vahva rooli myös tässä kasvussa”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
Raportoidun hakumainonnan määrä oli vuoden ensimmäisellä puoliskolla 74,9 miljoonaa euroa ja kasvua kertyi 8 % verrattuna samaa jaksoon vuonna 2018. Sosiaalisen median mainonnassa (Facebook- ja YouTube-mainonta) raportoitiin 54,6 miljoonan euron panostus, joten se kasvoi 18 %. Vastaavasti TNS Kantarin raportoiman digitaalisen median panostus oli H1/2019 aikana noin 6 % kasvussa, ollen yhteensä 98,9 miljoonaa euroa.
MUUTTUVA MEDIAKENTTÄ LUO HAASTEITA MAINOSPANOSTUSTEN MITTAAMISEEN
IAB:n julkaisemissa luvuissa tiedontoimittajina on sekä mediatoimistoja että some- ja hakumainontaa välittäviä toimistoja. Suurimpien mainostajien in-house-toiminnot lisääntyvät kuitenkin jatkuvasti, eivätkä nämä luvut vielä näy some- ja hakumainonnan panostustietojen tilastoinnissa. Myös Kantar TNS on muuttanut kuukausittaista digimainonnan panostusseurantaansa vuoden 2019 alussa, eivätkä Kantarin luvut ole yksittäisten digitaalisten momenttien osalta verrannolliset vuoden 2018 lukuihin.
Lähde: IAB Finland ja Kantar TNS
Kantar TNS:n seurannassa luokittelua on muutettu, joten vuoden 2019 luvut ovat vain kokonaistasolla vertailukelpoisia vuoteen 2018.
IAB Finland kerää haku-, Facebook- ja YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IPG Mediabrands, Dentsu Aegis Network, Avidly, Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, Tulos Helsinki, Fonecta, Medialuotsi ja OIKIO. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.
Lisätietoja antavat:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
Petri Kokkonen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 833 507, petri.kokkonen@relevant.fi
01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää11.10.2024
Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?
Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.
lue lisää03.10.2024
Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää