Icon
Digimainonta nosti mediamainonnan plussalle Uutiset ja tiedotteet

Digimainonta nosti mediamainonnan plussalle

31.08.2016

Digitaalinen mainonta kasvoi Suomessa vuoden ensimmäisellä puoliskolla 12,2 % edellisvuoteen verrattuna ja edustaa 28,4 %:n osuudella suurinta mediaryhmää.

Digitaaliseen mainontaan panostettiin vuoden 2016 ensimmäisellä puoliskolla yhteensä 158,7 miljoonaa euroa. Mediamainonnan kokonaisuus oli 558,7 miljoonaa euroa. Tässä on kasvua noin 2 %, kun TNS:n kuukausiseurannan lisäksi mukaan lasketaan IAB Finlandin kvartaaleittain keräämät tiedot haku-, Facebook- ja YouTube-mainonnan panostuksista.

”Mediamainonnassa on vihdoin nähtävissä pientä piristymistä ja digiliiketoimintojen merkitys on kasvanut useissa mediataloissa. Digimainonnan kasvu näyttäisi jatkuvan kaksinumeroisesti myös toisella vuosipuoliskolla”, arvioi IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

”Mainostajat ovat ottaneet harppauksia eteenpäin digitaalisten mahdollisuuksien käyttöönotossa. Suomalaisten mediatalojen hiljattain lanseeraama suoraostamisen markkinapaikka on yksi vastaus tähän kysyntään ja upea esimerkki rohkeasta asenteesta digitaalisuuden tärkeyden kasvaessa. Digitaalinen markkinointi vaikuttaa olevan myös kuluttajien hyväksymää, mistä kertovat alhaiset mainonnaneston luvut Suomessa”, kommentoi IAB:n hallituksen puheenjohtaja Sini Kervinen.

Kvartaalitasolla digimainonnan kehitys noudattelee koko vuosipuoliskon kehitystä. Digimainonnan määrä päätyi huhti-kesäkuun mittausjaksolla yhteensä 84,9 miljoonaan euroon kasvun ollessa 15,7 % verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2015.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Dentsu Aegis Network, ZMG Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Marketing, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.

markkinaluvutiabfinlandverkkomainontamediamainontaIAB FinlandIAB Europedigimarkkinointikantardigimainonnan määräteknologiaAdExdigimainontaohjelmallinen ostaminenmainonnan määräInteract

12.12.2025

IAB Finlandin syyskokous: uudet hallituksen jäsenet vahvistavat yhdistyksen asemaa digimainonnan ekosysteemin edelläkävijänä

IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.

lue lisää

11.12.2025

Digitaalisten ulkomainospintojen kartta

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on koonnut kattavan kartan, joka kokoaa yhteen työryhmään kuuluvien yritysten kaikki digitaaliset ulkomainospinnat. Kartan avulla voit selata, rajata ja hakea mainospintoja toimijoiden, kaupunkien sekä ulkomainospintojen ominaisuuksien mukaan.

lue lisää

10.12.2025

Pelimainonnan nykytila ja trendit Suomessa 2025 -kysely

Haluamme kartoittaa, missä pelimainonta Suomessa tällä hetkellä menee ja mitä trendejä on nousemassa. Pelimainonta kattaa sekä mobiilipelien mainospaikat, pelien sisäiset mainosratkaisut että e-urheilun.

lue lisää

04.12.2025

Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?

Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!