Icon
Digimainonta hätyyttelee jo sanomalehtien mainospanostuksia Uutiset ja tiedotteet

Digimainonta hätyyttelee jo sanomalehtien mainospanostuksia

07.05.2015

Lehdistötiedote 7.5.2015

Digitaalisen mainonnan osuus Suomen mainospanostuksista kasvoi 26 prosenttiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Digimainonta tavoitti TV:n mainospanostuksissa mitattuna vuonna 2014 ja lähestyy nyt vauhdilla sanomalehtien panostuksia. Vahvassa kasvussa verkossa on mobiili- ja Facebook-mainonnan lisäksi YouTube-mainonta, jonka panostukset IAB Finland keräsi nyt ensimmäisen kerran.

Suomalaiset mainostajat panostavat entistä enemmän digitaalisiin kanaviin. Vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä digimainonnan panostukset olivat 67,8 miljoonaa euroa. Digimainonta on noussut markkinaosuudeltaan television ohi toiseksi suurimmaksi mediamainonnan ryhmäksi ja hätyyttelee jo sanomalehtien mainospanostuksia, jotka ensimmäisellä kvartaalilla olivat 74,2 miljoonaa euroa.

Digimainonnan panostukset kasvoivat 10,1 % edellisvuoteen verrattuna. Tuntuvaa kasvua nähtiin totuttuun tapaan etenkin Facebook-panostuksissa (+33,9 %) sekä mobiilimainonnan panostuksissa (+48,3 %). Investoinnit display-mainontaan ja luokiteltuihin ilmoituksiin ovat samalla tasolla kuin vuotta aikaisemmin.

Digimainonnan panostukset 1Q 2015 (M €) Muutos-%
Haku 24,8 10,2 %
Display ja luokitellut (sis. video ja mobiili) 35,5 6,0 %
     Display 19 0,5 %
     In-stream-video 3,5 9,4 %
     Mobiili 4,3 48,3 %
     Luokitellut 8,7 2,4 %
Facebook 7,5 33,9 %
Yhteensä  67,8 10,1 %




Kuluttajat viettävät entistä enemmän aikaa videoiden parissa, mikä näkyy vahvasti myös mainospanostuksissa. In-stream-videoiden panostuksia on kerätty vuodesta 2012 alkaen, ja mainosmuodon kasvu on ollut tuntuvaa. Nyt IAB Finland kerää myös maan YouTube-mainospanostuksia.

IAB Finlandin arvion mukaan YouTube-mainontaan panostettiin vuoden 2015 ensimmäisellä kvartaalilla 1,3 miljoonaa euroa, kaksinkertaisesti edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Näitä lukuja ei ole vielä sisällytetty yllä esitettyihin digimainonnan kokonaispanostuksiin.

”Digimainontaa tehdään lukuisilla tavoilla ja monissa eri kanavissa, joten panostustietojen kerääminen on haastavaa. Olemme tyytyväisiä, että olemme saaneet mukaan ensimmäisen arvion myös YouTuben mainospanostuksista”, sanoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

”Digimainonta on noussut toiseksi suurimmaksi mediamainonnan muodoksi, eivätkä sanomalehtien mainoseurot enää ole kaukana verkon panostusten määrästä. Uskomme, että kun tiedonkeruuta eri digitaalisista kanavista kehitetään edelleen, nousee digi suurimmaksi mainosmuodoksi varsin pian”, sanoo IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Henrik Laine


Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Henrik Laine, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 050 567 9121, etunimi.sukunimi (at) mtv.fi

Lähteet: TNS Gallup Mediamainonnan muutokset 2015, IAB Finland kvartaaliraportit.
IAB Finland kerää hakumainonnan sekä Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

markkinaluvutverkkomainontaiabfinlandIAB FinlandmediamainontaIAB Europedigimarkkinointidigimainonnan määräteknologiaAdExdigimainontakantarohjelmallinen ostaminenmainonnan määräInteract

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

16.06.2025

Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024

IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.

lue lisää

16.06.2025

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.

lue lisää

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!