Icon
Digimainonta hätyyttelee jo sanomalehtien mainospanostuksia Uutiset ja tiedotteet

Digimainonta hätyyttelee jo sanomalehtien mainospanostuksia

07.05.2015

Lehdistötiedote 7.5.2015

Digitaalisen mainonnan osuus Suomen mainospanostuksista kasvoi 26 prosenttiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Digimainonta tavoitti TV:n mainospanostuksissa mitattuna vuonna 2014 ja lähestyy nyt vauhdilla sanomalehtien panostuksia. Vahvassa kasvussa verkossa on mobiili- ja Facebook-mainonnan lisäksi YouTube-mainonta, jonka panostukset IAB Finland keräsi nyt ensimmäisen kerran.

Suomalaiset mainostajat panostavat entistä enemmän digitaalisiin kanaviin. Vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä digimainonnan panostukset olivat 67,8 miljoonaa euroa. Digimainonta on noussut markkinaosuudeltaan television ohi toiseksi suurimmaksi mediamainonnan ryhmäksi ja hätyyttelee jo sanomalehtien mainospanostuksia, jotka ensimmäisellä kvartaalilla olivat 74,2 miljoonaa euroa.

Digimainonnan panostukset kasvoivat 10,1 % edellisvuoteen verrattuna. Tuntuvaa kasvua nähtiin totuttuun tapaan etenkin Facebook-panostuksissa (+33,9 %) sekä mobiilimainonnan panostuksissa (+48,3 %). Investoinnit display-mainontaan ja luokiteltuihin ilmoituksiin ovat samalla tasolla kuin vuotta aikaisemmin.

Digimainonnan panostukset 1Q 2015 (M €) Muutos-%
Haku 24,8 10,2 %
Display ja luokitellut (sis. video ja mobiili) 35,5 6,0 %
     Display 19 0,5 %
     In-stream-video 3,5 9,4 %
     Mobiili 4,3 48,3 %
     Luokitellut 8,7 2,4 %
Facebook 7,5 33,9 %
Yhteensä  67,8 10,1 %




Kuluttajat viettävät entistä enemmän aikaa videoiden parissa, mikä näkyy vahvasti myös mainospanostuksissa. In-stream-videoiden panostuksia on kerätty vuodesta 2012 alkaen, ja mainosmuodon kasvu on ollut tuntuvaa. Nyt IAB Finland kerää myös maan YouTube-mainospanostuksia.

IAB Finlandin arvion mukaan YouTube-mainontaan panostettiin vuoden 2015 ensimmäisellä kvartaalilla 1,3 miljoonaa euroa, kaksinkertaisesti edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Näitä lukuja ei ole vielä sisällytetty yllä esitettyihin digimainonnan kokonaispanostuksiin.

”Digimainontaa tehdään lukuisilla tavoilla ja monissa eri kanavissa, joten panostustietojen kerääminen on haastavaa. Olemme tyytyväisiä, että olemme saaneet mukaan ensimmäisen arvion myös YouTuben mainospanostuksista”, sanoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

”Digimainonta on noussut toiseksi suurimmaksi mediamainonnan muodoksi, eivätkä sanomalehtien mainoseurot enää ole kaukana verkon panostusten määrästä. Uskomme, että kun tiedonkeruuta eri digitaalisista kanavista kehitetään edelleen, nousee digi suurimmaksi mainosmuodoksi varsin pian”, sanoo IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Henrik Laine


Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Henrik Laine, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 050 567 9121, etunimi.sukunimi (at) mtv.fi

Lähteet: TNS Gallup Mediamainonnan muutokset 2015, IAB Finland kvartaaliraportit.
IAB Finland kerää hakumainonnan sekä Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää

26.01.2024

Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi

Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!