
Digimainonnan kolmas kvartaali kasvoi 20 %
Kolmannen kvartaalin digimainospanostukset olivat yhteensä 100,3 miljoonaa euroa ja kasvua kertyi 20 prosenttia verrattuna edellisvuoden samaan jaksoon. Vuoden alusta lähtien tammi-syyskuun panostukset olivat 308,2 miljoonaa euroa kasvun ollessa 18,6 prosenttia verrattuna edellisvuoden samaan jaksoon. Kasvuvauhti on lähes kaksinkertainen verrattuna tammi-syyskuun kasvuun vuodesta 2016 vuoteen 2017.
Mediamainonnan kokonaispanostukset tammi-syyskuussa olivat yhteensä 815,2 miljoonaa euroa. Digimainonnan osuus mediamainonnasta kasvoi edelleen noin viiden prosenttiyksikön vauhdilla, mikä kasvatti digimainonnan markkinaosuuden tammi-syyskuu tarkastelujaksolla 37,8 prosenttiin.
Printtimedian osuus mediamainonnan kokonaispanostuksista laski 4,7 prosenttiyksikköä 28,7 prosenttiin ja panostukset sähköisiin medioihin nousivat 4,2 prosenttiyksikköä päätyen 65,6 prosenttiin. Ulkomainonnassa on nähtävissä lievää nousua ja sen osuus päätyi 5,7 prosenttiin mediamainonnan kokonaispanostuksista. Ulkomainonnan kasvua kiihdyttää digitaalisen ulkomainonnan kehitys myös Suomen markkinassa.
Kolmas kvartaali
Kolmannen kvartaalin kasvua vetivät hakumainonta ja mainonta sosiaalisessa mediassakin. In-stream videomainonta kasvoi 13 prosenttia vuoden 2017 samaan tarkastelujaksoon verrattuna ja luokitellut yhteensä kuusi prosenttia. Displaymainonnan kehitys näyttää nollatasoa kolmannen kvartaalin osalta. Displaymainonta sisältää toistaiseksi myös mobiilimainonnan luvut johtuen tilastointihaasteista monimediakampanjoiden raportoinnissa.
”Vuosi 2018 on ollut digimainonnan kokonaisuudelle hyvä kasvun vuosi. Kasvuvauhti on ollut lähes kaksinkertainen edellisvuoteen verrattuna. Digimainonta monimuotoistuu ja kehittyy nopeasti. Myös tilastoinnin tulisi seurata tätä kehitystä, jotta markkinasta saadaan raportoitua mahdollisimman oikea kuva. Tässä meillä on vielä haasteita Suomessa”, toteaa IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala. ”Ennuste vuoden 2018 digimainonnan kokonaispanostuksista on 430 miljoonaa euroa”, jatkaa Takala.
IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain ja täydentää näin Kantar TNS:n mainospanostusten kuukausiseurantaa. Markkinatiedon ja ajankohtaisten trenditietojen kerääminen ja raportointi on yksi IAB:n tärkeimmistä tehtävistä.
Haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kerätään kvartaaleittain. IAB Finlandin kvartaaliraporin tiedontoimittajia ovat Mediatoimisto Happi, IPG Mediabrands, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, Dentsu Aegis Network, Zeeland Media Group, Omnicom Media Group, GroupM sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, Artefact, ja Tulos Helsinki. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.
IAB:n kvartaalitiedotteet. Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, birgitta.takala(at)iab.fi.
Viittaukset
Markkinointi & Mainonta: Digimainonnan kasvu jatkuu vahvana: "Monimuotoistuu ja kehittyy nopeasti"
16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää04.06.2025
Verkkomainonta kasvussa Q1/2025
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.
lue lisää