
Digimainonnan kasvuvauhti tuplaantui edellisvuodesta
Digimainonta vastaa jo noin kolmanneksesta koko mediamainonnan panostuksista, paljastaa Kantar TNS:n tuore Mediamainonnan määrä ja kehitystrendit 2016 -raportti, joka julkaistiin Mainosvuosi 2016 -tilaisuudessa tiistaina.
Digimainonnan panostukset päätyivät yhteensä 324,4 miljoonaan euroon ja kasvua kertyi 12,6 % verrattuna edelliseen vuoteen. Kokonaisuudessaan mediamainonnan panostukset olivat 1168 miljoonaa euroa ja suunta kääntyi takaisin kasvukäyrälle. Kasvuprosentiksi puristettiin 0,9 %.
Digimainonnan kasvu on ollut voimakasta myös viime vuosien aikana poiketen muun mediamainonnan kehityksestä. Viiden vuoden tarkastelujaksolla (2012-2016) digimainonnan osuus mediapanostuksista on kasvanut huimat 10 prosenttiyksikköä.
Vuoden 2016 kokonaismediapanostuksista sähköinen mediamainonta kattaa 55 % ja mainonta painetussa mediassa on laskenut 40,6 %:in, kertoo Kantar TNS:n raportti.
IAB seuraa digimainonnan kehitystä
Digimainonnan kasvu jatkui vahvana vuoden 2016 loppuun saakka ja kasvuvauhti lähes tuplaantui 12,6 %:iin edellisvuoden 6,8 %:sta. Digimainonnan panostukset kattavat lähes kolmanneksen (27,8 %) koko mediamainonnan panostuksista.
Digimainonnan kaikki osa-alueet kasvoivat. Vahvinta kasvua nähtiin Facebook-mainonnassa (29,9 %), mobiilimainonnassa (29,9 %), in-stream-videomainonnassa (17 %) sekä YouTube-mainonnassa (18,2 %). Hakumainonnan kasvu on tasaantunut. Suuret kansainväliset toimijat vievät digimainospotista tällä hetkellä 46 % ja kansalliset toimijat 54 %.
"Digimainonnan kasvu näyttää jatkuvan ja uusien mainosmuotojen ja kanavien kehityksen seuraaminen on entistä tärkeämpää, jotta voidaan ymmärtää mediamarkkinaa ja sen kehittymistä kokonaisuutena", toteaa IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala. IAB Finland lupaa jatkaa edelleen tilastoinnin ja raportoinnin kehittämistä muuttuvassa digimainosmarkkinassa.
IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot: Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Dentsu Aegis Network, GroupM, ZMG Media Group ja Omnicom Media Group sekä Avaus Marketing, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.
Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.
13.01.2023
IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus
IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.
lue lisää07.12.2022
Verkkomainonnan määrä jatkaa kasvu-uralla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 kolmannella kvartaalilla oli ennätyksellisen suuri, noin 173 milj. euroa. Lähes 60 prosenttia mediamainonnasta on jo digitaalista. Vuoden 2021 kolmanteen kvartaaliin verrattuna digimainonta kasvoi 7 %
lue lisää05.12.2022
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023
IAB Finlandin syyskokouksessa 30.11.2022 päätettiin tulevan vuoden painopisteistä ja valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus ja IAB:n kaksitoistahenkisessä hallituksessa on medioiden sekä palveluntarjoajien lisäksi mukana ennätysmäärä mainostajia.
lue lisää31.08.2022
IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää