Icon
Työryhmäuudistuksella toiminnan tehostamista sekä uudenlaista inspiraatiota IAB:n jäsenille Uutiset & blogi

Työryhmäuudistuksella toiminnan tehostamista sekä uudenlaista inspiraatiota IAB:n jäsenille

12.12.2013

Monipuolinen työryhmätoiminta on yksi merkittävimmistä IAB Finlandin tarjoamista jäseneduista. IAB:n hallitus on uudistanut työryhmiä kuluneen vuoden aikana tavoitteenaan tehostaa toimintaa sekä nykyaikaistaa eri mainonnan muotoihin perustuvaa siilomallia. IAB:n toimintastrategian mukaisesti työryhmätoiminta tarjoaa jäsenille faktaa ja inspiraatiota verkkomainonnan ja -markkinoinnin alalta.

Faktaa-kategorian alle kuuluvien Mittaus- ja Tietosuojatyöryhmien toimintaa uudistettiin valitsemalla nimetyt asiantuntijajäsenet yhdeksi toimintakaudeksi kerrallaan. Jäsenet valitaan IAB:n jäsenyrityksistä niin, että kokoonpano edustaa mahdollisimman kattavasti IAB:n jäsenkuntaa. Työryhmien kokousten pöytäkirjat ovat IAB:n jäsenille julkisia ja ne ovat luettavissa IAB Yhteisössä.

Inspiraatiota tarjoillaan kaikille IAB:n jäsenyritysten työntekijöille avoimessa Digityöryhmässä. Digityöryhmää luotsaa tunnetut digitaalisen markkinoinnin visionäärit eli Visioryhmä, johon valitaan 2–3 henkilöä yhdeksi toimintakaudeksi kerrallaan. Ensimmäisen Visioryhmän jäseniksi on valittu Aller Median toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä sekä Internet-toimialan moniosaaja ja yrittäjä Taneli Tikka.

Digityöryhmän Round Table -kokoukset ovat avoimia kaikille
Visioryhmä kutsuu Digityöryhmän kokoon 2–4 kertaa vuodessa ns. Round Table -kokouksiin. Kokouksissa luodaan katsauksia digitaalisen markkinoinnin alalle, niin menneeseen kuin tulevaankin, sekä kartoitetaan alan tarpeita ohjeistuksien ja muiden työkalujen suhteen. Yksi kokouksien tavoite on tunnistaa verkkomainonnan kehityskohteita sekä perustaa toiminnallisia Task Force -ryhmiä luomaan ohjeistuksia, standardoimaan, keräämään esimerkkikeissejä ja ratkomaan alan haasteita. Digityöryhmän kokouksissa Task Forcet pääsevät esittelemään aikaansaannoksiaan koko IAB Yhteisölle.

Toiminnalliset Task Forcet taklaavat verkkomainonnan haasteita
Digityöryhmän alaisuudessa toimii tällä hetkellä neljä aktiivista ja itsenäistä Task Force -ryhmää. Krista Järvisen (Widespace) ja Atte Kniivilän (mFabrik) vetämän Mobiili Task Forcen asialistalla on mm. mobiilimainonnan määrän raportoinnin kehittäminen ja standardointi. Sosiaalisen median Task Force kehittää mm. Some-mittausta Jari Jaannon (Somia) johdolla. Johanna Lehtosen (Mediareaktori) vetämä Big Data Task Force työstää opasta tiedon keräämisestä ja hyödyntämisestä sekä toteuttaa tutkimusta Big Dataan liittyvän tietotaidon tilasta Suomessa. Videomainonnan Task Force on jo Milja Nevalaisen (OMD Finland) johdolla päässyt hyvään vaiheeseen videomainonnan ohjeistuksen ja markkinakatsauksen tekemisessä.

Inspiroidu, jaa asiantuntemustasi, osallistu verkkomainonnan kehittämiseen, verkostoidu sekä kasvata omaa osaamistasi tulemalla mukaan IAB:n Digityöryhmän toimintaan!

Ilmoittaudu mukaan IAB:n toimistolle.

Tutustu työryhmiin ja Task Forceihin.

Tutustu työryhmien luomiin standardeihin ja ohjeistuksiin.

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää