Icon
Tutkimus: tutkimukset ovat parasta sisältöä Uutiset & blogi

Tutkimus: tutkimukset ovat parasta sisältöä

22.05.2014 | Jari Lähdevuori

Sirpaloituvan mediakentän ja nousevan informaatiotulvan aikakautemme ajaa markkinoijat tuottamaan sisältöjä, joiden parissa asiakkaiden toivotaan viettävän aikaa omasta ilostaan. Sisältömarkkinoijan pelastusrenkaaksi löytyvät yhä useammin tutkimukset, joita tuotetaan enemmän tai vähemmän likeltä omaa liiketoimintaa.

Tutkimukset ovat oivallinen keino kelluttaa omaa brändiä pinnalla vajoavan huomioarvon aallokoilla. Tutkimuksista tykätään toimituksissa, niillä pelataan palstamillimetrit omaan pussiin. Käyttäjät klikkaavat kartoituksia, raportteja ja selvityksiä ja sukeltavat niihin pää edellä paljoakaan kyseenalaistamatta.

Jos sisältö on kuningas, tutkimus on sen kruunu ja infografiikka kruununjalokivi. Kauniiseen muotoon hiottuna infografiikka on noussut ihmisten suosikkisisällöksi verkossa, mikä näkyy esimerkiksi Google Trendsin datasta.

Nettitrendinä tämä on lähtökohtaisesti mitä parhaimmasta päästä: tutkimukset auttavat meitä ymmärtämään todellisuutta ja tekemään parempia päätöksiä. Olisi hienoa puhua verkon valistuksesta, kissavideoiden kaatajasta.

Ikävä kyllä Locke ja Hobbes kääntyisivät haudassaan moisesta vertauksesta.

Verkon visuaalisuus, nopeus ja klikkihakuisuus ovat johtaneet tilanteeseen, jossa kauniisti paketoidut, kiireesti kokoon parsitut ja napakasti otsikoidut ”tutkimukset” rakentavat kuvaa ”todellisuudesta”. Mediaa ja markkinoijia kiinnostavat konversiot – ei päätelmät, joita keskivertolukija tutkimustulosten pohjalta tekee.

Esimerkkeihin törmää jatkuvasti: Mediat tekevät juttuja tutkimusten tuloksista kertomatta sanaakaan niiden metodeista. Tuloksia tarkastellaan yksiulotteisesti esimerkiksi pelkkien prosenttilukujen valossa. Infografiikkaa tuotetaan keskittymällä tutkimuksen houkuttelevuuteen, laiminlyöden taustojen kuvaaminen.

Silmäkarkilla soisi olevan samat vaatimukset kuin muilla makeisilla ainesosien avoimesta viestimisestä.

Kuka ties kaikista haitallisimmille jutuille on jatkossa luvassa omanlaisensa silmäkarkkivero ihmisten medialukutaidon kohentuessa. Toivoa sopii, että tutkimuksilla ratsastaminen johtaa siihen, että tilastotieteestä tulee kansalaistaito, ja lukijat osaavat jättää kyseenalaiset tutkimukset hyllylle.

Hyvä sisältömarkkinoija, tutustu hyvissä ajoin tutkimuksenteon perusteisiin. Älä sekoita kvantitatiivista kvalitatiiviseen tai korrelaatiota kausaalisuuteen. Älä vinouta populaatiosta piirtämääsi kuvaa epäonnistuneella otannalla. Älä tee käppyröitä parinkymmenen ännällä.

Tutkimustyö on Työtä. Se vaatii perehtymistä, antaumusta, hikeä ja kyyneleitä. Se vaatii, että hutkit ennen kuin tutkit ennen kuin hutkit.

Aiemmin sisältömarkkinointi-postaussarjassa ilmestynyt:
Sisältömarkkinointi osa 1: Natiivimainonta
Sisältömarkkinointi osa 2: Ars gratia artis, sanoo sisältömarkkinointi
Sisältömarkkinointi osa 3: Olipa kerran tarina, joka oli tärkeämpi kuin sisältö
Sisältömarkkinointi osa 4: Startups: How to build a content strategy from scratch
Sisältömarkkinointi osa 5: Case Kevätmessut

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?

Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.

lue lisää

11.10.2024

Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?

Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.

lue lisää

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää

27.08.2024

REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää