Icon
Tervetuloa YouTubeen aikuinen! Uutiset & blogi

Tervetuloa YouTubeen aikuinen!

14.02.2017 | IABvieras

“Moi, mä oon Tapsa. Tapsa testaa -videoilla mä testaan tekniikkaa ja palveluita suomifokuksella”, näin aloittaa yksi aikuistubettaja omalla videollaan.

Aikuistubettaja on aikuinen, joka haluaa kohdentaa omia YouTube-videoitaan vanhemmalle väelle. Kuvaustyyli on kuitenkin sama kuin nuorilla. Kamera käteen tai kolmijalan päälle, iloinen fiilis ja rennosti jutustellen katsojalle. Ero isoihin nuorisoidoleihin on se, että aikuistubettajan tuottama sisältö on suunnattu aikuisille. Perhe- ja työelämä tai harrastukset voivat olla vahvasti mukana.

Itse aloitin videoiden tekemisen vuonna 2015 ja kokeilin eri aiheita. Videoita ei tullut julkaistua omasta mielestäni kovin useasti, koska en keksinyt mistä tehdä kiinnostavaa sisältöä. Halusin niitä kuitenkin tehdä ja samalla oppia enemmän YouTubesta, liittyyhän työnikin siihen.

Kyse ei ole vastakkainasettelusta nuorten kanssa, sillä alalle ei haluta eri lokeroita, vaan yhteistä hyvää ja kaikille sopivaa sisältöä.

Alle 18-vuotiaista 70 % katsoo YouTubea päivittäin, yli 30-vuotiaista 28 %. (lähde: Töttöröö & Annalectin tutkimus). Nuoret ovat kasvaneet videomaailmaan, mutta vanhemmat opettelevat vielä sen käyttöä. Aikuiset ovat kokeneet etteivät he löydä sopivaa sisältöä tai uskalla julkaista sitä itse. Tähän kompastuin aikoinaan itsekin, sillä rima on korkealla ja itsestä pitää antaa ulospäin asiallinen ja fiksu kuva - mitä tahansa ei voi julkaista. Julkisesti jaetulla videolla pitää olla oma itsensä, ei voi esittää muuta kuin mitä on. Videon julkaisuun tarvitaan rohkeutta ja nuorille tämä tuntuu olevan luontevampaa.

Kun julkaisin ensimmäisen oman YouTube-videoni, sen jälkeen toinen, kolmas ja neljäs video ei tuntunutkaan enää niin vaikealta.

Videoita kulutetaan koko ajan enemmän. Sosiaalisen median alustat ovat tuoneet kuluttajalle helpoksi julkaista videoita ja livelähetyksiä arkipäivän tilanteista. Liikkuva kuva on tätä päivää. YouTube-videoita voi julkaista päiväkirjamaisesti omasta elämästään, bisnesmielessä tai vaikka yrityksen omana työntekijälähettiläänä. YouTubesta löytyy sisältöä jokaiselle sukupuolesta ja iästä riippumatta. Täytyy myös muistaa, että YouTube on toiseksi suurin hakukone, josta kuluttajat hakevat tietoa tuotteista ja palveluista ennen ostopäätöstään. Tuotearvostelut, matkavinkit, kokkausvideot tai vaikka miten korjata auto - kaikki klikin päässä.

Painiskelen itse edelleen sen oman sisältöni kanssa. Matkavideoita on kiva tehdä, se on kuin moderni valokuva-albumi. En enää nostalgisesti katso matkalta otettuja valokuvia, vaan liikkuvaa kuvaa, jossa rantaa viiltävän tuulen tunnen vieläkin ihollani. Mutta mitä muuta omalle kanavalle pitäisi laittaa? Vlogeja? Kokkausta? Tämä on itselleni vielä mysteeri, mutta pyrin tekemään pääasiallisesti sitä, mikä itseä miellyttää ja mitä on oikeasti kiva tehdä.

Aikuistubettajat termillä halutaan saada tubettamista tunnetuksi vanhemmalle kohderyhmälle.

Aikuistubettajia on kaivattu alalle jo pitkään. Kun katsomme tilannetta Pohjoismaissa tai maailmanlaajuisesti huomaamme, että aikuiset tubettajat eivät ole muualla mikään ihmeellisyys. Ne ovat olleet tässä samassa tilanteessa kuin mekin. Sisällöt ovat monipuolistuneet, jolloin videoita on tarjolla kaikenlaisille kohderyhmille. Aikuistubettajan määritelmä ei perustu välttämättä ikään. Kyse on sisällöstä.

Aika menee niin nopeasti, että toisaalta nuoret tubettajat ovat pian aikuistubettajia. Tekijät ja katsojat vanhentuvat. On mielenkiintoista seurata, miten koko ala kehittyy ja sisällöt monipuolistuvat.

Tässä sinulle 3 vinkkiä, mikäli haluat itse aloittaa tubettamisen.

1.  Uskalla julkaista ensimmäinen video. Sen ei tarvitse olla täydellinen, koska kehityt ja opit koko ajan lisää. Hyväksy tosiasia, että vuoden päästä kenties katsot omaa videotasi häpeillen ja se on ihan ok.
2.   Ole osa yhteisöä. Tilaa muiden tubettajien kanavia ja vietä YouTuben parissa aikaa päivittäin - ota itsellesi joka ilta puoli tuntia omaa tubeaikaa.
3.   Säännöllinen videoiden julkaisu kasvattaa kanavaasi varmasti. Muista jakaa videota ja kertoa siitä eteenpäin.

Mikäli tubettamisen maailma on vielä vieras käsite, niin pääset alkuun lukemalla IAB Finlandin tubeoppaan, joka julkaistiin tammikuussa 2017 ja aiheesta pidettiin #tubesemma torstaina 9.2. Mikäli haluat löytää aikuistubettajia, niin pääset alkuun googlettamalla “aikuistubettaja” tai somessa #aikuistubettajat.

Tubeterveisin,
Aikuistubettaja Satu



Satu Apukka on toiminut Pohjoismaisessa YouTube-verkostossa myyntijohtajana sekä IAB Finlandin tubettajat -työryhmän puheenjohtajana. Hän tekee itsekin YouTube-videoita omalle Satua Pukkaa -kanavalleen. Hän haluaa sparrata ja kannustaa myös aikuisia videoiden tekemiseen, koska sille on kysyntää ja se on kaiken lisäksi kiva harrastus.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

lue lisää

01.11.2024

IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

lue lisää

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää

11.10.2024

Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?

Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.

lue lisää

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää