Icon
Tervetuloa YouTubeen aikuinen! Uutiset & blogi

Tervetuloa YouTubeen aikuinen!

14.02.2017 | IABvieras

“Moi, mä oon Tapsa. Tapsa testaa -videoilla mä testaan tekniikkaa ja palveluita suomifokuksella”, näin aloittaa yksi aikuistubettaja omalla videollaan.

Aikuistubettaja on aikuinen, joka haluaa kohdentaa omia YouTube-videoitaan vanhemmalle väelle. Kuvaustyyli on kuitenkin sama kuin nuorilla. Kamera käteen tai kolmijalan päälle, iloinen fiilis ja rennosti jutustellen katsojalle. Ero isoihin nuorisoidoleihin on se, että aikuistubettajan tuottama sisältö on suunnattu aikuisille. Perhe- ja työelämä tai harrastukset voivat olla vahvasti mukana.

Itse aloitin videoiden tekemisen vuonna 2015 ja kokeilin eri aiheita. Videoita ei tullut julkaistua omasta mielestäni kovin useasti, koska en keksinyt mistä tehdä kiinnostavaa sisältöä. Halusin niitä kuitenkin tehdä ja samalla oppia enemmän YouTubesta, liittyyhän työnikin siihen.

Kyse ei ole vastakkainasettelusta nuorten kanssa, sillä alalle ei haluta eri lokeroita, vaan yhteistä hyvää ja kaikille sopivaa sisältöä.

Alle 18-vuotiaista 70 % katsoo YouTubea päivittäin, yli 30-vuotiaista 28 %. (lähde: Töttöröö & Annalectin tutkimus). Nuoret ovat kasvaneet videomaailmaan, mutta vanhemmat opettelevat vielä sen käyttöä. Aikuiset ovat kokeneet etteivät he löydä sopivaa sisältöä tai uskalla julkaista sitä itse. Tähän kompastuin aikoinaan itsekin, sillä rima on korkealla ja itsestä pitää antaa ulospäin asiallinen ja fiksu kuva - mitä tahansa ei voi julkaista. Julkisesti jaetulla videolla pitää olla oma itsensä, ei voi esittää muuta kuin mitä on. Videon julkaisuun tarvitaan rohkeutta ja nuorille tämä tuntuu olevan luontevampaa.

Kun julkaisin ensimmäisen oman YouTube-videoni, sen jälkeen toinen, kolmas ja neljäs video ei tuntunutkaan enää niin vaikealta.

Videoita kulutetaan koko ajan enemmän. Sosiaalisen median alustat ovat tuoneet kuluttajalle helpoksi julkaista videoita ja livelähetyksiä arkipäivän tilanteista. Liikkuva kuva on tätä päivää. YouTube-videoita voi julkaista päiväkirjamaisesti omasta elämästään, bisnesmielessä tai vaikka yrityksen omana työntekijälähettiläänä. YouTubesta löytyy sisältöä jokaiselle sukupuolesta ja iästä riippumatta. Täytyy myös muistaa, että YouTube on toiseksi suurin hakukone, josta kuluttajat hakevat tietoa tuotteista ja palveluista ennen ostopäätöstään. Tuotearvostelut, matkavinkit, kokkausvideot tai vaikka miten korjata auto - kaikki klikin päässä.

Painiskelen itse edelleen sen oman sisältöni kanssa. Matkavideoita on kiva tehdä, se on kuin moderni valokuva-albumi. En enää nostalgisesti katso matkalta otettuja valokuvia, vaan liikkuvaa kuvaa, jossa rantaa viiltävän tuulen tunnen vieläkin ihollani. Mutta mitä muuta omalle kanavalle pitäisi laittaa? Vlogeja? Kokkausta? Tämä on itselleni vielä mysteeri, mutta pyrin tekemään pääasiallisesti sitä, mikä itseä miellyttää ja mitä on oikeasti kiva tehdä.

Aikuistubettajat termillä halutaan saada tubettamista tunnetuksi vanhemmalle kohderyhmälle.

Aikuistubettajia on kaivattu alalle jo pitkään. Kun katsomme tilannetta Pohjoismaissa tai maailmanlaajuisesti huomaamme, että aikuiset tubettajat eivät ole muualla mikään ihmeellisyys. Ne ovat olleet tässä samassa tilanteessa kuin mekin. Sisällöt ovat monipuolistuneet, jolloin videoita on tarjolla kaikenlaisille kohderyhmille. Aikuistubettajan määritelmä ei perustu välttämättä ikään. Kyse on sisällöstä.

Aika menee niin nopeasti, että toisaalta nuoret tubettajat ovat pian aikuistubettajia. Tekijät ja katsojat vanhentuvat. On mielenkiintoista seurata, miten koko ala kehittyy ja sisällöt monipuolistuvat.

Tässä sinulle 3 vinkkiä, mikäli haluat itse aloittaa tubettamisen.

1.  Uskalla julkaista ensimmäinen video. Sen ei tarvitse olla täydellinen, koska kehityt ja opit koko ajan lisää. Hyväksy tosiasia, että vuoden päästä kenties katsot omaa videotasi häpeillen ja se on ihan ok.
2.   Ole osa yhteisöä. Tilaa muiden tubettajien kanavia ja vietä YouTuben parissa aikaa päivittäin - ota itsellesi joka ilta puoli tuntia omaa tubeaikaa.
3.   Säännöllinen videoiden julkaisu kasvattaa kanavaasi varmasti. Muista jakaa videota ja kertoa siitä eteenpäin.

Mikäli tubettamisen maailma on vielä vieras käsite, niin pääset alkuun lukemalla IAB Finlandin tubeoppaan, joka julkaistiin tammikuussa 2017 ja aiheesta pidettiin #tubesemma torstaina 9.2. Mikäli haluat löytää aikuistubettajia, niin pääset alkuun googlettamalla “aikuistubettaja” tai somessa #aikuistubettajat.

Tubeterveisin,
Aikuistubettaja Satu



Satu Apukka on toiminut Pohjoismaisessa YouTube-verkostossa myyntijohtajana sekä IAB Finlandin tubettajat -työryhmän puheenjohtajana. Hän tekee itsekin YouTube-videoita omalle Satua Pukkaa -kanavalleen. Hän haluaa sparrata ja kannustaa myös aikuisia videoiden tekemiseen, koska sille on kysyntää ja se on kaiken lisäksi kiva harrastus.

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

10.05.2021

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää