Icon
Tallenne: Tekoäly tuli taloon Uutiset & blogi

Tallenne: Tekoäly tuli taloon

31.10.2025

Tekoäly tuli taloon

Tekoäly ei ole enää vain trendisana – se on jo osa arkea, strategiaa ja tuloksellista markkinointia.

Tekoäly muokkaa paitsi kuluttajakokemuksia ja markkinoinnin tehokkuutta, myös koko media- ja markkinointialan osaamistarpeita. Miten tekoäly sitten auttaa meitä käytännössä? Entä missä kulkee ihmisen ja koneen työnjako? Tässä seminaarissa käsitellään tekoälyä laajasti – strategisena ajurina, käytännön työkaluna ja median kehityksen moottorina.

Päivän Key Note -puheenvuoron tarjoaa Alma Median kutsumana teknologiayrittäjä Maria Ritola, joka haastaa pohtimaan, onko tekoäly työelämän kuilu vai kukoistus. Hän tarkastelee puheenvuorossaan asiantuntijatyön tulevaisuutta tekoälyn aikakaudella.

OHJELMA


Klo 9.30 Tervetuloa – Anni Lintula | IAB Finland & Mira Vaurula | Alma Media

Aamun avaavat IAB Finlandin ja Alma Median edustajat, jotka johdattavat päivän teemaan: miten tekoäly muuttaa markkinoinnin, median ja asiantuntijatyön arkea.

 

Klo 9:45 Näin tekoäly auttaa tekemään vetävämpiä sisältöjä ja luomaan arvoa mainostajalle - Timo Kämäräinen | Alma Media

Alma Median Timo Kämäräinen kertoo puheenvuorossaan, miten tekoälyä hyödynnetään toimitustyössä. Hän esittelee Alma Median omia työkaluja, jotka tukevat toimittajia kiinnostavampien sisältöjen tuottamisessa. Kun yleisö sitoutuu sisältöön, mainonta toimii paremmin – tuoden mainostajalle parempia tuloksia ja laadukkaan mediaympäristön.

 

Klo 10:00 Digimarkkinoinnin uusi arki – kun tekoäly skaalaa, kuka ohjaa? - Jenni Korhonen | Adform

Tekoäly on mullistanut digimarkkinoinnin arjen: agentit, automaatio ja personointi tuovat tehokkuutta ja skaalautuvuutta, mutta samalla ne muuttavat päätöksenteon logiikkaa. Jenni Korhonen Adformilta tarkastelee puheenvuorossaan tekoälyketjujen tuomia mahdollisuuksia ja haasteita markinoijan työhön sekä tarjoaa esimerkkejä sovelluksista sekä näkemyksen siitä, miten tekoäly ja ihminen täydentävät toisiaan parhaiden tulosten saavuttamiseksi.

 

Klo 10:15 Aineistoanalytiikka - Aapo Koro | Outshine

Miten tekoäly analysoi mainosaineistoja? Miten lahjomaton apuri auttaa optimoimaan viestinnän vaikuttavuutta? Outshinen Aapo Koron puheenvuorossa pureudutaan siihen mitä aineistoanalytiikka kertoo ja mitkä elementit toimivat erityisesti ulkomainonnassa, sekä missä on vielä kehittämisen varaa.

 

Klo 10:30 AI for Marketing - Carl Wåreus | Google

How do we move from hype to how? In his presentation Carl Wåreus from Google gives insights into what Google is providing within AI with focus on Marketing. We will better understand what are the drivers for great AI for Marketing implementation and go deepering into AI areas that are 1. Solutions already built into tools, 2. Modular solutions that need partner implementation, and 3. Custom build solutions that need tailor made implementation. The presentation ends with outlining "principles for success" when implementing Ai for Marketing solutions.

 

Klo 10:45 Tekoäly strategisena ajurina ja käytännön toteuttajana - Hermanni Nurila | s360

Tekoäly ei ole enää vain trendi – se on liiketoimintakriittinen työkalu, joka muokkaa asiakaskokemuksia, tehostaa kampanjoita ja tarjoaa ennennäkemätöntä tietoa markkinan toiminnasta.
Hermanni Nurilan esityksessä pureudutaan konkreettisiin tapoihin, joilla suomalaiset yritykset voivat hyödyntää tekoälyä markkinoinnin tehostamiseen ja personointiin. Mukana käytännön esimerkkejä mm. marketing mix -mallinnuksesta ja työkaluista, kuten Googlen Meridian.

 

Klo 11:00 KEY NOTE: Kuilu vai kukoistus – Tekoäly ja työelämän murros - Maria Ritola | Teknologiayrittäjä

Puheenvuorossaan Maria Ritola tarkastelee tekoälyn nopeaa kehitystä ja sen vaikutuksia asiantuntijatyöhön keskittyen yksilön ja tiimien kohtaamiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Ritola perustelee, miksi paljon nostetta saanut ”AI first” -puhe ei ole hedelmällinen tapa kehittää tulevaisuuden organisaatioita, joiden tuottavuus on uniikki yhdistelmä teknistä ja inhimillistä älyä.


Klo 11:30-11:45 Loppusanat - Anni Lintula | IAB Finland & Mira Vaurula | Alma Media

Digimarkkinoinnin mittaamisen ajankohtaiset näkökulmat – IAB Finlandin asiantuntijaseminaari

Digimarkkinoinnin kehittyessä ja kuluttajakäyttäytymisen muuttuessa myös mittaamisen tavat, työkalut ja tavoitteet uudistuivat.

IAB Finlandin asiantuntijaseminaarissa pureuduttiin ajankohtaisiin näkökulmiin digimainonnan mittaamisesta: Mitä mittasimme juuri nyt? Millaisia ratkaisuja oli tarjolla eri medioille? Miten mittausdataa voitiin hyödyntää markkinoinnin suunnittelussa ja optimoinnissa?

Seminaarissa kuultiin konkreettisia esimerkkejä, uusimpia ratkaisuja, näkemyksiä ja inspiraatiota eri mittaamisen osa-alueilta sekä kansainväliseltä että kotimaiselta kentältä. Tapahtuma tarjosi eväitä kaikille, jotka halusivat kehittää mittaamisen kyvykkyyksiä ja ymmärtää, mikä todella toimii.

 

BLOGI
Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?

Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?

lue lisää

04.12.2025

Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?

Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?

lue lisää

20.11.2025

Mediamainonnan määrä laski -0,9 %, verkkomainonnassa hienoista kasvua

Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 290 milj. €. Mediamainonnan määrä laski -0,9 % vuoden 2024 vastaavaan aikaan verrattuna. Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 kolmannella kvartaalilla oli noin 183 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi 1,4 prosenttia.

lue lisää

19.11.2025

DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?

Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.

lue lisää

05.11.2025

REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.

lue lisää