Icon
Tallenne: Industry Insider - IAB X Adform - Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit Suomessa Uutiset & blogi

Tallenne: Industry Insider - IAB X Adform - Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit Suomessa

01.12.2022

Lähes 60 % Euroopan display- ja videomainonnasta ostetaan ohjelmallisesti kasvutrendin ollessa selvä; vuonna 2021 ohjelmallisen ostamisen kautta ostettavan mainonnan määrä kasvoi lähes 34 prosenttia. Myös Suomessa ohjelmallisesti ostettavan digimainonnan määrä on kasvussa, vaikka volyymit eivät yllä Euroopan keskiarvon tasolle.

IAB:n ensimmäisessä Industry Insider -webinaarissa tehdään historiaa julkaisemalla IAB:n Ohjelmallisen mainonnan työryhmän toteuttama Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit Suomessa -tutkimus Adformin Juuli Pelkosen sekä Schibstedin Dorentina Abazin toimesta. Tutkimukseen vastasi kesäkuussa 2022 105 yritystä kohderyhmistä mainostajat, julkaisijat, toimistot ja teknologiatoimittajat ja siinä selvitetään mm. ohjelmallisesti ostetun mainonnan koettuja hyötyjä ja haasteita, käytettyjä ostotapoja, kampanjoiden onnistumisen mittareita, kuumimpia vuosien 2022 - 2023 trendejä sekä Ukrainan sodan vaikutuksia ohjelmallisesti ostettuun mainontaan. Industry Insider - webinaarikattauksen täydentää Adformin Anders Pilgaard Andersenin näkemys viimeisimpien lainsäädäntöhankkeiden vaikutuksista digimarkkinaan.

Ohjelma

13:00 Tervetuloa - Jan Ketonen / Adform ja Pasi Raassina / IAB Finland

13:05 Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit Suomessa -tutkimuksen kohokohdat - Juuli Pelkonen / Adform ja Dorentina Abazi / Schibsted 

13:25 Identity & Partnerships – A Short Story about Schibsted and Adform - Christian Mikkelsen / Adform

13:35 How will Recent Privacy Developments Impact the Modern Marketer - Anders Pilgaard Andersen / Adform

13:55 Loppusanat - Jan Ketonen / Adform ja Pasi Raassina / IAB Finland

 

BLOGI
Digimainonnan sosiaalinen vaikutus Euroopassa – ja mitä se tarkoittaa Suomelle

IAB Europen Beyond Reach: Mapping the Social Impact of Digital Advertising and Media -raportti tarkastelee, miten digitaalisen mainonnan ekosysteemi Euroopassa – ja laajemmin kansainvälisesti – on alkanut tunnistaa, arvioida ja hallita toimintaansa sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta.

lue lisää

18.12.2025

Digimainonnan sosiaalinen vaikutus Euroopassa – ja mitä se tarkoittaa Suomelle

IAB Europen Beyond Reach: Mapping the Social Impact of Digital Advertising and Media -raportti tarkastelee, miten digitaalisen mainonnan ekosysteemi Euroopassa – ja laajemmin kansainvälisesti – on alkanut tunnistaa, arvioida ja hallita toimintaansa sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta.

lue lisää

17.12.2025

Vuoden 2025 katsotuimmat IAB Finlandin tapahtumien tallenteet

IAB Finlandin katsotuimmat tapahtumatallenteet pureutuvat mittaamiseen, tekoälyyn, huomion merkitykseen, retail median kasvuun ja vastuullisuuteen. Ne tarjoavat tiivistettyä asiantuntijatietoa ja konkreettisia oppeja suoraan digimainonnan arjesta.

lue lisää

16.12.2025

Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat

IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.

lue lisää

12.12.2025

IAB Finlandin syyskokous: uudet hallituksen jäsenet vahvistavat yhdistyksen asemaa digimainonnan ekosysteemin edelläkävijänä

IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.

lue lisää