Icon
Suomalaiset media-alan toimijat käynnistävät kampanjan selainkäyttöön perustuvasta mainonnasta Uutiset & blogi

Suomalaiset media-alan toimijat käynnistävät kampanjan selainkäyttöön perustuvasta mainonnasta

18.11.2014

Lehdistötiedote 18.11.2014


Suomalaiset media-alan toimijat käynnistävät kampanjan selainkäyttöön perustuvasta mainonnasta

Laaja joukko suomalaisia media-alan toimijoita on käynnistänyt kampanjan, joka valistaa kuluttajia selainkäyttöön perustuvasta verkkomainonnasta. Kampanja on osa Euroopan laajuista kuluttajavalistuskampanjaa, jota vetää EDAA, The European Interactive Digital Advertising Alliance.

Kampanjan tavoite on edistää kuluttajien tietoisuutta ja tarjota tietoa siitä, kuinka selainkäyttöön perustuva kohdennettu verkkomainonta toimii.

Suuret suomalaiset mediatalot ja mainosverkostot ovat tarjonneet kampanjalle mainosinventaaria sivuiltaan. Kampanja käynnistyi 17.11., ja se kestää kuudesta kahdeksaan viikkoa. Tavoitteena on kerätä yli 25 miljoonaa impressiota ja tavoittaa noin 30 prosenttia Suomen internetkäyttäjistä.

Euroopan laajuisen kampanjan on kehittänyt ja rahoittanut EDAA. Mainoskampanja on suunniteltu yhdessä Mediacomin Beyond Advertising -osaston kanssa. Mainosbannerit kehottavat ottamaan selvää, miten kuluttajan näkemät mainokset toimivat. Mainoksissa näkyy myös sininen kolmikulmainen kuvake, joka on liitetty selainkäyttöön perustuvaan mainontaan Suomessa ja EU:ssa viimeisten muutaman vuoden ajan.

Mainosta klikkaamalla pääsee sivulle, jossa kerrotaan verkkomainonnan roolista, kuinka mainonnalla rahoitetaan sisältöä ja palveluita sekä miten kuluttaja voi itse hallinnoida hänelle näytettäviä mainoksia. Sivulla on myös video, joka selittää selainkäyttöön perustuvan mainonnan periaatteet.

Kampanjasivulta pääsee eteenpäin Your Online Choices -sivulle, joka tarjoaa syvempää tietoa siitä, kuinka dataa kerätään ja käytetään mainonnan kohdentamiseen ja millaisia vaihtoehtoja kuluttajalla on hänelle näytettävän mainonnan hallinnoimiseen.

Selainkäyttöön perustuvassa mainonnassa näkyvä sininen kuvake on osa yhteiseurooppalaista, EDAA:n käynnistämää itsesääntelyhanketta. Hankkeessa ovat mukana myös Euroopan Komissio, IAB Europe, EASA, EACA sekä muut media-alan kansainväliset kattojärjestöt alajärjestöineen.

Suomen-kampanjaa koordinoivan IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala pitää tärkeänä, että verkkomainonnan prosessien läpinäkyvyyttä lisätään.

”Selainkäyttöön perustuva mainonta tarjoaa kuluttajalle verkossa juuri häntä kiinnostavaa mainontaa. On tärkeää, että olemme mukana koko EU:n aluetta koskevassa itsesääntelyohjelmassa. Ala haluaa tarjota kuluttajille heitä kiinnostavaa mainontaa läpinäkyvästi ja tietosuojaa kunnioittaen.”

EDAA:n pääjohtaja Oliver Gray iloitsee Suomen mukanaolosta kampanjassa.

”Olemme ylpeitä siitä, että Suomi on Euroopan kuudes ja Pohjoismaiden toinen maa, joka käynnistää kuluttajavalistuskampanjan ja itsesääntelyhankkeen. Toivomme, että kampanja herättää kuluttajien kiinnostuksen Suomessa samalla tavalla kuin muissa maissa, sillä tämä edistää läpinäkyvyyttä sekä kuluttajan mahdollisuutta valita ja vaikuttaa mainontaan.”

Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) alajaosto käsittelee Suomessa kuluttajien selainkäyttöön perustuvaa mainontaa koskevat valitukset. Itseääntelykäytäntö perustuu EASA:n suosituksiin selainkäyttöön perustuvasta mainonnasta.


Lisätiedot: Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi

Kampanjassa mukana olevat tahot: A-lehdet, Aller Media, Alma Media, Fonecta, Kärkimedia, Klikki, MTV, Otavamedia, Sanoma, Talentum.

Kampanjasivu:
http://www.youronlinechoices.com/fi/ads-the-internet-the-icon-revealed

Lisätietoa selainkäyttöön perustuvasta mainonnasta:
http://www.youronlinechoices.eu/fi/
www.iab.fi/digimainonnan-abc/oba-mainonta.html

Lisätietoa mainonnan kohdentamisesta:
www.iab.fi/digimainonnan-abc/julkaisut-ja-oppaat/datan-hyodyntaminen-digimainonnan-kohdentamisessa.html

IAB Finland ry on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin etujärjestö, jonka jäsenistöön kuuluu yli sata jäsenyritystä. Jäsenyritykset ovat digitaalisia medioita, mainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internet-teknologiaa kehittäviä yrityksiä sekä mainosverkostoja. IAB Finland on IAB Europen jäsen. iab.fi

EDAA (The European Interactive Digital Advertising Alliance) on Brysselissä toimiva voittoa tavoittelematon yhdistys, joka vastaa selainkäyttöön perustuvan mainonnan itsesääntelyhankkeesta Euroopassa. EDAA lisensoi selainkäyttöön perustuvassa mainonnassa käytettävän kuvakkeen ja tarjoaa kuluttajille keinon hallita hänelle kohdennettua mainontaa Your Online Choices -sivulla. edaa.eu

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

10.05.2021

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää

22.01.2021

IAB Finland - vahvempi, monipuolisempi ja relevantimpi kuin koskaan ennen

IAB Finland aloittaa vuoden 2021 vahvempana kuin koskaan: uudeksi puheenjohtajaksi valittu Keskolta Caroline Nykter, kasa uusia Premium Partnereita sekä paljon uusia jäseniä!

lue lisää