Icon
Some Awards - intohimoa, iloa ja kyyneleitä Uutiset & blogi

Some Awards - intohimoa, iloa ja kyyneleitä

20.06.2013 | Jarno Alastalo

Ihmiset, jotka ovat lähinnä tuttuja Twitter-feedeistä, Facebook-päivityksistä, videopäiväkirjoista ja muista sosiaalisen median palveluista, kokoontuivat 13.6. Helsingin Bio Rexiin juhlistamaan sometekoja, -ihmisiä ja -ilmiöitä. Maailman ensimmäinen suomalainen Some Awards nosti esiin viihdyttäjiä, someaktiiveja ja ihmisiä, joilla on intohimoa tehdä asioita.

Illan pysäyttävin hetki oli kun 875 grammaa -Facebook-yhteisön perustanut keskoslapsen isä voitti Someteko-palkinnon ja sai kaikki kyynelehtimään. Isän esimerkin voimalla kerättiin yli 125 000 euroa hyvään tarkoitukseen.

- Haluan, että kaikki muistavat sen, että tälläkin hetkellä K7-osastolla on tosi pieniä lapsia, joiden selviäminen ei ole yhtä varmaa. Ja ne iskät, joilla ei ole aikaa laittaa kuvia Facebookiin, ja ne lapset ei koskaan tule saamaan 25 tuhatta peukutusta, koska niiden iskät harjaa heidän hiuksiaan ekaa kertaa.


Kuva: Aller Media/Pasi Murto

Vuoden Someyritys-kategoriassa ei nähty ehkä sometekemisistään tunnetuimpia yrityksiä. Varusteleka tekee omintakeisella tavallaan kiistanalaista markkinointia ja yrityksen johtaja Valtteri Lindholmille Facebook on sielun jatke. Studioravintola Paksu ei pelastunut, vaikka saikin peukutuksia somessa. Yrittäjä Otto Helinin kamppailua on saanut seurata avoimesti ja ravintolan ystäviltä on tullut sekä kiitosta että kritiikkiä. Someyritys-palkinnon vei kuitenkin nettipoliisi, joka on vuosia toiminut aktiivisesti verkossa. Näitä poliiseja ei voi väittää tiukkapipoisiksi. Fobba, Jutta ja Jarno muuttavat hyvällä, rennolla otteella käsityksiä virkavallan toiminnasta.

Vaikka lavalla nähtiin myös Pekka Haavisto, niin illan poliittisimman puheen piti kala-aktivisti Jasper Pääkkönen. Jasper voitti Jaetuin some -kategorian aiheuttamallaan #lohigate:lla. Kalamies on käyttänyt sosiaalisesta media painostamaan hallitusta ja yrityksiä muuttamaan asennoitumista kalastukseen. Palkinto kourassa Jasper otti silmätikukseen vesivoiman, joka hänen mukaansa on myrkynvihreää, koska kalat eivät pääset patojen ohitse.

Voittajia tuntuu yhdistävän yksinkertainen somekaava: tunteet + intohimo + tarina + aitous. Tämä on se oppi, joka jokaisen yrityksen tulisi muistaa. Sosiaalinen media on olennainen osa toimintaa, mutta se ei toimi, jos somessa on pakosta.

Voittajat, videot ja kuvat:
www.someawards.fi

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,

lue lisää

24.04.2025

IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,

lue lisää

08.04.2025

REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.

lue lisää

28.03.2025

IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä

IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.

lue lisää

27.02.2025

Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää