Icon
Sisältömarkkinointi ei tuo pikavoittoja – Tunnista PMR:n oireet ajoissa Uutiset & blogi

Sisältömarkkinointi ei tuo pikavoittoja – Tunnista PMR:n oireet ajoissa

27.09.2018 | Minna Laaksola, Alma Talent

Me kaikki tiedämme sen tunteen, kun keskellä päivää vieras numero soittaa ja on pakko vastata, vaikka jo vähän valmiiksi epäilyttää. Et saa selvää soittajan nimestä tai firmasta, mutta kun kuulet langan toisesta päästä pirteän ”mitä Minna kuuluu ja onko ihan pieni hetki aikaa”, arvaat, että pian olisi tarjolla kampanjahintaista kodinlehteä, sidossukkaa tai sähkösopimusta. Tai ketterää teknologiaa – tämä kun pätee yhtä lailla myös B2B-maailmassa.

Tapahtuu seuraavaa: Vastaat, että vähän olisi kiire ja nyt on huono hetki. Sitten varustaudut maalivahdin lailla taklaamaan ulkomuistista tai paperilta ladeltavaa myyntipuhetulvaa, joka käynnistyy kieltävästä vastauksestasi huolimatta. Sen sijaan, että kuuntelisit, onko soittajalla oikeasti kiinnostavaa sanottavaa, keskityt metsästämään puhetulvasta ensimmäistä hengenvetoa, johon iskeä kiinni kohteliaalla kiitosmuttaeikiitoksella.

Lopputulos: Ei hajuakaan, kuka tarjosi ja mitä, saati olisiko se voinutkin olla ajankohtaista ja ratkaista jonkun ongelmasi. Sen sijaan tunnet lievää ärsyynnystä ja puhiset kollegalle jotain puhelinmyyjän uhriksi joutumisesta. Kutsun tätä PuhelinMyyjäReaktioksi eli PMR:ksi.

PMR:ään törmää harmillisen usein myös sisältömarkkinoinnissa. Sisältöön suunniteltu näkökulma kantaa koukuttavan otsikon ja muutaman aihetta taustoittavan lauseen verran, ja tämän jälkeen tarina muuttuu myyntipuheeksi ja tuotteen tai palvelun erinomaisuuden tai teknisten yksityiskohtien esittelyksi.

Tapahtuu seuraavaa: Lukija ymmärtää nopeasti tulleensa narautetuksi mainospuheen äärelle ja palaa takaisin sellaisen sisällön pariin, joka häntä itseään kiinnostaa.

Lopputulos: Ajatusjohtajuuden sijaan päällimmäinen mielikuva on huijatuksi tulemisen tunne.

Mutta on meillä kaikilla onneksi kokemusta siitäkin, kun kylmäsoitosta seuraakin hyvä ja tuottoisa keskustelu. Luurin toisessa päässä oleva asiantuntija on aidosti kiinnostunut kuulemaan juuri minun tarpeistani ja halukas auttamaan. Puhelu on arvokas molemmille. Firma ja soittajan nimi jää mieleen, vaikka kauppa ei sillä sekunnilla vielä syntyisikään.

Jos siis tavoittelet sisältömarkkinoinnilla tuloksia, vältä tuhlaamasta yleisön aikaa tuotepuheeseen. Harva meistä selailee mediaa tai sosiaalista mediaa ostaminen ja vertailu mielessä. Selailemme sitä kuluttaaksemme aikaa, viihtyäksemme, inspiroituaksemme, kerätäksemme tietoa tai ymmärtääksemme maailmaa tai ilmiöitä paremmin. He, jotka ovat ostoprosessissa edenneet pidemmälle, etsivät kyllä tarvitsemaansa tietoa esimerkiksi yrityksen verkkosivuilta, verkkokaupasta tai verkostoistaan.

Keskity sen sijaan tekemään sellaisia sisältöjä, joita yleisösi haluavat lukea joka tapauksessa.
Vakuuta tarjoamalla pyyteettömiä kohtaamisia, jotka tuntuvat enemmän kollegan tai ystävän soitolta, eivät sen huonon puhelinmyyjän. Älä kuitenkaan unohda, miksi teet sisältömarkkinointia. Rakenna luottamusta ja nimeä valitun asian sanansaattajana pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti.

Niin, että kun aika on kypsä, olet mielessä ensimmäisenä.


Kirjoittaja Minna Laaksola on Alma Talentin sisältömarkkinoinnin tuottaja, joka on erikoistunut ajamaan jatkuvasti oman juna-asemansa ohi unohtuessaan lukemaan liian koukuttavia sisältöjä.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Verkkomainonnan määrä jatkaa kasvu-uralla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 kolmannella kvartaalilla oli ennätyksellisen suuri, noin 173 milj. euroa. Lähes 60 prosenttia mediamainonnasta on jo digitaalista. Vuoden 2021 kolmanteen kvartaaliin verrattuna digimainonta kasvoi 7 %

lue lisää

07.12.2022

Verkkomainonnan määrä jatkaa kasvu-uralla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 kolmannella kvartaalilla oli ennätyksellisen suuri, noin 173 milj. euroa. Lähes 60 prosenttia mediamainonnasta on jo digitaalista. Vuoden 2021 kolmanteen kvartaaliin verrattuna digimainonta kasvoi 7 %

lue lisää

05.12.2022

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023

IAB Finlandin syyskokouksessa 30.11.2022 päätettiin tulevan vuoden painopisteistä ja valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus ja IAB:n kaksitoistahenkisessä hallituksessa on medioiden sekä palveluntarjoajien lisäksi mukana ennätysmäärä mainostajia.

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

14.06.2022

Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää