Icon
Satunnaiset vieraat Uutiset & blogi

Satunnaiset vieraat

22.12.2015 | Saija Mahon

Muutama päivä sitten olin matkalla tapaamiseen Lontoon metrossa, kun yhtäkkiä pari ihmistä käveli luokseni ja kysyi "Voimmeko ottaa kuvan kanssasi? Meille on annettu yliopistosta tehtävä kuvata itseämme satunnaisten ihmisten kanssa eri paikoissa ja ympäristöissä."

Tämä pyyntö sai minut ajattelemaan.

Sillä hetkellä, kun tapasimme toisemme junassa ja poseerasimme kuvassa yhdessä, olimme tosiaan satunnaisia vieraita toisillemme. Mutta nykyisen digitaalisen maailman luomien yhteyksien johdosta mahtaisimmeko me olla niin vieraita toisillemme kuin sillä hetkellä kuvittelimmekaan?

Kuulostaa toki jokseenkin oudolta, mutta jos jäljittäisin nämä hetkelliset valokuvaajani sosiaalisen median kautta, uskon, että välillämme olisi jonkinlainen yhteys. Meillä olisi luultavasti yhteisiä kavereita, tai ainakin kavereiden kavereita. Nykymaailma, digimaailman avustuksella – on paljon yhtenäisempi kuin ikinä ennen.


Kuinka satunnaisia vieraita olemme toisillemme näinä päivinä?

“Six Degrees of Separation”

Ylläoleva käsite, "kuuden asteen ero" tai miten sen nyt suomeksi parhaiten kääntäisi, edustaa ajatusta, jonka mukaan olemme kaikki yhteydessä toisiimme maksimissaan kuuden eri asteen tai tason kautta. Meillä voi olla linkki toisiimme joko ystävien kautta, perheen kautta, työn kautta tai esimerkiksi harrastusten kautta.

Tämä ajatus tuotiin esiin ennen internetin kultaista aikaa, kun yhteydet toisiimme fyysisen maailman vallitessa olivat paljon harvemmassa.

Digitaalinen maailma, ja erityisesti räjähdysmäisesti kasvava sosiaalisen median maailma on mahdollistanut ja luonut verkkoympäristössä monimutkaisen kudoksen ja ekosysteemin, joka nitoo monia maailman kolkkia yhteen ja sitä myöten tuo meitä ihmiskuntia lähemmäksi toisiamme .

Ihmiset, jotka istuvat ruuhka-aikana junassa kanssasi, juovat kahvia samassa kuppilassa, istuvat lentokoneessa vieressäsi tai jonottavat kaupan kassalla samassa jonossa kanssasi, näyttävät päällisin puolin ehkä olevan satunnaisia vieraita, mutta on kuitenkin erittäin suuri mahdollisuus, että meillä on jonkinlainen digitaalinen yhteys, ehkä jopa yllättävän monia sellaisia.


Sosiaalinen media

Sosiaalinen media on lähes yhtä vanha kuin internet, alunperin alkanut pienistä uutisryhmistä joissa ihmiset voisivat keskustella esimerkiksi yhteisistä eduista. Näiden pienempien sosiaalisten liikkeiden ja ryhmien jälkeen alaa ovat vallanneet sosiaalisen median jätit, kuten Facebook, Instagram, Twitter ja esimerkiksi ammattilaisille tuttu ekosysteemi Linkedin. Muita tärkeitä sosiaalien median alustoja ovat tietenkin Pinterest, Snapchat ja Google+, ja toki jokaisella sosiaalisen median alustalla on oma luonteensa, roolinsa ja tarkoituksensa.

Kaikki ylläolevat alustat ovat paikkoja, jossa voimme luoda uusia yhteyksiä, elvyttää vanhoja ystävyyssuhteita ja tuttavuuksia – tai jopa löytää relevantteja kontakteja, joihin emme edes tajunneet olevamme linkitettyinä. Mahdollisuuksia on yhtä monia kuin sosiaalisen median aktiivisia käyttäjiäkin, yksityisistä henkilöistä liiketoimintaan.


Globaali verkosto

Internet ja sosiaalinen media mahdollistvat laajenevat ja laajat verkostot fyysisen maailmamme ja jokapäiväisen “todellisuutemme” ulkopuolella. Sosiaalinen media ei tyssää maallisiin rajoihin, se ei katso aikaa eikä paikkaa.

Nykyteknologioiden ja alustojen avustuksella meidän on mahdollista luodaympärillemme globaali verkosto, joka ehkä ennen tuntui saavuttomattomalta. Satunnaiset vieraat eivät olekaan enää niin satunnaisia. Mikä tahansa on mahdollista.

Seuraavan kerran siis kun päädyt kuvaan näennäisesti vieraiden ihmisten kanssa, vaihtakaa käyntikortteja, vaihtakaa nimiä. Kuka tietää mitä uusia löytöjä ja tarinoita tästä voisikaan seurata!

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

10.05.2021

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää