
Satunnaiset vieraat
Muutama päivä sitten olin matkalla tapaamiseen Lontoon metrossa, kun yhtäkkiä pari ihmistä käveli luokseni ja kysyi "Voimmeko ottaa kuvan kanssasi? Meille on annettu yliopistosta tehtävä kuvata itseämme satunnaisten ihmisten kanssa eri paikoissa ja ympäristöissä."
Tämä pyyntö sai minut ajattelemaan.
Sillä hetkellä, kun tapasimme toisemme junassa ja poseerasimme kuvassa yhdessä, olimme tosiaan satunnaisia vieraita toisillemme. Mutta nykyisen digitaalisen maailman luomien yhteyksien johdosta mahtaisimmeko me olla niin vieraita toisillemme kuin sillä hetkellä kuvittelimmekaan?
Kuulostaa toki jokseenkin oudolta, mutta jos jäljittäisin nämä hetkelliset valokuvaajani sosiaalisen median kautta, uskon, että välillämme olisi jonkinlainen yhteys. Meillä olisi luultavasti yhteisiä kavereita, tai ainakin kavereiden kavereita. Nykymaailma, digimaailman avustuksella – on paljon yhtenäisempi kuin ikinä ennen.
Kuinka satunnaisia vieraita olemme toisillemme näinä päivinä?
“Six Degrees of Separation”
Ylläoleva käsite, "kuuden asteen ero" tai miten sen nyt suomeksi parhaiten kääntäisi, edustaa ajatusta, jonka mukaan olemme kaikki yhteydessä toisiimme maksimissaan kuuden eri asteen tai tason kautta. Meillä voi olla linkki toisiimme joko ystävien kautta, perheen kautta, työn kautta tai esimerkiksi harrastusten kautta.
Tämä ajatus tuotiin esiin ennen internetin kultaista aikaa, kun yhteydet toisiimme fyysisen maailman vallitessa olivat paljon harvemmassa.
Digitaalinen maailma, ja erityisesti räjähdysmäisesti kasvava sosiaalisen median maailma on mahdollistanut ja luonut verkkoympäristössä monimutkaisen kudoksen ja ekosysteemin, joka nitoo monia maailman kolkkia yhteen ja sitä myöten tuo meitä ihmiskuntia lähemmäksi toisiamme .
Ihmiset, jotka istuvat ruuhka-aikana junassa kanssasi, juovat kahvia samassa kuppilassa, istuvat lentokoneessa vieressäsi tai jonottavat kaupan kassalla samassa jonossa kanssasi, näyttävät päällisin puolin ehkä olevan satunnaisia vieraita, mutta on kuitenkin erittäin suuri mahdollisuus, että meillä on jonkinlainen digitaalinen yhteys, ehkä jopa yllättävän monia sellaisia.
Sosiaalinen media
Sosiaalinen media on lähes yhtä vanha kuin internet, alunperin alkanut pienistä uutisryhmistä joissa ihmiset voisivat keskustella esimerkiksi yhteisistä eduista. Näiden pienempien sosiaalisten liikkeiden ja ryhmien jälkeen alaa ovat vallanneet sosiaalisen median jätit, kuten Facebook, Instagram, Twitter ja esimerkiksi ammattilaisille tuttu ekosysteemi Linkedin. Muita tärkeitä sosiaalien median alustoja ovat tietenkin Pinterest, Snapchat ja Google+, ja toki jokaisella sosiaalisen median alustalla on oma luonteensa, roolinsa ja tarkoituksensa.
Kaikki ylläolevat alustat ovat paikkoja, jossa voimme luoda uusia yhteyksiä, elvyttää vanhoja ystävyyssuhteita ja tuttavuuksia – tai jopa löytää relevantteja kontakteja, joihin emme edes tajunneet olevamme linkitettyinä. Mahdollisuuksia on yhtä monia kuin sosiaalisen median aktiivisia käyttäjiäkin, yksityisistä henkilöistä liiketoimintaan.
Globaali verkosto
Internet ja sosiaalinen media mahdollistvat laajenevat ja laajat verkostot fyysisen maailmamme ja jokapäiväisen “todellisuutemme” ulkopuolella. Sosiaalinen media ei tyssää maallisiin rajoihin, se ei katso aikaa eikä paikkaa.
Nykyteknologioiden ja alustojen avustuksella meidän on mahdollista luodaympärillemme globaali verkosto, joka ehkä ennen tuntui saavuttomattomalta. Satunnaiset vieraat eivät olekaan enää niin satunnaisia. Mikä tahansa on mahdollista.
Seuraavan kerran siis kun päädyt kuvaan näennäisesti vieraiden ihmisten kanssa, vaihtakaa käyntikortteja, vaihtakaa nimiä. Kuka tietää mitä uusia löytöjä ja tarinoita tästä voisikaan seurata!
IABlogin Facebook kommentit

IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää04.06.2025
Verkkomainonta kasvussa Q1/2025
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.
lue lisää