
Retail median määritelmä
Artikkelia päivitetty 6/2025
Retail media mullistaa nyt mainonnan kenttää tarjoamalla ainutlaatuisen yhdistelmän monikanavaisia ympäristöjä vähittäiskaupan ja kauppapaikkojen kautta. IAB Finlandin Retail Median työryhmä on laatinut uuden määritelmän, joka valottaa retail median merkitystä sekä sen jakoa ensimmäisen ja kolmannen osapuolen kanaviin. Tässä artikkelissa sukellamme syvälle Retail median vahvuuksiin, erityispiirteisiin ja siihen, kuinka se yhdistää brändit ja asiakkaat ostohetkellä. Lisäksi opit, kuinka dataa voidaan hyödyntää entistä tehokkaammin ymmärtämään asiakkaiden ostopäätöksiä ja käyttäytymistä.
“Retail media on tämän hetken suurin trendi mainonnan saralla ja sen osuus mainostajien investoinneista kasvaa kiihtyvästi. Suomessa myös kaupan mediaksi kutsutun kokonaisuuden täysi hyödyntäminen on nyt viimeistään siirtynyt maailmalta Suomeen ja työryhmänä haluammekin tarttua sen lokalisoimiseen. Työryhmän ensimmäisenä tehtävänä onkin luoda Suomen markkinalle yhteinen määritelmä, joka luo vankan pohjan Retail median kehitykselle. Työryhmä tulee jatkossa varmistamaan markkinan tietoisuuden ja ymmärryksen Retail mediasta mm. erilaisten standardien, oppaiden sekä suositusten kautta.”
Syksyisin terveisin,
Retail Median työryhmän puheenjohtajat:
Sami Hiirsalmi, SOK Smart Marketing ja
Mari Riipinen, Dagmar
Retail Median määritelmä
Retail medialla tarkoitetaan vähittäiskaupan sekä kauppapaikkojen monikanavaisia ympäristöjä ja niihin ohjaavia kanavia. Retail media sisältää sekä online- että offline -kohtaamispisteitä asiakkaan koko asiakaspolun varrella aina tunnettuuden luomisesta, aktivoimiseen ja ostopäätökseen vaikuttamiseen. Retail median vahvuus on yhdistää asiakkaat sekä brändit ostohetkellä.
Jako ensimmäisen osapuolen & kolmannen osapuolten kanaviin
Retail media käsittää sekä ensimmäisen osapuolen että kolmannen osapuolen kanavia. Ensimmäisen osapuolen kanavissa tapahtuva retail media käsittää retailerin omistamat kanavat, jotka voivat olla esimerkiksi verkkosivuja tai applikaatioita. Kolmannen osapuolen kanavissa tapahtuva retail media käsittää muiden medioiden omistamia kanavia (esimerkiksi sosiaalinen media), joita voidaan hyödyntää. Tällöin kolmansien osapuolten kanavissa tapahtuvassa mainonnassa käytetään kohdentamiseen retailerin omistamaa dataa.
Retail median vahvuudet ja erityispiirteet
Retail media tavoittaa asiakkaan laajasti ostoprosessin kaikissa vaiheissa, mutta mahdollistaa erityisesti brändin näkyvyyden ostoprosessin loppuvaiheessa. Retail median vahvuuksiin kuuluu data ja sen hyödyntäminen. Datan avulla mainostaja voi saada parempaa ymmärrystä tuotteista ja ostokäyttäytymisestä, asiakkaan tarpeista ja tottumuksista sekä ostoprosessista. Retail media kattaa kaikki mediatyypit - sekä online- että offline-kanavat - ja tarjoaa myös mahdollisuuden mitata myyntivaikutuksia näistä kanavasta.
IABlogin Facebook kommentit

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää