
KonversiO-Optimistit, jakso 2: Puhutaan yrityksen arvokkaimmasta pääomasta, asiakasdatasta
Kaupallinen yhteistyö TietoEVRY
Uuden IAB:n podcast-sarjan toisessa jaksossa digitaalisesta asiakkuudesta sekä asiakasdatan hyödyntämisestä. Vieraamme Elina Kukkosen sanoin: "Nyt on viimeinen hetki saada asiakas digitaalisen langan päähän!"
Alman viestintä- ja brändijohtaja Elina Kukkonen sekä TietoEvryn johtava konsultti Marko Saarinen vastailevat kysymyksiin, kuten: Kuinka arvokasta asiakasdata on? Miten sitä hyödynnetään oikein? Miten datan kautta kehitetään markkinointia?
”Asiakasdatan käyttö tulee aina tavoitteistaa. Lähde liikkeelle asiakkaan odotuksista ja jos et niitä vielä tiedä, niin niitä on nykyään helppo selvittää!"
Keskustelemme jaksossa muun muassa siitä, kuinka dataa on helppo kerätä, mutta sen hyödyntäminen niin, että se luo arvoa asiakkaalle ei taas olekaan niin helppoa. Yrityksen kannattaa huomioida kaikki kohtaamispisteet ja maksimoida arvonluonti. Jokaisessa kohtaamispisteessä voidaan joko tuottaa positiivista, sitouttavaa kokemusta, joka vie asiakaspolulla eteenpäin tai aiheuttaa pettymys asiakkaalle.
Miten asiakkaasi liikkuu ja mistä he ovat kiinnostuneet? Miten markkinointisi palvelee asiakasta? Miten luon arvoa asiakkailleni?
Kysyimme näkökulmaa jakson sisältöön Dagmarin Digital Strategist Miikka Rahikaiselta:
"Erinomainen yleiskatsaus asiakasdataan ja sen hyödyntämiseen. Nyt on viimeinen hetki alkaa kerätä dataa kirjautumisen tai muun vähän kovemman tunnistautumisen kautta, jotta keksien rapautuminen ei vaikuta datan keräämiseen niin voimakkaasti. On myös hyvä huomata, että datan arvo syntyy vain sen hyödyntämisestä, joten datan tallentaminen ilman selkeää visiota on usein turhaa. Nykyaikana hyvän ja arvoa tuottavan asiakasdatasetin saa kasaan ketterästi palapalalta, joten ei kannata pysähtyä, vaikka nyt tuntuisi, että haluttua asiakasdataa ei tällä hetkellä olisi vielä tarpeeksi tarjolla."
Kuuntele koko jakso tästä:
DMP, TCF, DSP, CRM, CTR, CPA… Hätä ei ole tämän näköinen! KonversiO-Optimistit eli IAB Finlandin asiantuntijat Pasi Raassina ja Mira Vaurula taklaavat digimarkkinoinnin ammattislangia teema kerrallaan tuoden selkeyttä kollegoidemme arkeen. Jokaisessa jaksossa on teeman mukaisesti vaihtuvat vieraat, aiheet ja näkökulmat sekä sokerina pohjalla piinapenkki!
Sarjan ensimmäiset jaksot on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä TietoEVRYn kanssa ja jaksoissa keskusteluissa mukana on TietoEVRYn johtava konsultti Marko Saarinen ja podin hosteina toimii IAB Finlandin asiantuntijat Pasi Raassina ja Mira Vaurula.
Jaksojen tuotannon on hoitanut Podify.
Kiinnostaako yhteistyö KonversiO-Optimistien kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!
Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
27.06.2025
IAB Insider: Snapchat 2025 – Miten alusta palvelee brändejä ja vaikuttajia nyt?
Snapchat ei ole katoamassa mihinkään – päinvastoin! Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten Snapchat toimii vaikuttajille ja brändeille vuonna 2025. Vieraana vaikuttaja Henny Harjusola ja Snapchatin Suomen kaupallinen edustaja Mimi Alén.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää05.06.2025
IAB Insider: Mittaaminen, mallinnus ja markkinoinnin tarkoitus – tervetuloa mukaan kasvuun
Tervetuloa kuuntelemaan IAB podcastia! Kolmannen kauden toisessa jaksossa sukellamme markkinoinnin nykytilaan ja tulevaisuuteen yhdessä dentsun kokeneiden asiantuntijoiden Juha Halmesvaaran ja Gabriel Mäkelän kanssa. Juontajana toimii IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
lue lisää30.05.2025
IAB Insider: New Life of the Living Room – mitä suomalainen katsoo?
Tervetuloa uuden IAB Insider jakson pariin. Tästä starttaa IAB Podcastien 3. tuotantokausi! Tässä jaksossa sukelletaan syvälle olohuoneeseen – tai tarkemmin sanottuna sen ruutuun. Aiheena on televisiomainonnan tulevaisuus ja Connected TV:n (CTV) kasvava merkitys suomalaisessa mediamaisemassa.
lue lisää