Icon
KonversiO-Optimistit, jakso 2: Puhutaan yrityksen arvokkaimmasta pääomasta, asiakasdatasta Podcast

KonversiO-Optimistit, jakso 2: Puhutaan yrityksen arvokkaimmasta pääomasta, asiakasdatasta

19.05.2020

Kaupallinen yhteistyö TietoEVRY

Uuden IAB:n podcast-sarjan toisessa jaksossa digitaalisesta asiakkuudesta sekä asiakasdatan hyödyntämisestä. Vieraamme Elina Kukkosen sanoin: "Nyt on viimeinen hetki saada asiakas digitaalisen langan päähän!"

Alman viestintä- ja brändijohtaja Elina Kukkonen sekä TietoEvryn johtava konsultti Marko Saarinen vastailevat kysymyksiin, kuten: Kuinka arvokasta asiakasdata on? Miten sitä hyödynnetään oikein? Miten datan kautta kehitetään markkinointia?

”Asiakasdatan käyttö tulee aina tavoitteistaa. Lähde liikkeelle asiakkaan odotuksista ja jos et niitä vielä tiedä, niin niitä on nykyään helppo selvittää!"

Keskustelemme jaksossa muun muassa siitä, kuinka dataa on helppo kerätä, mutta sen hyödyntäminen niin, että se luo arvoa asiakkaalle ei taas olekaan niin helppoa. Yrityksen kannattaa huomioida kaikki kohtaamispisteet ja maksimoida arvonluonti. Jokaisessa kohtaamispisteessä voidaan joko tuottaa positiivista, sitouttavaa kokemusta, joka vie asiakaspolulla eteenpäin tai aiheuttaa pettymys asiakkaalle. 

Miten asiakkaasi liikkuu ja mistä he ovat kiinnostuneet? Miten markkinointisi palvelee asiakasta? Miten luon arvoa asiakkailleni?

Kysyimme näkökulmaa jakson sisältöön Dagmarin Digital Strategist Miikka Rahikaiselta: 

"Erinomainen yleiskatsaus asiakasdataan ja sen hyödyntämiseen. Nyt on viimeinen hetki alkaa kerätä dataa kirjautumisen tai muun vähän kovemman tunnistautumisen kautta, jotta keksien rapautuminen ei vaikuta datan keräämiseen niin voimakkaasti. On myös hyvä huomata, että datan arvo syntyy vain sen hyödyntämisestä, joten datan tallentaminen ilman selkeää visiota on usein turhaa. Nykyaikana hyvän ja arvoa tuottavan asiakasdatasetin saa kasaan ketterästi palapalalta, joten ei kannata pysähtyä, vaikka nyt tuntuisi, että haluttua asiakasdataa ei tällä hetkellä olisi vielä tarpeeksi tarjolla."

Kuuntele koko jakso tästä:

DMP, TCF, DSP, CRM, CTR, CPA… Hätä ei ole tämän näköinen! KonversiO-Optimistit eli IAB Finlandin asiantuntijat Pasi Raassina ja Mira Vaurula taklaavat digimarkkinoinnin ammattislangia teema kerrallaan tuoden selkeyttä kollegoidemme arkeen. Jokaisessa jaksossa on teeman mukaisesti vaihtuvat vieraat, aiheet ja näkökulmat sekä sokerina pohjalla piinapenkki!

Sarjan ensimmäiset jaksot on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä TietoEVRYn kanssa ja jaksoissa keskusteluissa mukana on TietoEVRYn johtava konsultti Marko Saarinen ja podin hosteina toimii IAB Finlandin asiantuntijat Pasi Raassina ja Mira Vaurula.

Jaksojen tuotannon on hoitanut Podify.

Kiinnostaako yhteistyö KonversiO-Optimistien kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!

Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa: 



03.12.2020

KonversiO-Optimistit, jakso 10: Olkkarin telkku digitalisoituu - mitä mahdollisuuksia se antaa brändeille?

KonversiO-Optimistit jatkaa keskustelevat tällä kertaa digitaalisen TV:n mahdollisuuksista eli CTV:stä (Connected TV).

lue lisää

13.10.2020

KonversiO-Optimistit, jakso 9: Näin aloitat matkan kohti markkinoinnin automaatiota

KonversiO-Optimistit jatkaa tutkimusmatkaa markkinoinnin automaation parissa: Mistä markkinoinnin automaatiosta on kyse? Mitä datakeskeisyys myynnissä ja markkinoinnissa tarkoittaa tänä päivänä? Asiakaskokemus ja asiakaspolku – Mistä pitäisi lähteä liikkeelle asiakaspolun käsikirjoituksen suhteen? Mitä kannattaa ottaa huomioon markkinointiteknologian valinnassa?

lue lisää

17.06.2020

KonversiO-Optimistit, jakso 8: Hyvän datan anatomia

Nyt mennään datakeskustelussa suoraan syvään päätyyn! Mitkä ovat parhaan datan ainekset? Minkälainen data on hyvää, mikä vähemmän hyvää ja millä keinoilla yritys saa siitä mahdollisimman paljon irti? Mukana myös yllätysvieras MTV:ltä!

lue lisää

16.06.2020

KonversiO-Optimistit, jakso 7: Myynnin ja markkinoinnin yhteispeli ratkaisee

Keskustelemme tässä jaksossa myynnin ja markkinoinnin saumattomasta yhteistyöstä. Mitä se vaatii? Mitkä asiat ovat avainasemassa?

lue lisää