Ohjelmallinen ostaminen Euroopassa +70,5 %

Mainostilan ostaminen ohjelmallisesti kasvoi Euroopassa merkittävästi vuonna 2014, raportoivat IAB Europe ja tutkimuslaitos IHS. Ohjelmallisen ostamisen markkinan koko oli viime vuonna 3,65 miljardia euroa, kasvua edellisvuoteen oli 70,5 %. Ensimmäistä kertaa raportoitiin myös eri mainosformaattien ostot ohjelmallisesti.
Ohjelmallinen ostaminen Euroopassa 2014:
- 3,65 miljardia euroa, kasvua 70,5 % edellisvuoteen verrattuna
- display +57 %
- mobiili +240 %
- video +176 %
Lisää tietoa IAB Europen sivuilla.
Muista myös IAB Finlandin Ohjelmallisen ostamisen opas!
BLOGI
IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.
lue lisää16.12.2025
Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat
IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.
lue lisää12.12.2025
IAB Finlandin syyskokous: uudet hallituksen jäsenet vahvistavat yhdistyksen asemaa digimainonnan ekosysteemin edelläkävijänä
IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.
lue lisää11.12.2025
Digitaalisten ulkomainospintojen kartta
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on koonnut kattavan kartan, joka kokoaa yhteen työryhmään kuuluvien yritysten kaikki digitaaliset ulkomainospinnat. Kartan avulla voit selata, rajata ja hakea mainospintoja toimijoiden, kaupunkien sekä ulkomainospintojen ominaisuuksien mukaan.
lue lisää10.12.2025
Pelimainonnan nykytila ja trendit Suomessa 2025 -kysely
Haluamme kartoittaa, missä pelimainonta Suomessa tällä hetkellä menee ja mitä trendejä on nousemassa. Pelimainonta kattaa sekä mobiilipelien mainospaikat, pelien sisäiset mainosratkaisut että e-urheilun.
lue lisää