Icon
Näistä asioista natiivimainonnassa puhutaan nyt Uutiset & blogi

Näistä asioista natiivimainonnassa puhutaan nyt

15.11.2018 | Maarit Nykänen, Otavamedia

Ei ole enää kenellekään suuri uutinen, että kiinnostus nativiimainontaan on kasvussa. Räätälöity, viihdyttävä ja palveleva natiivimainonta sitouttaa kuluttajan mainostajan brändin pariin. Se koetaan asiantuntevana ja hyödyllisenä sisältönä, jonka parissa vietetään mielellään aikaa.

Natiivimainonnan nousukausi jatkuu

Oman kokemukseni perusteella natiimainonnan kysyntä on lisääntynyt tänä vuonna. Luulen, että syy positiiviselle vireelle on natiivimainonnan muuntautumiskyky, joillekin mainostajille kenties myös uutuuden viehätys. Koska natiivia tehdään pääosin digitaalisissa välineissä, uusien esitysmuotojen ja ideoiden kokeilu on helppoa.

Natiivimainonta on ketterä ja monimuotoinen mediamainonnan keino, joka hioutuu jatkuvasti paremmaksi. Vaikuttaa siltä, että itse natiivimainonnan käsite on pienoisessa murroksessa. Alun perin natiivimainonnalla tarkoitettiin journalistista muotoa jäljitteleviä mainosartikkeleita, mutta nykyään natiivimainonnan alle solahtavat erilaiset luovat mainosratkaisut, kuten pelit ja testit. Voit tutustua natiivimainonnan määritelmään tarkemmin IAB:n natiivimainonnan oppaassa

Natiivimainonta vakiinnuttaa paikkansa

Natiivimainontaan liittyen puhutaan jatkuvasti luotettavuudesta, laadukkuudesta ja räätälöidyistä sisällöistä. Uusien trendien sijaan nämä kolme teemaa toistuvat ja syvenevät, kun natiivimainonta vakiinnuttaa paikkaansa mediamainonnassa. Pohdiskellaan hetki, mitä teesit tarkoittavat vuonna 2018.

#Luotettavuus

Jokainen tietää, että huijauksesta jää jäljet. Sen vuoksi on järkevämpää kertoa näkyvästi, kenen lukuun mainontaa tehdään. Natiivimainonnassa pyritään pikemminkin objektiivisuuteen kuin omaa pussiin pelaamiseen. Hyvä sisältö vahvistaa kuluttajan luottamusta brändiin, kun taas huono sisältö romahduttaa brändin uskottavuuden. Ensimmäinen askel luotettavuuteen on lunastaa otsikossa annetut lupaukset. Tuntuu itsestään selvältä puhua näistä asioista, mutta arjessa olen huomannut, että nämä perusteet helposti unohtuvat.

#Laadukkuus

Kuluttajat rakastavat hyviä sisältöjä, siksi natiiviartikkeleita kirjoittavat ammattilaiset, jotka ovat usein journalistitaustaisia. Mainossisällön pitää olla yhtä hyvää kuin journalistinen sisältö, vaikka sen tausta-ajatukset ovat erilaiset. Tarinoilla herätetään tunteita, mutta ylevillä mainosfraaseille tai osta-osta-mantralla karkotetaan kuluttajia. Tuotteiden sijaan sisällöissä keskiössä ovat hyödyllisyys ja tarinat. Kuluttaja ei halua käyttää aikaa sisältöihin, joista hänelle jää luu käteen. Paras mahdollinen palaute on sitoutuneisuus. Jos sisällön parissa on vietetty aikaa yli 10 minuuttia, voit taputtaa itseäsi olkapäälle.

#Räätälöidyt sisällöt

Olemme tottuneet jo tekemään erilaiset mainossisällöt paperilehteen, televisioon ja internetiin, mutta se ei enää riitä. Mainossisällöt pitäisi räätälöidä eri media-alustojen lisäksi eri kohderyhmille. Tässä piileekin yksi natiivimainonnan sudenkuopista. Natiivimainonnan tuotanto on yleensä tavallista displaymainontaa kalliimpaa, josta seuraa suuri kiusaus hyödyntää kerran tehtyä sisältöä kaikille kohderyhmille. Todellisuudessa kuitenkin esimerkiksi ihonhoidon saralla 20-vuotiasta ja 50-vuotiasta naista puhuttelevat eri näkökulmat aiheesta. Kun tutkitaan kohderyhmien mukaan räätälöidyn natiivimainonnan tuloksia, voidaan todeta, että räätälöinti kannattaa.

Natiivimainonnan tulevaisuuteen voit tutustua lisää mm. sivustoilla Native Advertising Institute ja IAB

Kirjoittaja Maarit Nykänen on Otavamedian natiivitiimin vetäjä.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää