Icon
Näin tilaat hyvän blogiyhteistyön Uutiset & blogi

Näin tilaat hyvän blogiyhteistyön

19.11.2014 | A-Lehdet

Sisältömarkkinointi blogiyhteistyön keinoin on tehokas keino tuoda brändin viesti esille juuri lukijalle sopivassa muodossa. Joten eipä muuta kuin tuotteet postitse bloggaajalle ja loistavia, myyntiä edistäviä blogikirjoituksia odottelemaan, vai?

Blogiyhteistyölle asetettujen tavoitteiden täyttymistä tuetaan hyvällä pohjatyöllä. Kerro siis bloggaajalle, mitä yhteistyöllä tavoitellaan! Kattava mutta kiteytetty brief auttaa bloggaajaa tuomaan mainostajalle tärkeät pointit blogipostaukseensa, vaikka sen omiin kokemuksiinsa perustuen ja omalla tinkimättömällä tyylillään toki kirjoittaakin.


1. Kirkasta yhteistyön tavoitteet

Kertaa itsellesi, mitä blogiyhteistyöllä tavoitellaan, miksi sitä halutaan tehdä ja miten onnistuminen mitataan. Tavoitteita tukemaan laadittu brief on tavoitteita tukevan blogipostauksen edellytys.

Muistathan tavoitteesi myös yhteistyöblogien valintaa tehdessäsi: pienempi blogi voi täyttää tavoitteesi paremmin kuin skenen jättiläinen. Kohderyhmäsi tavoittavien ja tarkoitustasi parhaiten palvelevien blogien etsintään saat apua esimerkiksi blogiportaaleilta.


2. Kerro kampanjasta kokonaisuudessaan

Kerro bloggaajalle, jos tehtävä yhteistyö on osana laajempaa blogiyhteistyökokonaisuutta tai muuta kampanjaa, niin hän osaa ottaa sen huomioon postauksessaan. Bloggaajalle kannattaa myös kertoa, miksi yhteistyötä halutaan tehdä juuri hänen kanssaan: ovatko syynä esimerkiksi superlaadukkaat valokuvat vaiko laaja asiantuntijuus kosmetiikan alalta?

Mikäli bloggaajan kanssa tehtävä yhteistyö on useamman blogikirjoituksen laajuinen, määrittele karkeasti, mihin osa-alueisiin toivoisit eri postauksissa keskityttävän. Kertaa myös yhteistyön aikataulu sekä siitä maksettava korvaus.

Mainitsethan myös, mikäli haluaisit käyttää bloggaajan tuottamaa materiaalia muissa kanavissasi – asiasta ja mahdollisista lisäkorvauksista on hyvä sopia etukäteen.

Blogiyhteisön kanssa toimiessasi kerro kampanjalle varaamastasi kokonaisbudjetista: yhteistyöpostauksia on hyvä lisäksi tehostaa displaymainonnalla.


3. Kaiva punainen lanka esiin

Ideoi luonteva tapa, jolla haluaisit yhteistyöhon valitsemasi bloggaajan vievän tuotteen blogiinsa. Testataanko tuotetta, kehitelläänkö sille uusia käyttötapoja vai toimiiko tuote vaikkapa inspiroivan kuvakilpailun innoittajana? Miten ja millaisella äänellä tuotteesta tulisi puhua: faktavetoisesti, ohimennen vaiko vaikkapa kuvien kautta?

Toisinaan apua punaisen langan löytämiseen saa bloggaajalta itseltään, mutta ympäristöön sopivia, bloggaajille ja lukijoille luontevia toteutusideoita saa myös blogiyhteisöjen tuottajilta ja myyjiltä sekä mainostoimistoilta.


4. Informoi ja inspiroi

Kerro blogiyhteistyön aiheena olevasta tuotteesta tai palvelusta riittävästi ja tavoitettasi palvellen. Esimerkiksi pelkät kattavat selvitykset teknisistä spekseistä eivät tue riittävästi bloggaajaa, jonka tehtäväksi on annettu tutustua tuotteen käyttöön ja sillä saavutettaviin etuihin. Ohjeet, reseptit ja vinkit toimivat takuulla paremmin!

Toisinaan bloggaaja kannattaa myös tavata kasvotusten ennen blogiyhteistyön aloittamista. Henkilökohtainen tuote-esittely ja keskustelun myötä heränneet kysymykset auttavat etenkin silloin, kun yhteistyö on poikkeuksellisen laaja tai sen aiheena on jotain monimutkaisempaa, vieraampaa tai täysin uutta.

Toimita testituotteet tutustuttavaksi hyvissä ajoin ja huolehdi, että bloggaaja saa riittävästi testituotteita käyttönsä. Mikäli tarkoituksena on esimerkiksi laatia reseptiikkaa, tulisi tuotteita riittää myös sellaisinaan maisteltaviksi sekä kuvattaviksi.


5. Määrittele muistettavat asiat

Tee muistilista tavoitteitasi tukevista seikoista, joiden haluat yhteistyöpostauksista löytyvän. Muistathan kuitenkin, että bloggaaja tuntee lukijansa ja on luonut itse yleisönsä koukuttaneen tyylinsä – älä siis pyri laittamaan valmiita sanoja bloggaajan suuhun. Ammattimainen bloggaaja kirjoittaa tuotteesta rehellisesti sekä kaupallisesta yhteistyöstä selkeästi mainiten, muttei lähde mukaan sellaisiin yhteistöihin joiden takana ei voisi sataprosenttisesti seistä.

Kerrothan kuitenkin bloggaajalle, mikäli esimerkiksi:

  • toivot tuotteen näkyvän kuvissa / haluat, ettei tuote näy kuvissa suuressa roolissa
  • haluat bloggaajan mainitsevan, mistä tuotetta voi ostaa / linkittävän verkkokauppaan
  • toivot, että esim. tuotteen sisällysluettelosta nostetaan esiin tärkeitä seikkoja / toivot, että tuotetta käsitellään ennemminkin käyttövinkkien kautta tms.
  • toivot, että tuotteelle esiteltäisiin uusia käyttötapoja / tuote esiteltäisiin sellaisenaan
  • toivot, että kampanjaan kuuluisi myös Facebook/Instagram –näkyvyyttä / tahtoisit käyttää bloggaajan kuvia brändin Facebookissa/Instagramissa.

Mielipiteitä, lisättävää, kantapään kautta opittua? Sana on vapaa!


Inke Ketonen, tuottaja / A-lehdet, Digimedia SalesLab

Muista myös IAB:n Blogiseminaari 11.12.!

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää

26.01.2024

Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi

Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää