Icon
Monikäyttö ja mobiililaitteiden yleistyminen muuttaa mediakulutusta voimakkaasti Uutiset & blogi

Monikäyttö ja mobiililaitteiden yleistyminen muuttaa mediakulutusta voimakkaasti

21.09.2012

IAB Europen Mediascope-tutkimus perehtyy 28 Euroopan maan ja yli 50 000 kuluttajan mediankäyttöön. Tutkimustulokset paljastavat, että mediankäyttö muuttuu kiihtyvällä vauhdilla ja tänä päivänä kuluttajan huomio jakautuu samanaikaisesti useamman median välille – suomalaisesta online-väestöstä jopa 58 % surffaa netissä TV:tä katsellessaan. Internetin kautta kulutetaan myös yhä enemmän perinteisempien mediakanavien sisältöjä.

Mediascope-tutkimuksen Suomen tiedot julkistettiin tänään IAB Finlandin "Mediankäyttö Suomessa ja Euroopassa" -seminaarissa. Tutkimustulosten mukaan sanomalehtikansa

Mediascope-tutkimuksen Suomen tiedot julkistettiin tänään IAB Finlandin "Mediankäyttö Suomessa ja Euroopassa" -seminaarissa. Tutkimustulosten mukaan sanomalehtikansa on jo siirtynyt verkkoon, suomalaisista yli 16- vuotiaista 87 % käyttää internetiä, kun sanomalehtiä kertoo lukevansa 88 % (EU: 65 % ja 62 %). Tuntimääräisesti suomalaiset viihtyvät netissä 13,2 tuntia viikossa, joka on vähemmän kuin eurooppalainen online-väestö (14,8 t/vk). Verkossa olevista jo 39 % käyttää useampaa kuin yhtä laitetta surffailuun. Tablettien ja mobiililaitteiden yleistyessä myös median monikäyttö lisääntyy. Samanaikaisesti TV:tä ja internetiä kuluttavista kuitenkin vain 9 %:lla surffaus liittyy katsottavaan ohjelmaan, kun vastaava luku koko Euroopan tasolla on jopa 33 %. Netti-tv:tä on katsonut 89 %, radiota on kuunnellut 68 % ja uutisia on lukenut 96 % verkossa olevista suomalaisista (EU: 73 %, 67 % ja 91 %).

”Suomalaisten median kulutukselle on leimallista sisältöjen merkitys, ja toisaalta tv:n ja netin yhteiskäyttö on muita maita yleisempää. Suomen hyvä laitepenetraatio mahdollistaa uusien, innovatiivisten ja sitouttavien mainonnan muotojen käytön”, IAB Europen tutkimusjohtaja Alison Fennah pohtii.

Suomalaisista 1,3 milj. surffaakin jo mobiililaitteen välityksellä, mikä on 29 % koko online-väestöstä, Euroopassa luku on 21 %. Tabletin kautta internetiä käyttää 7 % (0,3 milj.), kun sama luku Euroopassa on 8 %. Älypuhelinpenetraation osalta suomalaiset tulevat vielä hiukan jäljessä (39 %) erityisesti kaikkiin Pohjoismaihin verrattaessa (50 %). Eurooppalaisesta aikuisväestöstä 44 %:lla on älypuhelin.

”Mediascope-tutkimuksen avulla on mahdollista tarkastella eri medioiden ja laitteiden käytön suhteita sekä Euroopan eri alueiden eroja. Tutkimustulokset paljastavat, että digitaalisuus tulee olemaan kaikki muut mediat yhdistävä alusta ja tämä tulisi huomioida jokaisessa markkinointikampanjassa”, IAB Europen tutkimusjohtaja Alison Fennah vielä muistuttaa.

Tutkimustuloksia lyhyesti

% internetkäyttäjistä:

  Suomi Eurooppa
Lap-top-koneita kodeissa 1 1
Käyttää sähköpostia päivittäin 1 1
Käyttää internetiä parhaaseen TV:n katseluaikaan (prime time) 1 1
On sitä mieltä, että internet helpottaa hallinnoimaan omaa elämäntyyliään 1 1
On sitä mieltä, että internet auttaa valitsemaan paremmat tuotteet ja palvelut 0 1
On kiinnostunut verkostoitumaan ja ylläpitämään ihmissuhteita sosiaalisen median avulla 0 0
On käyttänyt henkilökohtaista tai yrityksen sosiaalisen median sivuja 1 1
Tutkii internetissä tuotteita tehdäkseen ostoksia 1 1
On tehnyt ostoksia verkkokaupasta 1 1

% älypuhelimien omistajista:

  Suomi Eurooppa
On kiinnostunut vastaanottamaan sijaintiin kohdennettuja ale-kuponkeja 1 0
On halukas lataamaan puhelimeensa sovelluksia 0 0
On kiinnostunut QR-koodeista 0 0
On kiinnostunut lataamaan sisältöjä (videot, kuvat) yritysten verkkosivuilta 0 0

Katso Mediascope-tutkimuksen Suomen tietojen yhteenveto.

Jos olet kiinnostunut koko tutkimuksesta taustatietoineen, ota yhteyttä toimistoon.

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää