Icon
Mobiilimainonnan panostukset tuplaantuivat maailmanlaajuisesti Uutiset & blogi

Mobiilimainonnan panostukset tuplaantuivat maailmanlaajuisesti

18.08.2014

Mobiilimainonnan panostukset liki tuplaantuivat maailmanlaajuisesti vuonna 2013. Eniten kasvoivat mobiilin display- ja hakumainonnan panostukset.

Huima kasvu käy ilmi IAB Europen, IAB US:n Mobile Marketing Center for Excellencen ja IHS Technology -tutkimuslaitoksen raportista, jonka tulokset julkaistiin viime viikolla.

Mobiilimainontaan panostettiin maailmanlaajuisesti 14,6 miljardia euroa, mikä on 92 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Eniten panostukset kasvoivat Latinalaisessa Amerikassa (+215 %) ja Pohjois-Amerikassa (+122 %). Euroopan mobiilimainontapanostukset kasvoivat nekin 90 prosenttia. Latinalaisen Amerikan osuus koko mobiilimainonnan panostuskakusta on tosin edelleenkin alle prosentin.

Mobiilimainonnan panostusten jakautuminen alueittain vuonna 2013.


Mobiilimainonnan lajeista vahvimmin kasvussa olivat display- ja hakumainonta. SMS- ja MMS-mainontaan panostettu rahamäärä kasvoi huomattavasti vähemmän, mikä kertoo viestitse tapahtuvan mainonnan siirtymisestä teksti- ja multimediaviesteistä uusille viestintäalustoille.

Mobiilimainonnan panostusten jakautuminen tyypeittäin vuosina 2012 ja 2013 (M€).


IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feehanin mukaan mobiilimainonta tarjoaa kaikenkokoisille yrityksille mahdollisuuden sitouttaa asiakkaita. Feehan kuitenkin peräänkuuluttaa julkaisijoilta selkeämpiä mobiilimainonnan strategioita ja vahvempaa mobiiliosaamista.

”Kasvua ovat vauhdittaneet ensisijaisesti applikaatioiden sisäinen mainonta ja natiivimainonta. Joillakin markkinoilla on edelleen kehitettävää kvalifioidun yleisön ja todennetun kampanjatehon tuottamisessa.”

Lue IAB Europen tiedote täältä.
Lue Suomen digitaalisten mainospanostusten jakautumisesta lisää täältä.

BLOGI
MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää

29.05.2023

MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!

Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää

11.05.2023

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä lähes 20% kasvussa

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2022 oli 52,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua oli noin 19 %.

lue lisää