Icon
Mobiilimainonnan myrskyvaroitus: 7 vinkkiä suunnittelun tueksi Uutiset & blogi

Mobiilimainonnan myrskyvaroitus: 7 vinkkiä suunnittelun tueksi

15.10.2014 | Tuomas Avonius

Purjeet ovat repeämäisillään. Syystuulet puhaltavat mobiilissa kovaa! Myötätuulta markkinaan antaa laitevalmistajien hurja teknologiakilpailu, joka sataa kuluttajien laariin parempina palveluina, nopeampina yhteyksinä sekä luonnollisesti edullisimpina hintoina. Sääennuste lupaa mitä mainiointa keliä mobiilille vallankumoukselle.

Suomi-neidon mobiilikäyttö vuonna 2014

Juuri julkaistu TNS:n kansainvälinen tutkimus Connected Life paaluttaa sen, mikä on näkynyt suomalaisten julkaisijoiden sivustoliikenteen kautta jo pari vuotta: internet on yhä vahvemmin ja yhä useamman laitteen kautta osa suomalaisten arkea.

70 prosenttia suomalaisista omistaa älypuhelimen ja noin 35 prosenttia tabletin. Tämä tarkoittaa miljoonia päätelaitteita ja kuukausittain satoja miljoonia potentiaalisia kohtaamisia brändien ja kuluttajien välillä. Tälläkin hetkellä miljoonia älypuhelimia heiluu ostovoimaisten suomalaisten kuluttajien taskuissa. Uutisia luetaan maailmanennätysvauhtia, ja monimuotoiset selain- ja sovelluspohjaiset palvelut helpottavat kuluttajien arkea yhä useammin. Kun äly saapui muutama vuosi sitten mobiililaitteisiin, ei kukaan osannut odottaa kuinka nopeasti niistä tulisi ihmisten tärkeimpiä teknologiatuotteita.


Tervetuloa mukaan, mainostaja!

Heti aluksi haluan todeta, että mainonnan määrä mobiilissa on kehittynyt nopeasti. Silti, jos mobiilimainonnan kasvuvauhtia vertaa mobiilikäytön nousuun, olemme niin kutsutussa ”investointikuilussa”. Suomalaiset mainostajat eivät ole vielä ottaneet mobiilimainontaa niin terhakasti valikoimiinsa kuin markkina mahdollistaisi.


7 vinkkiä mainostajalle

  1. Monikanavaisuus on avainroolissa, kun luodaan brändien elämyksellisiä kohtaamisia digitaalisissa ympäristöissä. Ottakaa mobiili suunnittelupöydälle heti alusta alkaen. Oli kyseessä millainen viesti tai kampanja hyvänsä, lähtökohtaisesti se istuu mobiiliin! Julkaisijoilla ja mediatoimistoilla on erinomaista osaamista auttamaan teitä onnistumaan mobiilimarkkinoinnissa – käytä tätä voimavaraa hyväksesi!

  2. Rikas media rokkaa! Mainosformaatit ovat vuoden aikana kehittyneet valtavasti. Rich Media -toteutukset saavat aikaan huomattavan korkeita engagment-arvoja. Nykyään mobiilissa voi kalenterimuistutusmainoksia, toistaa videota, koota 3D-mainoksia ja paljon muuta. Muotoja ja tapoja saattaa olla paljon enemmän kuin tiedätkään. Erilaisten ideoiden toteutusmahdollisuuksista kannattaa kysyä mediatoimistojen suunnittelijoilta. Haastakaa suunnittelijat!

  3. Tavoitteet ja kohderyhmä edellä! Mobiilissa mainontaa voidaan kohdentaa tänä päivänä hyvin tarkasti. Kehitys on nopeaa, ja uusia työkaluja saadaan jatkuvasti mainostajien avuksi. Tästä ei kampanja jää kiinni. Kohderyhmät ovat läsnä ja löydettävissä. Ei kannata tyytyä vähään.

  4. Luovuus ratkaisee, aina! Mobiililaite on kuluttajille hyvin henkilökohtainen. Huomioi tämä suunnittelussa. Jos resurssit sen mahdollistavat, toimii mobiiliin ympäristöä varten personoitu viesti parhaiten. Vaatikaa mainonnan suunnittelijoilta monikanavaisuutta sekä mobiilin huomioonottamista. Tämä on kampanjoinnin kriittisin vaihe.

  5. Responsiivinen sivusto on must! Jokaiselta älypuhelimelta on mahdollista päästä vierailemaan yrityksesi sivustolla. Mikäli sivustoa ei ole optimoitu mobiililaitteille, käyttäjäkokemus vierailulla on lähes sama kuin yrittäisi maalata omakotitalon sisäseiniä postiluukusta käsin. Huolehdittehan, että kuluttajan polku ei katkea kehnoon käyttäjäkokemukseen.

  6. Pärjäänkö pelkästään tällä? Luultavasti et, sillä vaikka mobiili on tärkeä kanava, huolellinen suunnittelu sekä monipuolinen digitaalinen kokonaisuus antavat täyden tehon kampanjallesi. Tosin viime aikoina Euroopasta kuuluu vaimeita signaaleja markkinoijista, jotka ovat keskittäneet viestinnän panostukset valtaosin mobiilin. Mainonnan evoluutio on mielenkiintoisessa tilanteessa!

  7. Mittaa, mittaa, mittaa! Mobiili, kuten muutkin digitaaliset kanavat, ovat äärimmäisen mitattavia medioita. Laadi kampanjallesi tavoitteet, seuraa niiden toteutumista säännöllisesti ja muokkaa markkinointia tarpeen mukaan havaintojen pohjalta. Vaadi tässä suhteessa kumppaneiltasi vain parasta!

Terveiset vuodelle 2015

Julkaisijat ovat hieroneet silmiään liikenteen määrien kasvusta jo parin vuoden ajan. Mobiilin osuus koko kuluttajan mediakäytöstä tulee moninkertaistumaan lähivuosien aikana. Tämä on täysin varmaa! Juuri nyt on menossa viimeinen tilaisuus huomioida kuluttajien nopea mediakäytön muutos. Tässä vallankumouksessa kannattaa olla mukana!

Mobiilia syksyä!

IABlogin Facebook kommentit

Uutiset
IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää