Icon
Mitkä trendit vaikuttavat kodin ulkopuolisessa mediassa juuri nyt? Uutiset & blogi

Mitkä trendit vaikuttavat kodin ulkopuolisessa mediassa juuri nyt?

09.09.2021 | Pilvi Rissanen

Yhteiskunnassa on tapahtumassa muutos, jossa teknologia ja avoimien datalähteiden hyödyntäminen näyttelee yhä suurempaa ja monimuotoisempaa roolia. Tällä hetkellä markkinointipäättäjien yksi suurimpia haasteita on ymmärtää, mitkä koronakriisin tuomat muutokset ovat pysyviä ja mitkä eivät. McKinseyn (1 tuoreen tutkimuksen mukaan 90 % johtohenkilöistä uskoo, että covid-19-pandemia tulee muuttamaan olennaisesti heidän liiketoimintatapojansa ja 85 % että kriisillä on pitkäkestoinen vaikutus heidän asiakkaittensa tarpeisiin seuraavien viiden vuoden aikana. Lähes 3/4 vastaajasta on sitä mieltä, että pandemian tuomat muutokset ovat merkittävä kasvumahdollisuus. Siitä huolimatta vain 21 % kokee, että heillä on asiantuntemusta, resursseja ja sitoutuneisuutta kasvun tavoittelemiseksi.

Yhteiskunnan teknologinen murros on modernisoinut myös ulkomainosmedian toimintaympäristöä ja suunnittelutyökaluja. Listasin kolme digitaalisen ulkomainonnan trendiä, jotka ovat täällä jo nyt, valmiina brändien hyödynnettäväksi.

1. Kaikkea kaikille vai kohdennetumpaa massamainontaa ulkona?

Kuluttajien tarpeiden muuttuessa yhä yksilöllisemmiksi, on myös ulkomainonta mukautunut muutoksiin ja mainostajien uusiin tarpeisiin. Massamedian tavoin ulkomainonta tavoittaa suuret yleisöt tehokkaasti kohdentaen ja personoiden. Datan fiksu hyödyntäminen onkin jo lähes välttämättömyys. Ulkomainonnan hienostuneet suunnittelutyökalut tarjoavat mainostajille tehokkaita datamassojen mallintamisen keinoja, joiden avulla on mahdollista tavoittaa kohdeyleisö yhä relevantimmalla viestillä. Brändit, jotka osaavat hyödyntää ulkomainonnan kohdennustyökaluja erottuvat massan keskeltä ja se voi olla ratkaiseva tekijä kilpailijoista erottumiseen.

Ulkomainonnan kehittynein suunnittelutyökalu on Audience Engine, jonka hyödyntämä data kattaa koko Suomen väestön. Audience Engine yhdistää jokaisen mainoslaitteen tarkan sijaintitiedon tietoon erilaisten kohdeyleisöjen liikkeistä. Työkalu huomioi niin kodin kuin työpaikankin sijainnit sekä niiden väliset reitit. Mainostajalla on aivan uudenlaisia mahdollisuuksia kohdentaa kodin ulkopuolista mainontaa.

Dataa hyödynnetään entistä paremmin myös uudistuvalla Helsinki-Vantaan lentoasemalla, joka on nyt digitaalisempi kuin koskaan. Lentoaseman kohderyhmiä mallinnetaan Heartbeats-kohderyhmätyökalun avulla, joka mahdollistaa esimerkiksi B2B-kohderyhmän tavoittamisen aikaisempaa tarkemmin.
Erilaiset lokaatiot sekä niihin liittyvät ainutlaatuiset ominaispiirteet ovat edelleen yksi ulkomainonnan vahvuuksista, jota yleisötuntemukseen perustuva suunnittelutapamme täydentää.

2. Digitaalista ulkomainontaa on mahdollista ostaa myös ohjelmallisesti

Mainonnan ohjelmallinen ostaminen mielletään helposti online-maailmaan, mutta tänä päivänä myös ohjelmallinen ulkomainonta voidaan yhdistää osaksi monikanavaista kampanjasuunnittelua.

Clear Channelin LaunchPAD-alusta mahdollistaa digitaalisen ulkomainonnan ostamisen reaaliajassa. Samalla kampanjan tehokkuutta voidaan maksimoida koordinoimalla ulkomainonta yhteen muiden mainostapojen kanssa. Monipuolisten kohdentamis- ja mittaamismahdollisuuksien ansiosta ohjelmallinen ulkomainonta herättää kysyntää koko Euroopassa tarjoten merkittävän lisän markkinoinnin suunnitteluun.

3. Miten ulkomainonnan avulla voidaan kehittää toimivampia kaupunkitiloja?

Toimialana digitaalinen ulkomainonta tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia kaupunkien elävöittämiseen ja kaupunkimiljöön muodostumiseen. Elävä kaupunkitila on kudelma monenlaisista elementeistä, jossa myös ulkomainonnalla on oma roolinsa. Älykkäämpää kaupunkikulttuuria rakentaa niin kaupunkipyöräverkosto kuin digitaaliset mainosnäytöt kaupunkien vilkkaimmilla paikoilla, jolloin brändit hyötyvät läsnäolosta kuluttajien keskuudessa kontekstuaalisen sisällön avulla.

Clear Channel on panostanut voimakkaasti digitaaliseen verkostoonsa. Investoimme rohkeasti uuteen teknologiaan ja mainosverkostojen laajentamiseen niin nyt kuin tulevaisuudessakin. Meneillään olevan vuoden aikana verkostomme on laajentunut jo 335 uudella mainosnäytöllä, joista 324 on digitaalisia. Erinomainen valtakunnallinen tavoittavuutemme on kasvanut tänä vuonna yhdeksällä uudella kaupungilla, kahdella ostoskeskuksella ja 18 ruokakaupalla – ja lisää on tulossa. Nyt ei ole aika painaa jarrua vaan kaasua. Panostus alan moderneimpiin mainosnäyttöihin on kiihdyttänyt ulkomainonnan digitalisaatiota ja tarve datan systemaattiselle hyödyntämiselle lisääntyy kaikkialla.

Lähde: 1) McKinsey (2020) Innovation in a crisis: Why it is more critical than ever

Pilvi Rissanen, Clear Channel Suomi Oy

Kirjoittaja on Clear Channel Suomi Oy:n markkinointipäällikkö, joka uskoo ulkomainonnan ylivertaiseen tavoittavuuteen ja on erityisesti kiinnostunut näkemään, kuinka digitaalinen ulkomainonta tukee tulevaisuuden älykkäiden kaupunkien, Smart Cityjen, rakentumista.  kuuluu myös Suomen ulkomainosliiton markkinointityöryhmään.

Clear Channel Finland on Suomen johtava ulkomainosyhtiö, joka tarjoaa asiakkailleen valtakunnallisesti tavoittavan mainosverkoston sekä monipuoliset ja näyttävät mainospinnat.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää

01.11.2024

IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

lue lisää

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää