Icon
Mediapanostuksista kolmannes digimainontaan vuonna 2017 Uutiset & blogi

Mediapanostuksista kolmannes digimainontaan vuonna 2017

01.02.2018

Digimainonta oli vuoden 2017 suurin mediaryhmä 370,4 miljoonan euron panostuksilla, joka on 30,4 % koko mediamainonnasta. Verrattuna vuoteen 2016 digimainonta kasvoi 11,8 %, kun mainonnan kokonaiskasvu jäi nollatasolle.

Mainostajien panostukset sähköisiin medioihin vahvistuvat edelleen ja ne kattavat jo 56 % mediamainonnan 1217 miljoonan euron kokonaispanostuksista.

IAB seuraa digimainonnan kehitystä

Digimainonnan kasvu päätyi kaksinumeroiseksi (11,8 %) koko vuoden vertailussa ja sen markkinaosuus mediamainonnan kokonaisuudesta kasvoi 2,2 prosenttiyksikköä vuodesta 2016.

Kasvua kertyi edelleen kaikissa digimainonnan osa-alueissa. Vahvinta kasvua nähtiin Facebook-mainonnassa 43,3 %, natiivimainonnassa 39,6 % sekä YouTube-mainonnassa 16,7 %. Mobiilimainonnan seurantaa vaikeuttaa kasvanut cross screen -monimediakampanjoiden määrä ja osa mobiilimainonnan panostuksista tilastoituukin displaymainontaan.



” IAB seuraa digimainosmuotojen kehitystä ja tekee yhteistyötä Kantar TNS:n kanssa, jotta saamme myös Suomessa mahdollisimman kattavan seurannan digimainospanostuksille. Kantar TNS kerää kuukausittain luokitellun-, display-, mobiili-, instream video- ja natiivimainonnan panostustiedot julkaisijoilta ja IAB Finland täydentää tätä kvartaaleittain mediatoimistoilta kerättävillä haku-, Facebook- ja YouTube-mainonnan tiedoilla. Vuoden 2017 osalta suurien kansainvälisten toimijoiden osuus digimainonnan panostuksista oli 49 % ”, kertoo IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala.



IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot: Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, Dentsu Aegis Network, GroupM, ZMG Media Group ja Omnicom Media Group sekä Avaus Marketing, Solteq, Nordic Morning, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

10.05.2021

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää

22.01.2021

IAB Finland - vahvempi, monipuolisempi ja relevantimpi kuin koskaan ennen

IAB Finland aloittaa vuoden 2021 vahvempana kuin koskaan: uudeksi puheenjohtajaksi valittu Keskolta Caroline Nykter, kasa uusia Premium Partnereita sekä paljon uusia jäseniä!

lue lisää