Icon
Markkinointijohtajan silmin vuonna 2023 Uutiset & blogi

Markkinointijohtajan silmin vuonna 2023

14.12.2017 | Dingle Oy

Toimiala toisensa jälkeen uudistuu digitaalisen vallankumouksen myötä. Silti yllättävätkin kokonaisuudet tuntuvat takertuvan vanhaan. Yksi tällainen funktio on markkinointi, jonka kulttuuri junnaa paikallaan.

Pinnallinen näennäismuutos ei riitä: aito transformaatio vanhasta ajasta uuteen edellyttää muutosta kulttuurin tasolla. Organisaatioevoluutioteoreetikko Frederic Laloux’n mukaan etenkin itseohjautuvampien kulttuurien ytimessä on yhdessä määritellyt arvot sekä innostava, sitouttava merkitys, joka antaa syyn organisaation tai ekosysteemin olemassaololle.

Ajatuksessa on perää. Arvolähtöistä markkinointia on mahdotonta tehdä, jos kaikki sen parissa työskentelevät yksilöt eivät koe ja elä yhteistä merkitystä jaetulla intohimolla. Se sekä tuntuu että näyttää ontolta.

Haastetta markkinoinnin kulttuurin muutokseen tuo se, että ekosysteemin muodostavat yrityksen omien markkinoinnin ammattilaisten lisäksi yhteistyöorganisaatiot. Arvojen sekä merkityksen kokemuksen on levittävä myös oman henkilöstön ulkopuolelle.

Muutos ei kuitenkaan ole mahdoton. Tulevaisuus voisi näyttää esimerkiksi tältä.

Varoitus! Seuraavan tekstin lukeminen saattaa aloittaa pitkän, intensiivisen matkan, jonka varrella sinua odottavat lukuisat muutokset, onnistumiset ja tuskan hetket – sekä huikea määrä älyllistä haastetta.

Toukokuussa 2023…

”Päätimme viisi vuotta sitten ryhtyä määrätietoisesti johtamaan kulttuuriamme. Nyt voin ylpeänä todeta, että olemme tulleet pitkälle.

Aloitetaan siitä, millaisista osista markkinoinnin ekosysteemimme rakentuu. Itse toimin markkinoinnista ja myynnistä vastaavana johtajana, ja organisaatiomme muodostuu viidestä itseohjautuvasta tiimistä. Ekosysteemiimme kuuluu myös neljä hyvin läheistä ja pitkäaikaista yhteistyökumppania.

Ylivoimaisesti merkittävin edistysaskel on otettu itseohjautuvuuden lisääntymisessä. Perinteinen keskijohto loistaa poissaolollaan: mikromanageeraukselle ja kontrollille ei ole enää tarvetta. Jokainen kumppaniyrityksissämme ja omissa tiimeissämme työskentelevä ihminen on aidosti sitoutunut arvoihimme ja uuden kulttuurimme periaatteisiin. Teemme töitä yhteisen merkityksen kokemuksen voimaannuttamina.

Arvot ovat tulleet osaksi arkeamme kulttuurin periaatteina. Englanniksi olemme käyttäneet termejä guiding principles sekä ground rules, vaikken erityisesti sanasta ”säännöt” pidäkään. Jokainen arvomme on sanoitettu ohjaamaan käyttäytymistämme kohti yhteisiä tavoitteita.

Uskallamme joka viikko kokeilla uusia keinoja saavuttaa tavoitteemme. Kun epäonnistumme, juhlimme kaikkea sitä, mitä saimme virheestä oppia. Kun onnistumme, juhlimme viisauttamme ja rohkeuttamme. Jokainen viikko kaikissa tiimeissä alkaa Rohkean Kokeilun Lupauksella ja päättyy RKL-juhlintaan uusien oppien ja rohkeuden kunniaksi.

Aiemmin meitä mitattiin nyt alkukantaisilta tuntuvilla mittareilla, joiden yhteys liiketoiminnan kasvuun ja kannattavuuteen oli epäselvä. Nykyään mittaaminen tukee suoraan sitä mitä pitääkin. Seuraamme aktiivisesti myös kulttuurimme periaatteiden toteutumista.

Samassa rytäkässä turhat siilot ovat poistuneet. Ennen kaikkea markkinointi ja myynti ovat nykyään yhtä. Emme enää edes puhu kahdesta eri funktiosta, vaan asiakkuustoiminnoista.

Todellakin. Viisi vuotta sitten asetimme itsellemme varsin kunnianhimoiset kulttuuristrategiset tavoitteet. Halusimme muuntautua asiakasarvoon keskittyväksi, kehityksen kärjessä kulkevaksi ja yhteisiä tavoitteita kohti intohimoisesti pyrkiväksi kokeilun kulttuuriksi, jossa olemassaolollamme olisi yhteinen merkitys.

Urani ylivoimaisesti suurin saavutus on se, että todellakin olemme kaikkea tuota – ja vielä paljon enemmän.”

Mitä jos allekirjoituksena olisi sinun nimesi?

Kirjoittaja Tomi Hilvo on Dinglen toimitusjohtaja. Hän on B2B-myynnin, markkinoinnin, digiliiketoiminnan sekä kulttuurijohtamisen huippuammattilainen.

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää