
Viesti tehokkaasti nykyisille asiakkaille ja tavoita uusia
Miten tavoitan asiakkaani online-kanavissa ja saan heistä lisätietoa? Entä miten saan lisää samankaltaisia potentiaalisia asiakkaita? Emmy Ramsay tarjoaa markkinoijille vinkkejä yleisön tehokkaampaan tavoittamiseen.
Nykyasiakkaiden tavoittaminen on ollut hankalaa perinteisessä mediassa tehtävässä online-mainonnassa. Verkkokaupat pystyvät tekemään retargetointia, mutta jos yrityksen asiakkaat asioivat pääsääntöisesti kivijalassa tai kyseessä on palvelutuote, vaikeuskerroin lisääntyy. Evästeiden eroosio aiheuttaa tulevaisuudessa entistä enemmän haasteita evästepohjaiselle retargetoinnille.
Yrityksen nykyasiakkaat ovat erityisen arvokkaita kontakteja. Näistä kontakteista täytyy pitää huolta, ja heille tulisi viestiä myös online-kanavissa säännöllisesti ja personoidusti.
Myös aiemmin ostaneiden asiakkaiden aktivointi uudelleen ostaviksi asiakkaiksi on ollut hankalaa, jos he eivät ole vierailleet yrityksen sivustolla tai avanneet markkinointisähköposteja.
Nämä haasteet ovat ratkaistavissa tuomalla offline-dataa käytettäväksi online-ympäristöön. Käytännössä tämä tehdään löytämällä jokin yhdistävä tekijä offline- ja online-datasta ja luomalla online-yleisö niistä käyttäjistä, joille löytyy yhdistävä datapiste.
Esimerkkinä tästä on Sanoman uusi Mukautetut yleisöt -palvelu, jonka kautta markkinoija voi tuoda omat offline-yleisönsä hyödynnettäviksi ja rikastettaviksi online-ympäristöön: markkinoija lataa palveluun omat asiakaslistansa, jotka sisältävät sähköpostiosoitteita ja puhelinnumeroita. Palvelu anonymisoi tiedot automaattisesti ja hakee Sanoman kirjautuneista käyttäjistä ne, joille löytyy markkinoijan listassa oleva yhteystieto. Näin saadaan markkinoijan käyttöön online-yleisö, jolle voi kohdentaa mainontaa, jota voi laajentaa look-a-like-mallinuksella tai jonka avulla voi lisätä asiakasymmärrystä esimerkiksi yleisön mediankäytöstä, elämänvaiheista tai kiinnostuksen kohteista. Tätä ymmärrystä voi hyödyntää vaikuttavamman mainonnan suunnitteluun.
Analysoimalla markkinoijan nykyisiä asiakkaita yleisöstä voidaan löytää korostumia ja yhdistäviä tekijöitä. Tätä tietoa hyväksi käyttäen voidaan mallintamalla löytää uusia yleisöjä, jotka muistuttavat mahdollisimman paljon yrityksen arvokkaimpia asiakkaita. Näin laajennamme markkinoijan omaa yleisöä. Kohdentamalla mainontaa tälle laajennetulle yleisölle, tavoitamme yritykselle erittäin potentiaalisia uusia asiakkaita.
Emmy Ramsay johtaa Sanomalla datan ja display-tuotteistustiimiä.
14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää