
Monikäyttö ja mobiililaitteiden yleistyminen muuttaa mediakulutusta voimakkaasti
IAB Europen Mediascope-tutkimus perehtyy 28 Euroopan maan ja yli 50 000 kuluttajan mediankäyttöön. Tutkimustulokset paljastavat, että mediankäyttö muuttuu kiihtyvällä vauhdilla ja tänä päivänä kuluttajan huomio jakautuu samanaikaisesti useamman median välille – suomalaisesta online-väestöstä jopa 58 % surffaa netissä TV:tä katsellessaan. Internetin kautta kulutetaan myös yhä enemmän perinteisempien mediakanavien sisältöjä.
Mediascope-tutkimuksen Suomen tiedot julkistettiin tänään IAB Finlandin "Mediankäyttö Suomessa ja Euroopassa" -seminaarissa. Tutkimustulosten mukaan sanomalehtikansa
Mediascope-tutkimuksen Suomen tiedot julkistettiin tänään IAB Finlandin "Mediankäyttö Suomessa ja Euroopassa" -seminaarissa. Tutkimustulosten mukaan sanomalehtikansa on jo siirtynyt verkkoon, suomalaisista yli 16- vuotiaista 87 % käyttää internetiä, kun sanomalehtiä kertoo lukevansa 88 % (EU: 65 % ja 62 %). Tuntimääräisesti suomalaiset viihtyvät netissä 13,2 tuntia viikossa, joka on vähemmän kuin eurooppalainen online-väestö (14,8 t/vk). Verkossa olevista jo 39 % käyttää useampaa kuin yhtä laitetta surffailuun. Tablettien ja mobiililaitteiden yleistyessä myös median monikäyttö lisääntyy. Samanaikaisesti TV:tä ja internetiä kuluttavista kuitenkin vain 9 %:lla surffaus liittyy katsottavaan ohjelmaan, kun vastaava luku koko Euroopan tasolla on jopa 33 %. Netti-tv:tä on katsonut 89 %, radiota on kuunnellut 68 % ja uutisia on lukenut 96 % verkossa olevista suomalaisista (EU: 73 %, 67 % ja 91 %).
”Suomalaisten median kulutukselle on leimallista sisältöjen merkitys, ja toisaalta tv:n ja netin yhteiskäyttö on muita maita yleisempää. Suomen hyvä laitepenetraatio mahdollistaa uusien, innovatiivisten ja sitouttavien mainonnan muotojen käytön”, IAB Europen tutkimusjohtaja Alison Fennah pohtii.
Suomalaisista 1,3 milj. surffaakin jo mobiililaitteen välityksellä, mikä on 29 % koko online-väestöstä, Euroopassa luku on 21 %. Tabletin kautta internetiä käyttää 7 % (0,3 milj.), kun sama luku Euroopassa on 8 %. Älypuhelinpenetraation osalta suomalaiset tulevat vielä hiukan jäljessä (39 %) erityisesti kaikkiin Pohjoismaihin verrattaessa (50 %). Eurooppalaisesta aikuisväestöstä 44 %:lla on älypuhelin.
”Mediascope-tutkimuksen avulla on mahdollista tarkastella eri medioiden ja laitteiden käytön suhteita sekä Euroopan eri alueiden eroja. Tutkimustulokset paljastavat, että digitaalisuus tulee olemaan kaikki muut mediat yhdistävä alusta ja tämä tulisi huomioida jokaisessa markkinointikampanjassa”, IAB Europen tutkimusjohtaja Alison Fennah vielä muistuttaa.
Tutkimustuloksia lyhyesti
% internetkäyttäjistä:
Suomi | Eurooppa | |
Lap-top-koneita kodeissa | 1 | 1 |
Käyttää sähköpostia päivittäin | 1 | 1 |
Käyttää internetiä parhaaseen TV:n katseluaikaan (prime time) | 1 | 1 |
On sitä mieltä, että internet helpottaa hallinnoimaan omaa elämäntyyliään | 1 | 1 |
On sitä mieltä, että internet auttaa valitsemaan paremmat tuotteet ja palvelut | 0 | 1 |
On kiinnostunut verkostoitumaan ja ylläpitämään ihmissuhteita sosiaalisen median avulla | 0 | 0 |
On käyttänyt henkilökohtaista tai yrityksen sosiaalisen median sivuja | 1 | 1 |
Tutkii internetissä tuotteita tehdäkseen ostoksia | 1 | 1 |
On tehnyt ostoksia verkkokaupasta | 1 | 1 |
% älypuhelimien omistajista:
Suomi | Eurooppa | |
On kiinnostunut vastaanottamaan sijaintiin kohdennettuja ale-kuponkeja | 1 | 0 |
On halukas lataamaan puhelimeensa sovelluksia | 0 | 0 |
On kiinnostunut QR-koodeista | 0 | 0 |
On kiinnostunut lataamaan sisältöjä (videot, kuvat) yritysten verkkosivuilta | 0 | 0 |
Katso Mediascope-tutkimuksen Suomen tietojen yhteenveto.
Jos olet kiinnostunut koko tutkimuksesta taustatietoineen, ota yhteyttä toimistoon.
23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää03.02.2023
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää31.08.2022
IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää