Icon
Missä menet Retail media? Markkinaluvut

Missä menet Retail media?

09.08.2024 | iab

IAB Europen (2024) päivitetyn arvion mukaan Retail mediaan käytettävät investoinnit tulevat kasvamaan lähes 22:een miljardiin euroon vuoteen 2026 mennessä. Retail median kasvu Euroopassa vuodesta 2022 vuoteen 2023 arvioidaan olleen +30,2% samalla kun digitaalinen mainosmarkkina kasvoi +11.1%. Viime vuosina vahvaa kasvua osoittaneet video- ja sosiaalisen median mainonta kasvoivat niin ikään 20.9% ja 18.2%, josta saammekin kontekstin Retail median kulmaluvulle. (IAB Europe AdEx Benchmark Report, 2023.)

Suomessa Retail median tulevaisuuden näkymät ovat selkeästi kirkastuneet viimeisen vuoden aikana. IAB Finlandin työryhmätoiminnan kautta on tuotettu tietoa markkinalle, mikä on vahvistanut Retail median jalansijaa Suomen mainosmarkkinassa. Työryhmän viime syksynä tehdyn lähtötasotutkimuksen mukaan 50% mainostajista sanoo hyödyntävänsä Retail mediaa enemmän kuin aikaisemmin kun vastaava luku mediatoimistojen puolella oli 80%. Tutkimuksesta kävi myös selkeästi ilmi Retail median olevan hyvin monipuolinen mediakokonaisuus sen vahvuutena ollen kuitenkin kuluttajan ostopäätökseen vaikuttaminen. Kolme kiinnostavinta kanavaa mainostajien ja mediatoimistojen keskuudessa oli 1) myymälämarkkinointi diginäytöillä, 2) kaupan mobiilisovellukset, ja 3) digitaalinen suoramarkkinointi kaupan datalla kohdennettuna.

Median ja mainostamisen ollessa kyseessä, yhtälö sisältää rahallisen panostuksen. Investointien siirtymä muista medioista Retail mediaan kasvaa kiihtyvästi. Morgan Stanleyn (2022) arvion mukaan vuonna 2022 Retail mediaan käytetystä rahasta 5% tuli perinteisistä brändibudjeteista, vuoteen 2027 mennessä osuuden arvioidaan olevan 40%. Tätä siirtymää tulee vahvistamaan entisestään yksi Retail median viimeaikaisimmista trendeistä, jossa mahdollisuudet tavoittaa kuluttajat kaupan ulkopuolisissa kanavissa kasvavat, mikä puolestaan tarjoaa mainostajille entistä paremmat keinot vahvistaa bränditunnettuutta pelkkien ostoon ohjaavien toimenpiteiden sijaan.

Kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttaminen uniikkien keinojen avulla on johtanut Retail median suosion kasvuun. Mikään ei näytä suosion kasvun hidastuvan, kun Retail media kehittyy entisestään.

Kirjoittanut:
Sami Hiirsalmi
SOK Smart Marketing
Retail Media työryhmän PJ

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!