
Kun kaupan media kohtasi markkinan
Kaupan media on tullut Suomeen lumipalloefektin lailla maailmalla alkaneen trendin voimasta. Yhtäkkiä suomalaisten markkinointipäälliköiden sekä mediasuunnittelijoiden työpöydällä on tämä uusi, myös retail mediaksi kutsuttu kokonaisuus, joka monelle herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
Markkinalle on epäselvää mitä ylipäätään kaupan media on; liittyvätkö perinteiset mediakanavat siihen, mikä määritellään kaupan mediaksi, onko kaupan media vain kivijalassa vai myös verkossa tai kuka voi tehdä kaupan mediaa on kysymyksiä, joihin moni hakee vastauksia tällä hetkellä.
Suomen markkinalla ollaan nyt viimeistään herätty markkinan (mainostajien, markkinointitoimistojen ja alalla olevien asiantuntijoiden) valistamisen tärkeyteen. Tänä vuonna IAB Finland on aloittanut oman kaupan median työryhmän, joka kokoaa monipuolisesti mediamarkkinan asiantuntijat saman pöydän ääreen. Työryhmän tärkeimpinä ensimmäisinä tehtävinä tulee olemaan kaupan median määritelmän luominen Suomessa ja markkinan opettaminen sekä maturiteetin kasvattaminen esimerkiksi standardien sekä oppaiden muodossa.
Kaupan median kehittäminen jatkuu nyt tiivisti työryhmän jäsenten johdolla. Nyt on kuitenkin aika vetää hieman happea ja nauttia ainutlaatuisesta Suomen kesästä. Syksyllä nähdään.
Terveisin,
Sami Hiirsalmi, toinen IAB Retail media työryhmän puheenjohtajista
31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää03.02.2023
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää