Icon
Jäsenkirje 1/15: IAB:n keväässä tapahtuu / Suomalaiset suhtautuvat myönteisesti mainontaan / Vastaa kyselyyn ohjelmallisesta ostamisesta Markkinaluvut

Jäsenkirje 1/15: IAB:n keväässä tapahtuu / Suomalaiset suhtautuvat myönteisesti mainontaan / Vastaa kyselyyn ohjelmallisesta ostamisesta

15.01.2015

Kevään seminaareja

IAB Finlandin kevät 2015 on täynnä kiinnostavia ja ajankohtaisia tilaisuuksia. Vuoden ensimmäinen IAB-seminaari pureutuu ohjelmalliseen ostamiseen meillä ja naapurimaissa, ilmoittaudu täältä! Laita kalenteriisi myös menestyksekkään mobiilimainonnan seminaari maaliskuussa ja natiivimainonnan seminaari huhtikuussa.

6.2. Ohjelmallisen ostamisen aamupäivä, Sanomatalo klo 8.30-11
5.3. Menestyksekästä mobiilimainontaa, Alma-talo (ilmoittautuminen käynnistyy myöhemmin)
16.4. Natiivimainonnan seminaari (ilmoittautuminen käynnistyy myöhemmin)

Oikeudet muutoksiin pidätetään.


#Show: Miten tehdään onnistunutta videomainontaa?

Nelonen Median ja IAB Finlandin #Show-videosarjan uusimmassa jaksossa median ja mainonnan ammattilaiset paneutuvat onnistuneen videomainonnan tekemiseen. Menestyksekkäästä videomainonnasta niin tv:ssä kuin verkossa ovat keskustelemassa Sari Hurme Samsungilta, Jussi Koivusaari Lemeonilta ja Superclickiltä sekä Teemu Suominen Nelonen Medialta.

Katso uusi jakso sekä viime vuonna ilmestynyt Some ja TV -ohjelma täältä! Muista myös syksyllä ilmestynyt Online-videomainonnan opas.


Kolme neljästä suomalaisesta uskoo mainonnan luovan työpaikkoja

Suomalaisista 65 prosenttia suhtautuu myönteisesti mainontaan, selviää Mainonnan Neuvottelukunnan IRO Research Oy:llä teettämästä kyselystä. Suhtautuminen on myönteistä kaikissa ikäryhmissä, mutta etenkin yli 65-vuotiaiden keskuudessa. Myös 15–24-vuotiaiden joukossa suhtautuminen oli muuttunut aikaisempaa myönteisemmäksi.

Mainonnan merkitys työpaikkojen luomiseen ja talouskasvuun oli kasvanut selkeästi vuodesta 2011 vuoteen 2014. Tuoreen tutkimuksen mukaan 76 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että mainonta luo työpaikkoja sekä lisäämällä tuotteiden ja palveluiden kysyntää että mainonnan tuotannossa ja mediassa. Vuonna 2011 näin uskoi 58 prosenttia suomalaisista. Etenkin 25–49-vuotiaiden mielestä mainonnalla on työpaikkoja luova vaikutus.
Lue tiedote Mainonnan Neuvottelukunnan sivuilta.


Tule mukaan IAB:n työryhmiin!

IAB:n työryhmissä verkostoidutaan ja edistetään digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa Suomessa. Task force -mallilla toimiviin työryhmiin ovat lämpimästi tervetulleita kaikki IAB:n jäsenyritysten edustajat.

Uudistunut mittaustyöryhmä kokoontuu ensimmäisen kerran keskiviikkona 21.1. kello 9-11. Työryhmän ensimmäinen projekti on digitaalisen mainonnan tehon mittareiden kartoitus. Projektin tuloksena julkaistaan ohjeistus Mainonnan tehon mittarit -tilaisuudessa.

Sosiaalisen median työryhmä kokoontuu ensimmäisen kerran keskiviikkona 28.1. kello 14-16. Aktiivisessa some-ryhmässä sukelletaan erilaisiin sosiaalisen median projekteihin, pidetään alustuksia ja keskustellaan vilkkaasti asiantuntijaporukassa.

Lisätietoa työryhmistä ja ilmoittautumiset ryhmiin: lotta.heikkeri(at)iab.fi.


Vastaa kyselyyn ohjelmallisesta ostamisesta

IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmä perustettiin syksyllä 2014 kartoittamaan ohjelmallisen ostamisen tilaa Suomessa ja edistämään alan asiantuntemusta.

Auta työryhmän toimintaa vastaamalla lyhyeen kyselyyn ohjelmallisen ostamisen mahdollisuuksista ja haasteista! Tietoja tullaan käyttämään taustamateriaalina Ohjelmallisen ostamisen oppaassa, joka julkaistaan Ohjelmallisen ostamisen aamupäivässä 6.2.2015.

Vastaa kyselyyn täällä!


Viimeinen mahdollisuus päästä mukaan IDM-koulutukseen!

IAB Finland kouluttaa digimarkkinoinnin huippuosaajia. IDM-koulutuksella nostat markkinointiosaamisesi uudelle tasolle ja liityt digiammattilaisten kärkikaartiin!

IDM-koulutusohjelma on Englannin johtavan markkinointi-instituutin Institute of Direct and Digital Marketing IDM:n virallinen, tutkintoon tähtäävä opintokokonaisuus. Vastaavia käytännönläheisiä ja kansainvälisiin digimarkkinoinnin caseihin nojaavia opintokokonaisuuksia ei ole tarjolla muualla Suomessa.

Perustutkinnon (The Professional Diploma in Digital Marketing) yhdeksäs vuosikurssi käynnistyy juuri nyt. Ilmoittautumisaikaa on enää tammikuun loppuun! IAB:n jäsenenä saat kurssista tuntuvan alennuksen.

Lue lisää tutkinnosta täältä.


Työskenteletkö IAB:n jäsenyrityksessä mutta et saa jäsenkirjettä sähköpostiisi? Laita viesti osoitteeseen toimisto(at)iab.fi niin lisäämme sinut postituslistalle!

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!