
IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi Jarkko Kyttänen
IAB Finlandille valittiin tänään uusi hallitus ja uutena puheenjohtajana aloitti Sanomien Verkkomediamyynnin johtaja Jarkko Kyttänen. Hallitus on asettanut tavoitteekseen edelleen verkkomarkkinoinnin ja -mainonnan kasvun edistämisen. IAB:n tehtävä on kommunikoida verkkomarkkinoinnin tehosta ja voimasta sekä tiivistää yhteistyötä rinnakkaisyhdistysten kanssa.
”Verkkomainonta eri muodoissaan kasvaa vahvasti Suomessa myös tulevina vuosina. Verkkomainonta antaa uusia mahdollisuuksia pienillekin yrityksille oman myyntityönsä kehittämiseen. IAB haluaa vahvasti edesauttaa mainostajia verkkomainonnan hyödyntämisessä”, toteaa tuore hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen.
Verkkomainonnan osuus kasvoi vuonna 2011 lähes 16 %:iin. Verkkomainonta edustaa kolmanneksi suurinta mediaryhmää sanomalehtimainonnan (41,6 %) ja tv-mainonnan (20,3 %) rinnalla. Vuoden 2011 yhteenlaskettu panostus verkkomainontaan oli 220,7 miljoonaa euroa, ja kasvua edellisvuoteen oli yhteensä 8,2 %.
IAB Finlandin teettämän asiantuntijakyselyn mukaan verkkomainonnan ennustetaan kasvavan keskimäärin 15 % vuoden 2012 alkupuoliskolla. Kasvun kohteita ovat arvioiden mukaan display- ja hakumainonta.
IAB Finlandin tärkeimpiä painopistealueita vuonna 2012 ovat verkkomainonnan kehittäminen vahvistamalla internetin ja interaktiivisen viestinnän roolia yhteisten standardien ja alalla tapahtuvan koulutuksen avulla. Lisäksi IAB tulee olemaan vahvasti mukana kehittämässä alan itsesääntelyä mm. implementoimalla kohdistetun verkkomainonnan uuden käytännesäännön (Online Behavioral Advertising - OBA Framework) Suomeen.
IAB Finland ry:n hallitus kaudelle 2012 on seuraava:
Jarkko Kyttänen, Sanoma, puheenjohtaja
Henrik Laine, MTV, varapuheenjohtaja
Markus Hakala, Activeark
Hanna Länsivuori, Aller / Suomi24
Asmo Halinen, Alma Media
Janne Pullinen, Fonecta
Juha Halmesvaara, Mediatoimisto Voitto
Jani Savolainen, Microsoft
Jukka Pulkkinen, Otavamedia
Maria-Theresia Westerback, SOK
Ari Kärpänen, Talentum
Ville Wikström, TNS Gallup
Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Jarkko Kyttänen hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, etunimi.sukunimi(at)sanoma.fi
03.02.2023
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää31.08.2022
IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää28.01.2022
Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021
Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.
lue lisää22.09.2021
Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.
lue lisää