Bloggaaja brändin asialla
Blogien kommenttibokseissa sanan säilä viuhuu välillä melkoisessa tanassa.
Lilyssä esimerkiksi on viime viikkoina keskusteltu äänestämisestä ja äänestämättömyydestä, etnisestä taustasta ja kyllä, karvahöpsökästä (googlaa Karlito). Kommenteissa ihastellaan, ivataan, kehutaan ja kepitetään – mikä tärkeintä, keskustellaan.
Tuottajakollegani Inke Ketonen listasi aiemmin vinkkejä, miten tilata hyvä blogiyhteistyö. Kaupallisessa yhteistyössä huolellinen informoiminen inspiroi bloggaajaa, ja siihen kannattaa satsata varsinkin pitempiaikaisessa yhteistyössä.
Mainostaja ei nimittäin blogiyhteistyötä tehdessään tilaa vain pelkkää postausta. Hän ostaa brändilleen lähettilään, joka vastaa myös lukijoiden tuotetta tai palvelua koskeviin kysymyksiin. Nämä vastaukset puolestaan vaikuttavat kulutuspäätöksiin (Suuri Blogitutkimus 2014).
Vaakalaudalla on bloggaajan oma uskottavuus – kaupallisissa kampanjoissa hän usein tarvitsee taustatukea, jotta tarvittaessa osaa opastaa yleisöään. Verkkokaupan alekoodia jakava saa helposti ensimmäisenä kipakat palautteet, jos koodi ei toimikaan. Entä miten vastata kysymyksiin tuotteen eettisestä tuotannosta uskottavasti?
Vuorovaikutus blogin lukijoiden kanssa on monelle kirjoittajalle koko homman ydin. Miten sinun brändisi on mukana keskusteluissa?
Veera Sydänmaanlakka
Tuottaja / A-lehdet, Digimedia SalesLab
@veerasydan
A-lehtien aikaisemmat vieraspostaukset:
Blogit, sisällöntuotanto ja information sharing
Treeniblogissa koko kroppa käyttöön
Alkoholilaki ja sisältömarkkinointi blogeissa - ei jaettavaksi, mutta tykätä saa
Näin tilaat hyvän blogiyhteistyön
Natiivimainos ei keskeytä, se kulutetaan
23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää06.02.2024
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023
Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.
lue lisää22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää