
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant Digital ja IPG/Kinesso.
Vuonna 2025 IAB:n painopisteet ovat Tekoäly markkinoinnissa, Tuloksellisuus ja vaikuttavuus, Evästeettömyys ja suostumukset sekä Retail Media.
- Tekoälyä voidaan perustellusti pitää 2020-luvun suurimpana trendinä myös markkinoinnissa ja siihen keskittyminen on itsestäänselvää.
- Retail Media on suurin tämänhetkinen mediatrendi, jonka standardit sekä toimintatavat rakennetaan IAB:n johdolla.
- Mediamarkkinan muuttuessa mainonnan lyhyt- ja pitkäaikainen tuloksellisuus kiinnostaa kaikkia. Mitä syvemmin IAB aihetta käsittelee, sen relevantimmaksi kumppaniksi IAB muuttuu.
- Evästeisiin perustuva digimainonnan kohdentaminen ja mittaaminen on IAB:n perinteinen vahvuusalue. IAB Europen evästehyväksyntästandardi TCF:n sekä evästeisiin liittyvän lainsäädännön kehittyessä viranomaisvaikuttaminen, muuttuvista kohdentamis- ja mittausmenetelmistä puhuminen ja toimivien esimerkkien jakaminen tukee koko digitaalista ekosysteemiä.
Syyskokouksessa jaettiin myös kuusi IAB Finlandin hallituspaikkaa. Industry Partner -jäsenyyden kautta hallituspaikan vuosille 2025 ja 2026 lunasti Clear Channel (Lassi Tolonen). Vaaleissa kahden vuoden hallituspestin ansaitsivat Posti (Veera Mäkelä), Elisa (Niklas Tverin), Veikkaus (Niclas Kourula), Relevant Digital (Petri Kokkonen) ja IPG/Kinesso (Christopher Fernandez). Hallitus valitsee itselleen puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan vuoden 2025 ensimmäisessä tapaamisessa.
IAB:n tulevat painopisteet ja koko toimintasuunnitelma pohjautuu syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Tätä kautta lunastamme yhteisön perustehtävän jäsenetujen tuottamisesta sekä jäsenten tukemisesta. Jäseniä on kuunneltu luonnollisesti myös IAB:n työryhmien kehittämisessä ja tapahtumatarjonnan suunnittelussa. Vuonna 2025 IAB:lla on 16 digimarkkinaa kehittävää työryhmää, joista uutukaisina päivänvalon näkevät “Tekoäly markkinoinnissa” sekä “Markkinoinnin ROI”. Ensi vuonna IAB:n tapahtumakattaus käsittää kaksikymmentä tapahtumaa aina lyhyistä tunnin webinaareista lähes kolmen tunnin streamattuihin livetapahtumiin.
”IAB Finlandilla on jälleen takana yksi kasvun vuosi. Vaikka ulkoinen toimintaympäristä on epävarmempi kuin aiemmin, on hyvä muistaa että digitalisoitumisen vauhti on nopeutuva. Tämä kattotrendi sekä jäsenten kuunteleminen on tehnyt meistä viime vuosina jatkuvasti tärkeämmän kumppanin yhä useammalle yritykselle. Nyt julkistetut painopisteet heijastavat markkinan jatkuvaa muutosta ja sitä, miten tärkeää kehityksessä pysyminen on.”, kommentoi IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio.
Mikäli olet kiinnostunut kuulemaan IAB:sta, ole yhteydessä Toiminnanjohtaja Pasi Raassinaan.
Pasi Raassina
Toiminnanjohtaja
IAB Finland
040 575 3726 / pasi.raassina@iab.fi
Antti Kallio
Chief Business Officer
Dagmar
040 529 8069 / antti.kallio@dagmar.fi
IAB Finland ry - hallitus 2025
- Adform Software Finland (Jenni Korhonen)
- Alma Media (Johanna Vartiainen)
- Clear Channel (Lassi Tolonen)
- Dagmar (Antti Kallio)
- Elisa (Niklas Tverin)
- IPG/Kinesso (Christopher Fernandez
- Posti (Veera Mäkelä)
- Relevant Digital (Petri Kokkonen)
- RTL AdAlliance (Aki Ronkainen)
- Sanoma (Minna Kruhse)
- SOK Smart Marketing (Jukka Veteläinen)
- Veikkaus (Niclas Kourula)
IAB Finland on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin tulevaisuutta kehittävä yhteisö, joka tarjoaa koulutusta, kohtaamisia sekä puolueetonta asiantuntijatietoa. IAB Finland on osa kansainvälistä 27 Euroopan maan muodostamaan IAB Europe -yhteisöä.
www.iab.fi
www.iabeurope.eu
IABlogin Facebook kommentit

IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää04.06.2025
Verkkomainonta kasvussa Q1/2025
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.
lue lisää