Icon
Mainoskuvan liikekannallepano: instream +50% Uutiset & blogi

Mainoskuvan liikekannallepano: instream +50%

23.03.2012 | Marko Siltala

Videomainonnan määrä on selkeässä kasvussa. Trendi on sama niin Suomessa kuin ulkomaillakin: mainoskuva maailmalla liikkuu nyt verkossa alati kiihtyvällä tahdilla. Vuonna 2011 instream-videomainontaan panostettiin Suomessa yhteensä 6,7 miljoonaa euroa, mikä tekee noin 10 % koko display-mainonnan määrästä. Nyt aiheena on arvioida tämän display-mainonnan aatelisen kehitystä kuluvana vuonna.

Tämänkertainen haastateltavani tulee Nelonen Mediasta. Hän on Petri Kokkonen, Head of Online Operations, Sales. Petrin tehtäväkenttään kuuluu Nelosen onlinen kaupallinen kehitys ja ruutu.fi:n kaupallistaminen. Häneltä on hyvä kysyä varteenotettavaa arviota netti-tv:hen ja instream-markkinaan liittyvää kasvuennustetta.

Kasvukuulumisia

Suomen instream markkinaan Petri ennustaa vähintään +50 % kasvua kuluvalle vuodelle. Ennusteiden mukaan videomainonta on mobiilimainonnan lisäksi alkaneen vuoden nopeimmin kasvava online-mainonnan muoto, ja videomainonnan kasvun odotetaan jatkuvan rivakkaana myös tulevina vuosina. Videon käyttöerityisesti brändimainonnassa kasvaa maailmalla tällä hetkellä kohisten.

Ruutu.fi:n videomainonnasta pohjautuu n. 90 % tv:ssä käytettäviin spotteihin. Netti-tv kampanjat ostetaan pääsääntöisesti yhdessä tv-kampanjoiden kanssa, mutta kampanjat suunnitellaan kuitenkin erikseen online-kanavassa toimivaksi. Ruutu.fi kasvattaa tv-kampanjan huomioarvoa keskimäärin 15 %. Palvelun käyttäjistä jo 35 %:lle se on pääasiallinen tv-sisältöjen kulutusväline. Uusien jakelukanavien myötä katselun kasvuvauhti vain kiihtyy jatkossa. Ajatuksena on päästä tilanteeseen, jossa mainontaa myydään Nelosen mainostajille mahdollisimman vaivattomasti eri tv-sisältöjen jakeluteihin. Näin ei siis oteta kummemmin kantaa eri päätelaitteisiin. Ruutu.fi:n videokatselun nostetta viime vuosina voi tarkistella oheisesta kaaviosta:

Tv-mainostuotannossa Kokkonen korostaa materiaalin verkkokäyttön huomioimista. Esimerkiksi äänen käyttöä voitaisiin tehostaa. Netti-tv:tä katsottaessa käyttäjän tietokoneen äänet ovat oletuksena päällä, mikä vahvistaa viestin perillemenoa huomattavasti. Käytännössä esimerkiksi klikkikehotteen voisi tuoda yleisemmin käytetyn visuaalisen aktivoinnin lisäksi spotin ääniraitaan. Tuotannon kannalta kyseessä on muutaman sadan euron lisä, jonka myös kanava voi tehdä tarvittaessa.

Katse raportointiin ja luoviin toteutuksiin

Ruutu.fi:ssä tullaan kuluvana vuonna panostamaan raportointiin. Tämä on tarpeen kun videomainonnan määrä kasvaa, markkina kehittyy, ja monipuolisemmat luovat toteutukset lisääntyvät. Petri lupaa jatkossa dataa esim. mainosvideoiden katsonnan kestoista.

Hän odottaa enemmän luovia toteutuksia esimerkiksi behavioral targetingin ja eri mainosformaattien välisen targetoinnin välillä. Näin esim. perinteisiä bannerimainoksia voidaan näyttää videon nähneille tai toisin päin. Videomainonnan interaktiivisuutta voitaisiin myös hyödyntää enemmän.

Petri myös peräänkuuluttaa toimialalle omaa netti-tv:n katsojamittausta. Tähän tarvitaan riittävän isoa panelistiryhmää, jotta saataisiin vertailukelpoista dataa netti-tv:n katsojamääristä eri kohderyhmissä.

Videomainonnalla jatketaan

Suurkiitos Petrille haastattelusta. Sain siitä paljon hyödyllistä tietoa ja eväitä useammankin postauksen aiheeksi. Videomainonta on ajankohtainen aihe, johon paneudutaan syvemmin lisää tämän kevään aikana IABlogissa. Myös ensi viikolla on luvassa lisää kuulumisia tästä aiheesta, jonka tiimoilta teen juuri haastatteluja. Mikäli haluat kommentoida, toimia haastateltavana tai antaa vinkin teemaa koskettavista aiheista, otan niitä ilomielin vastaan. Sähköpostiosoitteeni on marko@iab.fi

PS. Ruutu.fi/Showroomissa on nähtävillä mielenkiintoisia esimerkkejä erilaisista videokampanjoista. Lisäksi 24.11.2011 järjestetty IAB:n HOT or NOT -mobiiliseminaari ja tulevat digiseminaarit ovat katsottavissa tilaisuudet-osiossa.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää