
Maailma ei ole valmis - Mobiilityöryhmä kokoontuu taas
IAB järjesti ensimmäisen mobiilityöryhmän organisoiman julkkarin 12.3.2013. Allekirjoittaneen syntymäpäivänä Sanomataloon kokoontui aamutuimaan satapäinen joukkio kuulemaan työryhmän aikaansaannoksista ja yhteistyöyritysten caseista.
Maailma ei ole valmis, jos sitä katsotaan mobiilimainostajan silmin. Ehkä juuri tämä tai sitten ilmainen aamupala sai paikalle yli 100 henkilöä lyhyellä varoitusajalla. Asia kiinnostaa ja sen ympärillä tapahtuu paljon. Mitä tästä sitten jäi käteen? Esitän seuraavaksi puolueellisen mielipiteeni julkkarin teemoista (olen mukana työryhmässä ja edustamani yritys oli tapahtumassa yhteistyökumppanina).
Itse tapahtumaa oli työryhmässä valmisteltu itse asiassa kohtuullisen lyhyen aikaa (--> tehokasta), ottaen huomioon asioiden etenemisvauhti noin keskimäärin työryhmätoiminnassa. Esitettäviä infopaketteja oli tosin valmisteltu jo jopa vuoden verran. Lähtökohtahan tässä työryhmätoiminnassa on edistää mobiilimainonnan asemaa alana ja tätä kautta siihen osallistuvat firmat saavat ”investoidun aikansa” takaisin, kun ala kasvaa. Siinä sivussa toki myös kaikki työryhmään osallistumattomat saavat itselleen mukavasti hyötyjä. Tämä marttyyrina oleminen kuitenkin kiinnosti 12.3. muitakin ihmisiä siinä määrin, että tilaisuuden jälkeen työryhmään saatiin lisää uusia marttyyreita.
No mitä siellä tapahtui? Työryhmä esitteli työnsä tulokset, eli Mobiili FAQ:n, Mobiilimainonnan ohjeistuksen ja Mobiilisanaston. Tämä oli se työ, jota varten tilaisuus kutsuttiin kasaan ja toivottavasti siitä on monelle taholle oikeasti hyötyä. Palautekyselyn mukaan toki nämä eivät olleet kiinnostavimpia asioita, vaan eri medioiden ja toimistojen caset ajoivat edelle. Hyvin ymmärrettäväähän tämä on, että konkreettiset caset ovat mielenkiintoisempia, kuin ”tylsä” oppimateriaali. Joka tapauksessa 91 % tilaisuuteen osallistujista kertoi sen olevan vähintään ”hyvä” kokonaisuudessaan. Yleisarvosana tilaisuudelle (1-4) oli 3,56. Job well done!
Monilla ihmisillä varmaan jäi tilaisuudesta käteen eri asioita, mutta minua jaksaa aina hämmästyttää se, että miten ihmiset kokevat eri tilastot ja miten ne osataan tulkita hienosti omaksi eduksi. Elisan puhujana esiintynyt Jussi Lehmuskallio kertoi paljonko ihmisillä on mitäkin luureja käytössä. Tähän tilastoon on suhtauduttava kuin papin aameneen, sillä nämä ovat aitoja käyttöön perustuvia lukuja. Meidän muiden on tyydyttävä tarkastelemaan omia tai tutkimuslaitosten kokoamia lukuja, jotka ovat aina omalla lailla kieroutuneita. Ne ovat joko suppean vinoutuneen sivuston otanta, tai sitten kyselytutkimuksen tulosta, jossa uskokaa tai älkää vastaaja saa itse määrittää, että onko kädessä älypuhelin, vai jokin muu. Otetaanpas esimerkki: Median XX sivuilla liikenne tulee 80 %:sti ”älypuhelimista”. Johtopäätös on tällöin, että joko Suomessa on 80 % älypuhelimia, tai sitten feature-luurien käyttäjät eivät ole kiinnostuneet sisällöstämme/eivät käytä puhelimensa nettiominaisuuksia. Jussin luvuista taas sai huomata, että yli puolella suomalaisista on nettiyhteys käytössä puhelimessaan, mutta iPhonen ja Androidin yhteenlaskettu osuus kokonaisuudesta on vain 15 %. Olen kuullut monesta suusta, että ”iPhonen ja Androidin osuus sivuillamme on 80 %, emme siis tarvitse muuta”. Ovatkohan nämä ihmiset koskaan ajatelleet, että tilanne on tämä, koska sivusto/appi ei muilla laitteilla toimi? Kiitos Jussi näistä faktoista!
Toinen mieleen painuvampi esitys oli Sanomien Jan Ketosen katsaus siihen, miten ihmiset käyttävät älypuhelimiaan. Punainen lanka oli aikaan ja paikkaan sidottu käyttö ja kuinka kontenttia kannattaa hieman harkita sen mukaan, millaista käyttöä sisällölle on havaittavissa. Kansa rakasti Jania ja antoi hänelle parhaan esityksen palkinnon mielipidekyselyssämme.
Tämän jälkeen eri yhteistyökumppanit saivat esitellä tuotoksiaan ja paukutella henkseleitään (allekirjoittanut mukaan lukien). Lopussa vielä raapaistiin pintaa aika uniikista casesta:Mobiilityöryhmä on mediatoimisto Virran johdolla työstänyt omaa casea. Asiakkaana tulee olemaan Olvi ja sen uusi tuote Tasku Teho. Jauheen lanseeraus tullaan tekemään täysin mobiilisti eri kanavia hyödyntäen työryhmämme sisältä ja osaksi sen ulkopuoleltakin. Tarkoituksena on toki saada Olville makoisat luvut ja Teho-jauheelle onnistunut lanseeraus, mutta omana lehmänä ojassa ammuu toki näyttämisen halu siitä, että todellinen taskuteho on mobiilimainonnassa. Marttyyrijoukkomme on taas uhrautumassa teidän kaikkien puolesta!
IABlogin Facebook kommentit

Digitaalisen videomainonnan kokonaismäärä Suomessa vuonna 2022 oli noin 159 miljoonaa euroa. Kokonaisuus rakentuu instream-, outstream-, some- ja inbanner -mainonnasta. Vuoteen 2021 verrattuna digivideomainonnan määrä kavoi 14%. Vastaavasti vuoden 2022 aikana koko digikakun volyymin kasvoi noin 10 % ja kaikkien mediainvestointien (digitaaliset ja ei-digitaaliset yhteensä) määrä 4 %.
lue lisää29.03.2023
Mainonnan videoistuminen jatkui myös vuonna 2022
Digitaalisen videomainonnan kokonaismäärä Suomessa vuonna 2022 oli noin 159 miljoonaa euroa. Kokonaisuus rakentuu instream-, outstream-, some- ja inbanner -mainonnasta. Vuoteen 2021 verrattuna digivideomainonnan määrä kavoi 14%. Vastaavasti vuoden 2022 aikana koko digikakun volyymin kasvoi noin 10 % ja kaikkien mediainvestointien (digitaaliset ja ei-digitaaliset yhteensä) määrä 4 %.
lue lisää28.03.2023
IAB Europe -tutkimuskysely: Alle puolet yrityksistä seuraavat digimainonnan hiilijalanjälkeä
Internetin osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on eri arvioiden mukaan 2-4%, joka vastaa lentoliikenteen osuutta. Päästöjen on arvioitu tuplaantuvan 2025 mennessä. Digitaalisen mainonnan osuus koko infrastruktuurin hiilijalanjäljestä on erään vuonna 2018 tehdyn arvion mukaan noin 10%, luultavasti nykyään huomattavasti enemmän. Toisen arvion mukaan 70% median verkkosivun latautumiseen kuluvasta sähköstä voidaan liittää digimainontaan.
lue lisää21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää