Icon
Luotettavaa digitaalista ympäristöä rakentamassa Uutiset & blogi

Luotettavaa digitaalista ympäristöä rakentamassa

30.03.2017 | IABvieras

Muuttuva digitaalinen ympäristö edellyttää uudenlaista tapaa ajatella. Markkinoilla tämä tarkoittaa innovaatioita ja pyrkimystä hyödyntää teknologiaa entistä tehokkaammin ja paremmin. Julkiselta vallalta digitalisaatio edellyttää sen mahdollisuuksien ymmärtämistä ja esteiden raivaamista sen kehityksen tieltä.

Tahto paremman digitaalisen toimintaympäristön luomiseen on vahva. Hallituksen kärkihankkeiden mukaisesti Suomeen rakennetaan digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristöä ja samalla pyritään hillitsemään sääntelyn aiheuttamaa taakkaa sujuvoittamalla säädöksiä. Digitaalisen kasvuympäristön rakentamista tukevassa tietoturvastrategiassa visioidaan, että maailman luotetuin digitaalinen liiketoiminta tulee Suomesta.

Parempaa digitaalista ympäristöä rakennetaan myös EU:ssa digitaalisia sisämarkkinoita kehittämällä ja parhaillaan osana sitä uudistetaan sähköisen viestinnän tietosuojasääntelyä. Komissio on ottanut uudistuksen kantaviksi tavoitteiksi korkean suojan tason, teknologianeutraalin soveltamisalan ja sääntelyn tarpeellisuuden varmistamisen. Ylätason tavoitteisiin on ollut helppo yhtyä - käyttäjien tulee voida luottaa kaikkiin sähköisiin viestintäpalveluihin. Sen sijaan yksityiskohdat edellyttävät vielä tarkkaa arviointia käsittelyn edetessä Euroopan unionin neuvostossa ja parlamentissa.

Yksi niistä kokonaisuuksista, johon EU-lainsäätäjät etsivät ratkaisuja sääntelyn avulla, on evästeiden käyttö. Digitaalisten palveluiden mainosrahoitteisuuden kannalta evästeet ovat keskeisessä asemassa. Toimijoilla on lähtökohtaisesti velvollisuus pyytää käyttäjän suostumus evästeiden käyttöön ja antaa käyttäjälle tietoa evästeiden käyttötarkoituksesta.

On kuitenkin käynyt ilmeiseksi, että on haasteellista toteuttaa nämä velvoitteet käyttäjäystävällisellä tavalla. Evästeiden käyttöä koskevat tiedustelut verkkosivuilla kyllästyttävät käyttäjiä. Komission ehdotus sähköisen viestinnän tietosuoja-asetuksesta pyrkii päivittämään evästeiden käyttöä ja sähköistä suoramarkkinointia koskevia sääntöjä muuttuneeseen digitaaliseen ympäristöön sopiviksi.

On syytä tunnistaa, että käyttäjän luottamuksen saavuttaminen on edellytys menestyksekkäälle digitaaliselle liiketoiminnalle. Tämän vuoksi yksityisyyden suojaamista ja viestinnän luottamuksellisuuden turvaamista ei tulisi nähdä digitaalisen liiketoiminnan esteenä tai hidasteena. Kyse on juuri siitä uudenlaisesta tavasta ajatella, mitä muuttuva digitaalinen ympäristö meiltä edellyttää.

Kirjoittaja Johanna Tuohino on liikenne- ja viestintäministeriön virkamies, joka valmistelee mm. sähköisen viestinnän tietosuojalainsäädäntöä.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

16.06.2025

Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024

IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.

lue lisää

16.06.2025

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.

lue lisää

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää