Icon
Luo­tet­ta­vaa di­gi­taa­lis­ta ym­pä­ris­töä ra­ken­ta­mas­sa Uu­ti­set & blo­gi

Luotettavaa digitaalista ympäristöä rakentamassa

30.03.2017 | IABvieras

Muuttuva digitaalinen ympäristö edellyttää uudenlaista tapaa ajatella. Markkinoilla tämä tarkoittaa innovaatioita ja pyrkimystä hyödyntää teknologiaa entistä tehokkaammin ja paremmin. Julkiselta vallalta digitalisaatio edellyttää sen mahdollisuuksien ymmärtämistä ja esteiden raivaamista sen kehityksen tieltä.

Tahto paremman digitaalisen toimintaympäristön luomiseen on vahva. Hallituksen kärkihankkeiden mukaisesti Suomeen rakennetaan digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristöä ja samalla pyritään hillitsemään sääntelyn aiheuttamaa taakkaa sujuvoittamalla säädöksiä. Digitaalisen kasvuympäristön rakentamista tukevassa tietoturvastrategiassa visioidaan, että maailman luotetuin digitaalinen liiketoiminta tulee Suomesta.

Parempaa digitaalista ympäristöä rakennetaan myös EU:ssa digitaalisia sisämarkkinoita kehittämällä ja parhaillaan osana sitä uudistetaan sähköisen viestinnän tietosuojasääntelyä. Komissio on ottanut uudistuksen kantaviksi tavoitteiksi korkean suojan tason, teknologianeutraalin soveltamisalan ja sääntelyn tarpeellisuuden varmistamisen. Ylätason tavoitteisiin on ollut helppo yhtyä - käyttäjien tulee voida luottaa kaikkiin sähköisiin viestintäpalveluihin. Sen sijaan yksityiskohdat edellyttävät vielä tarkkaa arviointia käsittelyn edetessä Euroopan unionin neuvostossa ja parlamentissa.

Yksi niistä kokonaisuuksista, johon EU-lainsäätäjät etsivät ratkaisuja sääntelyn avulla, on evästeiden käyttö. Digitaalisten palveluiden mainosrahoitteisuuden kannalta evästeet ovat keskeisessä asemassa. Toimijoilla on lähtökohtaisesti velvollisuus pyytää käyttäjän suostumus evästeiden käyttöön ja antaa käyttäjälle tietoa evästeiden käyttötarkoituksesta.

On kuitenkin käynyt ilmeiseksi, että on haasteellista toteuttaa nämä velvoitteet käyttäjäystävällisellä tavalla. Evästeiden käyttöä koskevat tiedustelut verkkosivuilla kyllästyttävät käyttäjiä. Komission ehdotus sähköisen viestinnän tietosuoja-asetuksesta pyrkii päivittämään evästeiden käyttöä ja sähköistä suoramarkkinointia koskevia sääntöjä muuttuneeseen digitaaliseen ympäristöön sopiviksi.

On syytä tunnistaa, että käyttäjän luottamuksen saavuttaminen on edellytys menestyksekkäälle digitaaliselle liiketoiminnalle. Tämän vuoksi yksityisyyden suojaamista ja viestinnän luottamuksellisuuden turvaamista ei tulisi nähdä digitaalisen liiketoiminnan esteenä tai hidasteena. Kyse on juuri siitä uudenlaisesta tavasta ajatella, mitä muuttuva digitaalinen ympäristö meiltä edellyttää.

Kirjoittaja Johanna Tuohino on liikenne- ja viestintäministeriön virkamies, joka valmistelee mm. sähköisen viestinnän tietosuojalainsäädäntöä.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää

04.06.2025

Verkkomainonta kasvussa Q1/2025

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.

lue lisää

20.05.2025

Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?

Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?

lue lisää

24.04.2025

IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,

lue lisää