Icon
Luotettavaa digitaalista ympäristöä rakentamassa Uutiset & blogi

Luotettavaa digitaalista ympäristöä rakentamassa

30.03.2017 | IABvieras

Muuttuva digitaalinen ympäristö edellyttää uudenlaista tapaa ajatella. Markkinoilla tämä tarkoittaa innovaatioita ja pyrkimystä hyödyntää teknologiaa entistä tehokkaammin ja paremmin. Julkiselta vallalta digitalisaatio edellyttää sen mahdollisuuksien ymmärtämistä ja esteiden raivaamista sen kehityksen tieltä.

Tahto paremman digitaalisen toimintaympäristön luomiseen on vahva. Hallituksen kärkihankkeiden mukaisesti Suomeen rakennetaan digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristöä ja samalla pyritään hillitsemään sääntelyn aiheuttamaa taakkaa sujuvoittamalla säädöksiä. Digitaalisen kasvuympäristön rakentamista tukevassa tietoturvastrategiassa visioidaan, että maailman luotetuin digitaalinen liiketoiminta tulee Suomesta.

Parempaa digitaalista ympäristöä rakennetaan myös EU:ssa digitaalisia sisämarkkinoita kehittämällä ja parhaillaan osana sitä uudistetaan sähköisen viestinnän tietosuojasääntelyä. Komissio on ottanut uudistuksen kantaviksi tavoitteiksi korkean suojan tason, teknologianeutraalin soveltamisalan ja sääntelyn tarpeellisuuden varmistamisen. Ylätason tavoitteisiin on ollut helppo yhtyä - käyttäjien tulee voida luottaa kaikkiin sähköisiin viestintäpalveluihin. Sen sijaan yksityiskohdat edellyttävät vielä tarkkaa arviointia käsittelyn edetessä Euroopan unionin neuvostossa ja parlamentissa.

Yksi niistä kokonaisuuksista, johon EU-lainsäätäjät etsivät ratkaisuja sääntelyn avulla, on evästeiden käyttö. Digitaalisten palveluiden mainosrahoitteisuuden kannalta evästeet ovat keskeisessä asemassa. Toimijoilla on lähtökohtaisesti velvollisuus pyytää käyttäjän suostumus evästeiden käyttöön ja antaa käyttäjälle tietoa evästeiden käyttötarkoituksesta.

On kuitenkin käynyt ilmeiseksi, että on haasteellista toteuttaa nämä velvoitteet käyttäjäystävällisellä tavalla. Evästeiden käyttöä koskevat tiedustelut verkkosivuilla kyllästyttävät käyttäjiä. Komission ehdotus sähköisen viestinnän tietosuoja-asetuksesta pyrkii päivittämään evästeiden käyttöä ja sähköistä suoramarkkinointia koskevia sääntöjä muuttuneeseen digitaaliseen ympäristöön sopiviksi.

On syytä tunnistaa, että käyttäjän luottamuksen saavuttaminen on edellytys menestyksekkäälle digitaaliselle liiketoiminnalle. Tämän vuoksi yksityisyyden suojaamista ja viestinnän luottamuksellisuuden turvaamista ei tulisi nähdä digitaalisen liiketoiminnan esteenä tai hidasteena. Kyse on juuri siitä uudenlaisesta tavasta ajatella, mitä muuttuva digitaalinen ympäristö meiltä edellyttää.

Kirjoittaja Johanna Tuohino on liikenne- ja viestintäministeriön virkamies, joka valmistelee mm. sähköisen viestinnän tietosuojalainsäädäntöä.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

14.06.2022

Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

07.06.2022

Interact 2022 terveisinä mm. ympäristövastuu ja kuluttajan käyttäytymisen muutokset

IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita

lue lisää

27.04.2022

55 % mediamainonnasta digitaalista vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 ensimmäisellä kvartaalilla oli 161,8 milj. euroa ja reilusti yli puolet (55 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Vuoden 2021 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna kaikki suurimmat digimainonnan momentit olivat yli 10 % kasvussa.

lue lisää

26.04.2022

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä yli 40 % kasvussa vuonna 2021

IAB Finlandin ja Kantarin alkuvuonna 2022 yhdessä tekemän selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin määrä Suomessa oli vuonna 2021 noin 39,4 miljoonaa euroa. Vuoteen 2020 verrattuna kasvua on peräti 41 %. Markkina-arvio perustuu osin sekä vaikuttajatoimistoilta että vaikuttajilta kerättyihin tietoihin, ja osin arvioihin markkinan eri toimijoiden suuruusluokasta.

lue lisää